|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar varför ljudet är så kasst i e39? ÄR det högtalarna som suger eller är det själva stereo enheten som är så dålig? | |
|
Måste bero på hur man är lagd tror jag. Vilka prefferenser man har i övrigt alltså. Kanske på vilket system man har, jag är supernöjd med ljudet och hör saker (ljud/toner mm mm ) i låtarna/ styckena som jag aldrig hörde i min E34a. *BAWORAK* |
|
|
Tyvärr håller jag med dig Oggyone. Det är väl den punkt på vilken Volvo faktiskt slår kära BMW. Jag har haft Business, Proffessional och DSP och det spelar ingen roll, kompisars Volvo erbjuderen mycket bättre ljudupplevelse. Men som SvanteE skrev så är det frågan om preferenser. Är man inte särskilt intresserad av ljudet, duger det säkert alldeles utmärkt. Själv hör jag till dem som "behöver" bra ljud för att kunna njuta fullt ut av musik. Mvh Mikael |
|
| Håller också med, skitljud i e39. Men med en relativ lätt operation enligt t.ex. Länk lyfter du ljudet ett par snäpp. Nästa steg är att addera en subwoofer. | |
|
Ja, varför det är så pass dåligt som många uppfattar att det är, kan man ju undra. Visst är det lite som SvanteE säger, att det har att göra med hur man är lagd som person "ljudmässigt". Men jämför man bilmodeller emellan, så kan man konstatera att det låter rätt kasst i e39:an. Hur som helst gör som sagt ett högtalarbyte väldigt stor skillnad. Sedan kan man ju lägga till steg, bas o.s.v. Jag lade till ljudprocessor, steg och bas och huvudenbheten är jag i varje fall nöjd med, NU. Den funkar. Jag gjorde som följande, se bilder i tråd jag skapade: Länk Är väldigt nöjd med mitt ljud nu. |
|
|
För er som vill göra en enkel och snabb förbättring kan jag rekommendera att byta ut standardförstärkaren mot en BMW SA676 HiFi förstärkare (går att hitta relativt billigt på ebay och är totalt plugandplay på ett fåtal minuter. Gör under för dynamiken, men kan behöva sällskap av en subb i bagaget för de lite mer kräsna. /Andy |
|
| Bara en notis Marc_M= Det är ingen ljudprocessor du har utan en aktiv hög/lågnivå omvandlare med sk preamp. | |
|
Jag tycker det är pinsamt dåligt ljud i E39:orna Jag är inte så vårt ljudintreserad men ja vill kunna höja ljudet nån ggn. Är dt ehögtalarna som är kassa elelr är det en kombination med ljudenheten i bilen? |
|
| Jag skulle vilja påstå att man kan få mkt bra ljud ur original HU:n om man monterar eftermarknads steg,högtalare och ev delningsfilter/Eq men en lite dyrare(4000+) eftermarknads HU låter bättre. Jag tror original högt är den största boven och bör vara det första man byter ut men då måste man välja högtalare efter kringutrustningen dvs skall de drivas av original hu så bör de vara lättdrivna och vill man kunna spela lite högre med mera tryck i ljudet och väljer ett par kraftiga högtalare så bör man även komplettera med ett slutsteg. | |
|
Hej, jag har gjort följande i min touring. 1. Byt takhögtalare till bättre koax. 2. Bytt framhögtalarna till bättre 5.25"-kit. Diskanterna i dörrarnas mellanregisteruttag. Lådorna för midbasarna har plockats ut och "målats" utvändigt och invändigt (så lång man kommer åt) medljuddämpande massa (Peak-Off) samt borrat hålmönster med 6 mm borr, ca 40 hål. Borrningen för att lådorna är så små, ca 2.5 liter. 3. Gjort en subwoofer med en 8" bas på ca 10 liter som sitter ovanför batteriet och galler i sidoklädseln. 4. Har ett 5-kanals slutsteg med högnivåingångar som driver alla högtalare. 5. Resultat: Ett starkt lyft av ljudet i bilen. Kostnad ca 5000 SEK (nya högtalare, begagnat steg) plus några timmars arbete. |
|
|
Passar på att fullständigt ventilera min åsikt.... Har man redan en professional radio/HU och en SA676 HiFi (utan DSP)förstärkare så låter de delarna redan väldigt bra. Dock saknas det enheldel i det nedre registret vilket borde kompletteras med separat subwoofer samt tillhörande steg. Vad gäller högtalarna så bör åtminstone 5,25" elementen fram och bak bytas till bättre, gärna koaxer bak för att kompensera det dåliga övre registret i baksätet. För total upplevelse borde nog både delningsfilter och samtliga eländiga Nokia element bytas mot bättre... För de som har DSP eller standardförstärkaren så är nog ett byte av förstärkare att rekommendera. Ljudet är ofta en aningen burkigt i dessa anläggningar och saknar dynamik totalt enligt min mening. Detta är ju enhelt subjektiv bedömning och helt beroende av ens egna både tycke, krav och idéer om hur det ska låta och hur mycket projektet får kosta. /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.