AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
881

Facelift E61/61 ny V8

BMW 540i: Bensindriven V8 med VALVETRONIC och DUBBEL-VANOS ventilmekanism, cylindervolym 4000 cc, max effekt 225 kW/306 hk, max vridmoment 390 Nm.

Varför väljer man att utveckla en ny V8 när incitamentet (ett av) att
turbomata 3-liters-sexan (306Hk/400Nm) var att få en mindre, lättare och bensinsnålare än motsvarande 8-cylindrig?

Iom. detta antar jag att bensinturbosexan inte kommer till 5-serien alls.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nä, den är inte med i line-upen för faceliften (ojoj, en sånn fin svenska...)

Kanske väntar man till nästa årsmodell och släpper den till hösten? Kanske man har leveransproblem efter att ha fått många beställningar på just den motorn i E90/91/92:an?

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Silvergrå
Prestandan är nästan identisk med bensinturbosexan så när som på vridmomentet.

Frågan är varför V8:an ligger så nära i prestanda? Eftersom det gör det tvivlar jag på att den kommer alls i 5-serien.

Jag tror BMW anser att V8:an passar bättre in i 5-seriens image och bensinturbosexan passar in på 3-seriens (1-seriens?) sportigare image.
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
V8:an platser helt klart allra bäst i 5-serien. Den nya V8-motorn är ju som sagt nästan lika effektiv som turbosexan, även i fråga om förbrukningen! Att 540i med automatlåda klarar sig på 0,97l/milen vid blandad körning tycker jag är riktigt imponerande! Frågan är om 535i hade varit så mycket snålare på dropparna, knappast mer än marginellt snabbare i alla fall.

Hoppas nya 4-liters V8:an även kommer i 6-serien, kanske i samband med höstens facelift måntro?
124
zätatre
118d 3d -07
325d -07
Z4 3,0i -05
V8:an platser helt klart allra bäst i 5-serien. Den nya V8-motorn är ju som sagt nästan lika effektiv som turbosexan, även i fråga om förbrukningen! Att 540i med automatlåda klarar sig på 0,97l/milen vid blandad körning tycker jag är riktigt imponerande! Frågan är om 535i hade varit så mycket snålare på dropparna, knappast mer än marginellt snabbare i alla fall.

Hoppas nya 4-liters V8:an även kommer i 6-serien, kanske i samband med höstens facelift måntro?
Är denna motor verkligen nyutvecklad? Har ju funnits i 540i och 740i sedan 2005. Kom väl samtidigt som 7-serien faceliftades.

Förstår inte varför denna motor inte skrotas. I USA får dom 535i istället med biturbosexan. Där om någonstans kunde man ju tro att dom skulle vilja ha en V8. Om man gör en koll på mobile.de finns 18 st 540i från 2005 och framåt till salu, jämfört med 57 st 550i.

Känns helt enkelt som en helt onödig modell i mina ögon. 535i är troligtvis starkare över nästan hela registret, snålare och väger klart mindre i fronten vilket ger en något alertare bil.
Nä, motorn är nog inte nyutvecklad som Janne2 skriver, har som sagt funnits i 7-serien sedan 2005.
motorn är definitivt inte ny.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... å personligen förstår jag inte varför 540:an inte finns till Touringen. Den är väl nischad mot äldre herrar som vill ha en V8:a att glida omkring med, och sådana kör oftast sedaner antagligen...

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Silvergrå
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Motorn är som sagt inte ny. Att den verkar få leva kvar ett tag till handlar troligtvis om att möta de mer känslomässiga aspekterna av motorval. En efterfrågan som baseras lika mycket på känsla som rena prestanda.

Vilket får en att undra om BMW kommer att börja överladda sina V8:or.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.