AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.242

Ekonomi 320 D vs 330 D, 330 XD

Sida 2 av 2
Det skulle vara bra om alla uppgav verklig förbrukning eller enl. färddator då detta skiljer en hel del.

Min 320d drog 0,53 verklig förbrukning vid den första och hitills enda riktiga kollen men färddatorn visade snittförbrukning 0,46 och snitthastighet 52 km/h.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
måste det vara en diesel?

Bmw 318 går på ca 0,72 blandat enligt en släkting som kör mest landsväg.
bilen har mycket billigare skatt, diesel och bensin kostar ungefär det samma idag så en sån blir nog billigare.

Och skilnaden mellan 318 och 320d är nog minimal.

M.v.h Bjerser
Det är ju en dieseltråd från början, skapad för att ge en överblick/beslutsunderlag för den som tänker köpa en diesel. Då är man inte speciellt intresserad av vad olika bensinmodeller har för förbrukning...

Det är också bra om vi håller oss till verkliga fakta som där den som lämnar uppgiftet själv varit med och tankat/räknat.

Hörsägen av typen kompisens farsa säger... eller enligt en släkting...

Det betyder ju bara att den som skriver frånsäger sig allt ansvar om lämnade uppgifter stämmer eller inte. Alltså totalt värdelösa uppgifter enligt min mening.

Dieseln är ca 2,50 kr/lit billigare än bensin i dagsläget.

Bjerser
Det må vara minimal skillnad mellan 318 och 320d. Jag antar att du menar prestanda...Men tråden handlar om ekonomi hos dieselbilar.

Kriget mellan val av bensin eller diesel diskuteras mycket utförligt i en annan låååång tråd.

32
101
325 Tds
525D M-sport Touring -05

Jag har en 330XD -03 som drar ca. 0,67 l/mil blandad körning med mycket statskörning i Göteborg.
Landsvägskörning med full last har den legat på 0,63 l/mil.
Tycker det är väldigt bra för en 4WD som väger 1820kg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.