AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
646

Ballansering av stakarna

hej ja tänkte ballansera vevstakarna men hur gör jag. en kompis sa att ja skulle lägga in ett inlägg här för det finns tydligen duktigt folk.....nån som har nån bra sida där dom går igenom det eller nån som kan berätta?mvh jonas
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Här finns mest förare i gubbkeps. Angående trimning rekomenderar jag www.pure-pf.com . Hör i deras forum, alternativt sök.

___
Jag trivs bäst på sladd.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Rod_Jonas: Läs denna tråden, mitt tipps är att du lämmnar bort vägningen av stakar om du inte tänker fixxa en våg för det.

Jag skrev om "vågen" jag andvände, lite svårt att förklara med ord men kanske ger en liten hint.

Länk
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Att väga in stakarna ordentligt kräver lite specialinstrument om det ska göras ordentligt. Han som gjorde mina väger in både storända, lillända och även hela staken. såg aldrig verktyget/instrumentet ordentligt men det var en specialare som lät staken sväva på en luftkudde i ena änden...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Väg först varje stake för sig och notera vikten.
Väg varje storände och notera vikten.
väg varje lillända och notera vikten.

Har du tur är den lättaste staken lättast i på alla tre punkter, då kan du utgå från den och börja fila på de övriga.

Du behöver inte ha något specialverktyg som låter staken sväva på luftkudde. Den del som ligger på luftkudden väger nämligen lika mycket när den svävar som om den ligger på ett fast material. Däremot behöver du en noggrann våg, hur noggrann bestäms av dina resurser och vilket varvtal motorn byggs för.

Du bör också balansera vevaxeln efter denna operation vilket måste utföras av en kunnig person med maskin. Sök rätt på en firma/person som kan utföra detta så får du alla råd och tips du behöver.

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Backard: Hur kan du få det att vara tillförlitligt genom att bara väga stakarna på en våg?

Spela roll om du lägger på en storände, vad gör du med lilländen? Du måste ju ha någon slags anordning som ser till att den ligger fritt, samt i våg och att alla andra stakar kan ligga i precis samma läge. Håller du i lilländen bara? Då lär ju vikterna kunna diffa med tanke på att man lär väga med 1grams våg ialla fall.

Maskinen vi gjorde det med är en skit simpel konstruktion som kanske tar ca: 20 minuter att bygga igentligen. Även där baseras vägningen efter den lättaste staken (självklart) men det handlar om att dom ska kunna balancera fritt samt att alla stakar ska bli fast satta precis likadant.

Nu vet jag inget om din metod, men den lär säkert funka den också. Den baseras ju på samma metod 3 punkter men det lär ta 3 gånger så lång tid och en bläckpenna lär hinna ta slut =)

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

PhobiE!
Stanna på ppf forum, om du tror det!
Visst att Andreaserna är överdådiga på trimma BMW motorer,men 80% av alla ryggklappare som lärt sig allt av vad andra skrivit i forumet då!?
Finns en hel del medlemmar här som vet vad de pratar om och kan BMW trimmning in i ryggmärgen!
Gäller bara att lära sig så pass mycket själv att man kan sålla de inlägg som inte för något nyttigt med sig!, liksom på de övriga forumen!

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Nja jag skrev väl att den låg på ett fast material. Sedan ansåg jag det som självklart att stakarna ska placeras lika varje gång men jag var kanske inte nog tydlig.

Ska man väga något måste man använda någon form av våg. Den maskin du beskriver är just en våg, eller. Det finns inget som säger att en våg måste visa vikten i gram.
Sc
35
Schnellfahrer
M5 E34 3,8-92
Det är minst lika viktigt att kontrollera att vevstaken är rak dvs att lill och storänden är så paralella som möjligt. Detta för att undvika snedbelastning av vevlager, kolvringar och vevstake.

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Backard: Precis, det jag pratar om är en våg, helt rätt och som du säger så visar den inga gram.

Efter vägde mina efter jag viktat dom på denna våg, och alla var exakt. Så den funkar.

Nåväl, bättre att lämmna bort då det inte är direkt dyrt att vikta in stakarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.