AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.868

Ger M3 insug fler hästar än 325 insug på en 328i?

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
har diskuterats mycket om detta fram o tillbacka men jag undrar
vilket ger mest effekt på en bmw 328?

325 insug eller m3 insug ?

vad har ni för erfarenheter ? vilket är bäst ?

fördelar o nackdelar ?
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
M3 lär ge mer. Men du måste bygga om en hel del för att det ska passa.

Först och främst måste du ha en adapterplatta mellan toppen och insug, då bultmönstret skiljer. Sen måste du kapa sönder och svetsa om luftburken från M3an. Annars tar den i oljefilterhus och generator om jag inte minns fel.

Inte alla som har tillgång till Tigsvets och kan svetsa alu, så det kan ju bli lite problem.

___
Jag trivs bäst på sladd.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Varför skulle ett M3 insug ge mer?
Mäter ni kanalerna i toppen så har de identiska mått med 325 insuget men större än 328:ans insug.
Monterar ni på ett M3 insug (hur man nu skulle lösa det?) med större kanaler än toppen lär det väl inte göra någon skillnad eftersom man fortfarande har toppen som "flaskhals"?

Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Totalt sett skulle S50 insuget kunna ge upphov till mer effekt o man gör en "snygg" luftburk till. Separata spjäll ger bättre respons från motorn och med en bra luftburk skulle flödet in i motorn vara mer optimerat än med M50:ns standard luftburk och enkelspjäll.
Nästa "flaskhals" skulle ju bli toppen.
Precis som *Phopie* säger har jag också sett S50 insug som monterats på M50 med adapterplatta.
Testa om du har tillgång till verktyg och kanske lite "CNC" kontakter , kul projekt om inte annat...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Håller med "jigga"

Steg ett när man hårdvarutrimmar en motor är att byta kammar och att eventuellt därefter sätta i större insug. Sen måste man givets mappa om motorn för att ändringarna skall ge maximal effekt.

Att byta insug är mycket jobb som inte ger tillbaka i effekt. Renovera toppen med vassare kammar och mappa om bilen. Då blir det lite skillnad.

E

Sn
18
Snowmonster
BMW 328i -96
BMW 318i -88
om du byter till ett 325 insug på en 328 så förlorar du väl effekten i början och vinner lite på höga varv, så det finns väl ingen större anledning att byta tycker jag, man vill ju att bilen ska dra på hela registret
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Du tappar bottenvridet men den vaknar riktigt bra vid 5000 varv. Har själv gjort bytet på min f.d. 328.

självklart tappar du inte allt bottenvrid.. du har garanterat fortf bättre bottenvrid än en 325a, och förmodligen bättre toppvarv ochså.. därför så är det som en kompromiss, man kan inte få allt i världen ;)..

328an är juh särskilt lämplig mkt pga att den är så förbaskat mogen i motorkaraktären, den går juh som tåget på 5an i 40 knyck... jämnt och fint från 40 upp till 110 vid fullgas....

det är juh trevligt, men lite varvilligare motor är nog inte det sämsta man kan få..

som nån skrev innan tror jag inte att det lönar sig att montera m3 insug, motorns kanaler är juh inte bredare för det, klart man kan tjäna nåt på det, men knappst mkt om man inte matchportar toppen.. och då är vi juh inne på en helt annan nivå av trim.

jag skulle satsa på 325 insug direkt.

/mvh jocke
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
JC preformence säljer ju m3 insug i kolbfiler men dem kostar där efter .. ?

jag tänkte mest på ett vanlig insug från en m3a går det att mecka på `?

vad finns det för andra "billigare " trimm alternativ ? om man bortser från sportavgas och öppet filter .

Vad säger spb .. om man hade haft en m3 veteilkåpa eller ett m3 insug eller båda delarana ?
jigga

Skulle vilja veta hur du gick till väg anär du bytte insug från 328 till 325, jag skulle själv byta på min 528 till ett 525 insug men det är ju inte mkt som stämmer där, det är ju dels massa extra givare under pleniumet som inte stämmer sen är ju inte diametern i insugkanalen på toppen lika stor som på 325 så med andra ord, monterar man insuget från en 525 så blir det ju en strypning mellan insug och topp.

Eller finns det flera olika insug till 525 och 325???

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
det dära var ju inget var på min frgåa direkt
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Grejen med M3 insuget är de separata spjällen och luftens väg genom plenumkammaren in i cylindern...

Mvh. B

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
fattar noll `? skriv så jag förstår ? ..

frågan är .

ger m3 insug mer eller mindre effekt ?
lätt att montera ?

vad säger spb om man kommer in med m3 ventilkåpa och m3 insug ?
M3 har individuella spjäll, sitter ett gasspjäll vid varje cylinder och det sitter efter plenumkammaren. Kolfiberinsugen till M3 är bitarna fram till spjällen. Du kan inte köpa ett kolfiberinsug till m3 och montera på M50/M50 utan du måste först/också byta till de individuella spjällen. 325/328 har ett spjäll före plenumet.

Och nej de passar inte enkelt, det är inte samma bultmönster mot toppen, du måste göra en adapterplatta, så som skrivits tidigare. Ventilkåpa byter du inte.

M3 insug ger bättre respons men troligen inte mer effekt än ett 325 insug på en orginal eller nära orginal 328. Och skillnaden är defenitivt inte värd kostnaden.

Däremot argumenten för att man tappar bottenvridet på 328:an med 325 insug är ju rätt löjligt om vi pratar om ha någon prestanda. 328:an är ju svintråkig i karraktären, finns ju inget tråkigare än en motor som är strypt på högre varv. Så den drar ju inte jämt över hela registret, det är det som är problemet.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Man kan köpa ett M3 insug ganska hyfsat med lite tur, ca: 1500:-
Beroende på hur händig man är kan man ju likaväl skaffa M3 insuget om man hittar ett till hyfsat pris, det är ju garanterat bättre än ett enkelspjälls.

Hade jag haft en 328 hade jag ritat upp en adapterplatta i ett cadprogram, låtit ngn skära ut den i en CNC eller en laser.
"Monterat" insuget och gjort ett eget plenum liknande de kolfiberboxarna som finns. Man kan ju även om man känner för det montera grenrören från S50:n och mappa det hela med Unichip och se vad som händer =)
Klart att det inte blir 100% optimerat med pulser osv men det skulle garanterat bli en trevlig motor...

Det är väl olika vad man vill, jag skulle göra det bara för att det är kul. Vissa gillar ju 328:ans karaktär starkt medan vissa (som jag) gillar 325:ans...

Engrej bara Alex, såg en annan tråd där du skrev att en kolfiberbox inte var värt pengarna?? Kanske beroende på person och motor men var har du fått infon?? S50 ska tydligen svara riktigt bra på det...

Mvh. B

Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
jag syftate på en " ventil kåpa i kålfiber .. annat ..

sett några annonsen på blocket folk som sålt sådant .. jag menar en ventilkåpa för 5000 kr .. och något annat av kolfiber för 13000 kr vem lägger dem pengarna ? blir kappast n ågon skillnad att bilen går bättre ..

så kan man hällre klä det i fusk kolbiler look a like
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*asg* ok...

Mvh. B

Sn
18
Snowmonster
BMW 328i -96
BMW 318i -88
Lika bra att byta till en shrick kamaxel då får du kraften direkt in i motorn en sån ligger på typ 5000kr ny, filter och sportsystem är mest styling ger inte direkt nånting!
Sn
18
Snowmonster
BMW 328i -96
BMW 318i -88
fast du har ju 2 st på 328 så 11 000 kr då blev det lite dyrare =)
pe
554
perf
320xd e91 -09
ett gott skratt förlänger livet...
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Montera 325-insug, lätt värt jobbet, jag är helnöjd....!!

men räkna med att det är krångligt. och lek uppfinnarjocke. så kommer de gå bra.

pärlan Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.