|
|
|
|---|---|
|
Har som sagt en BMW 320 -93:a med 150hk sexan, undrar vad det heter för något i motorbeteckning? Sedan en lite fråga till, är denna motor något att överladda? Hur mycket vågar man ladda med den, vad tycker originalkompressionen om överladdning, samt hur står original kolvar/stakar pall för säg 250hk / 0,5 bar? Tacksam för svar! Mvh | |
|
Motorn heter M50B20 eller M50B20TU om den har VANOS. ___ 750-bloggen: Länk |
|
| Ok tack för infon, hur ser jag om den har VANOS? | |
|
Du har en liten klump framför kamaxeln på insugssidan. VANOS = Variabel inställning för kamtider. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Ok, tack så mycket för infon! Ska kolla upp det, men innebär det att den reglerar efter varvtal då eller något annat? Endast insugskammen eller? Någon annan som vet vad som gäller för överladdning? |
|
|
Jag har skrivit detaljerade beskrivningar om hur VANOS enheten arbetar tidigare på forumet, så sök och du skall finna. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Läs här: ---> Länk ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Tack så mycket för den snabba responsen! =) Fattar nu hur det funkar, är väl tyskarnas variant av V-tec :P Bortsett från att det är kontinuerligt alla ventiler i drift.. Är det vanligt att vanosen krånglar? Tänkte ifall det är känsligt för dåligmotorolja eller låg oljenivå? |
|
|
Vanosproblem förekommer bara på M-motorer vad jag känner till. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Vanos eller inte? :/ [IMG]Länk |
|
|
Kanske funkar bättre: Länk |
|
|
Vanos. |
|
|
Ok! Anledningen till varför jag frågade ifall det var vanligt att det krånglade är för att jag ibland upplever att den inte går riktigt fullt ut om man ska dra på, t.ex. vid en omkörning. Ungefär som när en turbobil tappar laddtrycket. Någon idé? Det kommer bara ibland, men oftast går den som den ska. Den går ju rent och snyggt på tomgång osv.. Men men, skulle gärna vilja ha svar på överladdningsfrågan också.. Hur är "M50B20TU" i hållbarhet för överladdning eller är det helt bortkastat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.