AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.315

kronglande taklucka e38

to
11
tobbe-e38
740ia -94
hallå hallå.... har bytt takluckan (komplett med kasset och motor ja rubbet) i min e38 740-94. får inte tillten att funka, den funkar EN gång om man bryter strömen. men sen är det lönlöst vill ej funka. takluckan som satt i med motor och allt innan bytet funkade inte alls skennorna var slut och vissa stag var av och motor relät var slut. ialla fall så nya takluckan funkar öppna och stäng men inte tillten.... måste man släcka nån fel kod eller ?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
E38:ans lucka kan behöva initieras när strömmen varit bruten. Nu talar ju detta emot det du beskriver då jag läser det som att du inte kan tilta upp luckan. Initieringen görs genom att tilta upp luckans bakkant och hålla strömbrytaren i detta läge ett par sekunder tills man hör ett reläklick.
Jag har behövt göra detta vid två tillfällen då jag har haft strömen bruten en längre tid. Före initieringen har luckan bara fungerat i "tilt upp" riktning.
po
1.178
powertoy
528i -82
Läste ditt inlägg en gång till och är övertygad om det jag skrev ovan stämmer. I TIS står det att initiering (även benämnt normalisering) av luckan måste göras då drivenheten varit urkopplad, strömmen bruten eller arbete utförts på mekanismen. Kör luckan till fullt höjt läge och håll inne knappen i ca. 20s. (reläklicket). avsluta därefter normaliseringen med ytterligare ett kort tryck på strömbrytaren i riktning "höja den ytterligare"
(Ingen klämskydds funktion är aktiverad under normalisering)
Efter detta ska den fungera normalt med komfortöppning/stängning.

to
11
tobbe-e38
740ia -94
okej det måste jag prova ikväll.. funderade ett tag på om knappen hade gett upp men eftersom han funkar en gång efter strömm avbrott så tycker man ju att knappen är ute sluten.. tack för tipset lägger in ett inlägg senare om det funkar eller inte... trevlig helg
to
11
tobbe-e38
740ia -94
NU FUNKAR DET... bara en fråga hur lång tid ska man hålla in knappen innan den börjar tillta.. måste hålla in den en liten stund innan det börjar kanske ska vara så vet inte riktigt hur den ska funka för jag köpte bilen med trasig lucka.. tackar för tippset
po
1.178
powertoy
528i -82
Kul att det löste sig! Tiltningen av själva luckan bör gå igång när du trycker på strömbrytaren.
Sitter man inne i bilen och bara tittar på när innertaket dras tillbaka så kanske man uppfattar det som att det är en viss fördröjning.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
har taklucka i minn har haft bilen i drygt 3år alldrig provat takluckan undrar om man törs prova eller den kanske har fastnat?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.