|
|
|
|---|---|
|
Bilen det gäller är en 320i -84a I början hade bilen en konstant tomgång på 1800varv, fixade då spjälläges givaren. Då började den söka sig neråt när den blev varmare. men har istället fått den att efter ett tag(nån minut) gå ner till 1500 och varva upp till 2000. mycket irriterande. Har bytt följande: Insugspackningar(var kasst på 5 & 6an) alla vakumslangar bränsleslangar insugsbälg spjällhuspackning vevhusvents slang blockvent oringar tändkablar även vinterserice( olja och stift) När bilen är varm ligger den på 1100varv, ibland även 1400rpm stabil (tomgångsskruven i botten) och som sagt 1500-2000 i kall. provat göra rent div kontaktstycken från oxid och smuts. det enda jag inte gjort som jag kan komma på är att ställa in ventilerna, hittar inte lämpligt verktyg för aggera don ? kan det vara tillsatsluftsliden? går den isådan fall att smörja upp? Någon som har en gissning? mvh alex | |
|
Jag har liknanade problem. Fast jag har inte kollat spjälgivaren, tack för det tipset! Men luftsliden kan kärva och ha sig, ta loss den och spruta i 5-56 eller liknande och låt ligga ett tag, och se sen. Men eftersom den ändrar sig när den blir varm verkar ju nån form av justering funka iallafall. |
|
|
fast så här i efterhand så kommer jag ihåg att den inte rann ut något vatten från slangarn som kommer från tillluftsliden och vänder i spjällhuset. så misstänker att spjällägesgivaren gjorde föga. Ang mitt problem så KAN DE VARA SÅ ATT tillsatsluftsliden öppnar och stänger men inte stänger helt och hålls även öppet för länge? om man vid kallstart efter en stund kör iväg så drar den på själv i 1500varv för att sedan tvärhugga till och tappa gasdraget från kallstarten, för att lite senare dra på igen och så håller de på. Om man nu inte själv gasar på och ligger över 1500varv. |
|
|
Hade samma fel på en 323 -84 där tomgången pendlade upp och ner. Bytte tomgångsmotorn (skroten) så var problemet ur världen. En del har visst lyckats smörja upp den oxå 5-56.. Ur mitt svaga minne så var den svart, cylindrisk form, ca 10 cm lång, sittandes på insugsbälgen. Svekke |
|
|
jag har inte det problemet att den pendlar, förutom att den justerar sig lite med värme då. Utan den är konstant hög. |
|
|
Är förmodligen tillsatsluftsliden!!, det kan du få reda på ifall du nyper åt en av de slangar som den är kopplad till. Om ingenting händer när du nyper åt så kan du vara säker på att luftsliden är felet. Jag har exakt samma fel på min 323E21 och har en "ny" luftslid jag köpt, men inte hunnit fixa detta ännu. Min tomgång ligger runt 1300rpm i snitt, aldrig under 1000 och aldrig över 1500rpm. Det kanske går att smörja upp den, men på min är det ytterst trångt att komma åt så man vill verkligen att det ska fungera efter bytet med säkerhet. |
|
|
Okej låter bra, skall prova att trycka ihop den någon dag. Har ett till underligfenomen, i fart får jag inte bra med värme i bilen. Fast den blir markant bättre vid stilla stående men när temperatur visarn står på kl 11 iställer för 12 & 13 (som den oftast står på) så blir det stor skillnad i värme. har luftat den flera gånger och aldrig någon antydan till att det funnits luft. Värmeventilen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.