|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte köpa en 320 diesel för att få en bränslesnål bil. Enligt tidigare inlägg så går den att köra på ca 0,5 l/mil vi lugn körning. Är det någon som vet vad en 330 D och 330 XD drar vid lugn körning, alltså landsväg ca 90 - 110? Skulle vara mycket tacksam för dessa uppgifter. | |
|
Jag kan svara för 325d e91 och den drar 0.49 med farthållaren på 115km/h i 130-140 km/h ligger den på 0.59 borde minska ytterliggare när bilen är inkörd. |
|
gretzky |
Du får nog köra extremt lugnt och med lättrullande däck för att få en 320d runt 0,5l/mil tyvär. Satsa hellre på en 330, mycket roligare bil som säkert också går att köra relativt snålt. dieseldoris |
| jag kör min blandad körning 0,6. men då är det ländsväg + stad mäst och nästan inga hastigheter över 90. | |
|
Backard: vilken årsmodell tänker du på? Modellerna finns ju både som E46 och E90 och i E46 dessutom med olika motorer trots samma modellnamn. 0,5 är lågt och det går säkert att kommer ner i dessa siffror då och då men som blandad körning hamnar du nog mer åt 0,6 även om du ligger mycket på långsträckor. Välj också manuell om du vill åka snålt för automatarna drar nog 0,1 mer utan vidare. Undvik också 17-18" fälgar för då tickar centilitrarna i väg... 330d och 330Xd drar märkbart mer men erbjuder också en hel del mer när det gäller prestanda och motorljud. Kolla också försäkringar för både 320d och 330d kostar mig mer än motsvarande 320i och 330i och störst skillnad är det mellan 330i och 330d. ___ //Ulf |
|
|
Det verkar lovande med e91:an men i mitt fall är det e46 som jag tittat på. Ingen här som kör 330D eller XD som kan rapportera hur snålt det går att köra? Att 330 är en roligare bil med mycket kraft är jag fullt medveten om men handen på hjärtat så är det väl inte så ofta som man verkligen behöver all effekt en 330 levererar. Förutom för känslan att det finns vid behov... Kraven jag har är BMW 3-serie diesel. Egentligen klarar jag mig med en 320 men vill väldigt gärna ha fyrhjulsdrift och då är det ju 330 som gäller. Både skatt och försäkring blir dyrare på en 330, därför vore det bra om inte bränsleförbrukningen rusar iväg all för mycket. Den kommer att gå som bruksbil varför ekonomin betyder en hel del. |
|
|
Kan tillägga att de bilar jag tittat på är årsmodell 02-04. Finns det någon som kört en 330d runt 0,6-0,65? |
|
|
Hej Backerd Jag kör en 330d -03 och jag brukar säga att den dra någonstanns 0,6-0,7 beroende på körstil, (nästan) aldrig över 0,7. Skulle man ligga på landsväg med farthållare i 100 så liggen förbrukningen strax under 0,6. /Fredrik |
|
| Det låter bra. Det borde innebära att en XD ligger på strax under 0,7 landsväg? | |
| Jag kör 02 330d och kan instämma att den går mycket snålt. 0,56 har jag kört landsväg utan att köra plågsamt sakta. Den ligger mest runt 0,65-0,7 men då kör jag jag sk stadstrafik mest då. | |
|
Halloj efter en lång sväng på 120 mil mest landsväg med fart runt laglig så kan jag bara berömma min 330D med 0.59 i snitt!! enligt färd datorn. / Daniel |
|
|
Tja, jag kör en 330xd -03 aut. Pendlar till och från jobbet 4,5 mil, mest landsväg men även lite stad. Ligger i snitt på 0,8L/mil. Det är iaf en bil som jag är grymt nöjd med. Dyr skatt bara... |
|
| hej min 320d dricker 0,46 och jag kör c:a 120 mil på en tank..320:n räcker mer än väl om man vill ha hyffsat drag men ändån köra billigt | |
|
Hej! - första inlägget här :-) Köpte mig en 330d-04 förra veckan. Körde hem den med god hastighet (140) under ca 70 mil. Färddatorn rapporterade 0,62 /MaPe |
|
|
Färddatorerna visar för det mesta hyffsat rätt, i regel ett par procent åt det optimistiska hållet men för att få en ordentlig förbrukningskoll så är det att mäta kilometer och tankade liter. Färddatorn i min 320d är ordentligt optimistisk. ___ //Ulf |
|
|
Jag har kört min bil på ca 0.44-0.65 allt broende på körstil. Lugn normalkörning efter hastighetsgränserna 70-110 då går den på ca 0,52 Billigare bil per mil får man leta efter, jag räknade samman alla kostnader utom räntekostnaderna, för ca tre år sen, och det landade på ca 23 kr/mil, men nu är det ju lite dyrare då diseln kostar lite mer! |
|
| Kalle123: Då antar jag att du kör en 320d? | |
|
Jag kör en 330D-01 automat, och jag och min tjej gemensant har en bränsleförbrukning runt 0,8 upp mot 0,9 när vi åkt mera stadskörning, och eftersom bilen inbjuder till omkörning osv gör det säkert en del,, Men jag är faktiskt besviken på hur mycket det faktiskt går åt, fast är desto mera nöjd mer bilen i sej,,,det va historien om en 330 det,,, ((johan Burn the heretic, Purge the unclean |
|
|
Min 320D med Steptronic ligger på runt 0.55-0.6 l/mil på landsväg och uppemot 0.7-0.75l/mil i stan.. Detta orginal och med vinterdäck. Nu har jag IOFS varmgarage både hemma och jobbet, så det blir inte så mycket kallstarter. Max har den legat på 1l/mil på landsväg, då med 1500kg släp med vinterdäck i snöstorm med varierande hastighet som följd. //amullo --- |
|
Danieljohansson |
Min 330 touring med man växelåda ligger vid körning runt 100 0,5 och motorväg 140 0,6 de tycker jag e billigt |
|
Min 330xd låg på 0,63 i snitt när vi hämtade den från tyskland förra veckan och då hade vi en snitt fart på 100km/h på 230mil. Den ena tanken tog den 0,58.... Jag tycker att dom går otroligt billigt för jag har haft en a4 1.9 tdi quattro tidigare och den låg kring 0,7 i snitt och det var 115hk ;)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.