|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad en oljeservice kan kosta på en E39? Hos BMW respektive hos någon annan. Tacksam för svar. | |
|
Tror att jag betalade 1350 spänn hos BMW Linköping i höstas. /Micke |
|
|
Betalade ca 1500 på BMW Group i Göteborg men det var för mineralolja. Syntet skulle kosta ca 1900:- Priset likvärt på BMW i detta område. "Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..." |
|
| ca 1600 kr bmw Solna | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På den verkstad som jag brukar hålla till på Bil o Elservice i Örebro skruvar MB-BMW-AUDI med flera. 125 kr lit Mobil 1 125/6,5+90+390= ca 1300 70 kr Mobil delsyntet 70/6,5+90+390=ca 950 Får jag ihop det till vilket väl kanske är normalt för en icke auktoriserad verkstad. BMW har väl en timdeb på ca 800-900h. kr.Normalt för en märkesverkstad. MVH Hasso |
|
Betalade ca. 1400 på Novation i Uppsala. De pytsade de i Castrol SLX (eller nåt i den stilen) som är jättebra (=jättedyr). Micke |
|
|
ger ni nästan 2000:- för att byta olja? hur svårt är det att göra själv? oljan kostar definitivt inte så mycket löst... [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mobil 1 ordinare pris 4 liter 398 kr hos rejmes (volvo) extra pris 299.+ 90spänn för ett filter. Texaco Havoline formula syntet 4 lit 250 kr. Det ingår lite mera i en oljeservice än bara oljebyte, alla oljenivåer ska visst kollas har jag för mig. MVH Hasso |
|
ja, men det kan man väl också göra själv? är ju inte så mycket att kolla, det enda knepiga är ju växellådan och bakaxel. att det inte finns nån sticka på växellådan tycker jag är katastrof. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Visst kan du göra det själv, man alla är ju inte så händiga som du vet. en sticka på växellådan saknar jag också om inte annat för att kunna se hur oljan ser ut . men det finns visst nivåpluggar under men inte lika smidigt, jag har tillgång till lyft så då är det ju inte så besvärligt.Men sen ska du ju ha en stämplad bok som är så viktigt och serviceindikatorn återställd också, för de som inte har en egen sådan eller kör kabelvarianten E39 är ju ganska nya vagnar så de vill väl sköta dom enligt serviceboken kan jag tänka. MVH Hasso |
|
jo det är klart, för stämpeln i boken kan det ju vara en sak... men o andra sidan ska man behålla bilen länge så kanske det till och med lönar sig att sköta den själv, och ta den lilla värdesminsklningen det kanske innebär att sakna stämplarna. jo, nivåplugg finns ju, men det är inte så lätt att kolla, bilen måste ju stå plant för att kunna kolla den. tycker det är lustigt att det inte är sticka, volvo 740:s automatlådor är det sticka på, och det är zf, alltså samma tillverkare, lustigt att dom går ifrån det. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.