|
|
|
|---|---|
|
Tja, Har total fastnat i BMW E28 serien sen jag skaffade mig en 520i :) Ska ha den som extra/vinterbil, men det är vissa saker som hindrar mig från att besiktiga den. Lite info om bilen, den har gått i norrland nästan hela sitt liv, servicen är seriöst gjord av de förra ägarna, Ytters lite rost (ja kolla själva Länk ) Gått 29400mil, är en 84:a Nu till problemen då: 1: Den immar igen nått kopiöst! Har även känt lukten av glykol(!) Så det måste vara värmepaketet som läcker. Hur svårt är det att byta det? 2: Den är ständigt blöt på insidan av alla rutor, den är i allmämnhet väldigt fuktig. Vad kan det bero på? 3: Tomgången tycker jag är lite hög, är 1200rpm högt? Spelar ingen roll om den är kall eller varm, fortfarande 1200rpm. (den är inte svårstartad, startar på första) 4: Den spinner.....konstant! Har nästan enbart kört framhjulsdrivet innan, är det sån skillnad i "vinter grepp"? Bara jag ligger på 1900rpm och trycker lite så ställer den sig på sidan (däcken är dubbade med de bästa däcken bak) 5: Tycker kopplingen är skumm, har jag friläge i och trycker ner kopplingen hör jag ett skummt ljud (ljudet är svårt att beskriva, men kan liknas med ett "gnällande" ljud) 6: Motorn knackar som bara den, kör med 95oktan blyfri, blir det bättre om jag tankar 98oktan med blyersättning? Tacksam för alla svar. //Mike | |
|
1. Ja detär lite pyssel 2. Kan bero på läckaget eller så har du fukt i golvet pga tex rost 4. Så är det med bakhjulsdrivet, du lär antagligen ha kassa däck också. 6. Din kamaxel är sliten eller så står ventilerna helt fel. Häll i en tjock olja och ställ ventilerna. |
|
|
Jo däcken är inte de bästa, men det finns bra med dubb i det och mycket mönster kvar. Fick tips om att lägga i 50kg barlast, borde kanske hålla fanskapet på vägen ;) |
|
|
Kopplingsljudet kan mycket väl vara urtrampningslagret, billig som reservdel men ett stort arbete att göra det själv / eller en stor kostnad att lämna in det om man nu gör det. Jag skulle inte köra 95 Oktan på en 84as E28! E28 med M20/M30 motorn är inte ett under på vägen, 518E28 är kanske snäppet bättre pga lättare motor. Många (inklusive mig själv) som fått ställ på vägen vid normal körning runt laglig fart, gäller även E30 speciellt med M20 motorn. Lyft på ventilkåpan och studera kamaxeln med en ficklampa, då vet om/hur sliten den är. |
|
| Oktanet spelar ingen roll av 95/98 som alt, du ska däremot ha blyersättning i en 84a. | |
|
Ok, då testar vi det då :) Håller på att riva värmepaketet just nu :) |
|
| Ok, har fått fram värmepaketet nu efter en massa skruvande. Den ser ut att läcka vid plastgaveln (där plasten och cellpaketet möts) Går det att fixa eller är det kaputt? | |
| Köp ett bättre begagnat värmepaket, det kostar inte många kronor. Synd att du bor på andra sidan landet, annars hade du kunnat få ett gratis av mig. | |
|
Bussgods om jag betalar frakten? Är det knepigt att byta? Har demonterat hela inredningen i fram, så svängrum finns :) |
|
|
Så här ser det ut Länk inte det finaste :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.