|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har en 525 tds -92 som är mycket slö på låga varv och inge vidare på högre varv heller för den delen.. ändå är bilen kcr chippad. Landsvägskörning 90-120 drar bilen cirka 1L/milen vilket jag tycker är på tok för mycket. Man måste alltid nöta på startmotorn typ 3 sekunder för att bilen ska starta, kall som varm.. För övrigt går bilen skitbra. Kan svajja aningen på tomgång om man med friläge snabbt trampar till på gasen och släpper av bara.. Kan chippet vara paj? Kan pumpen vara slut? Kan förpumpen vara slut? Har tyvär ingen annan bil att jämföra med så jag är oerhört tacksam för era tankar / tips. / Johan | |
|
pumpen börjar svika för dig plus bmw spridarna som är skitdåliga redan original förpumpen kan du koppla bort om du vill testa om det är den som felar med att dra slangen från armaturen ned pumpen till botten istället. |
|
|
Väcker denna tråden lite. Det du beskriver låter precis exakt som min o ja har en ´91 tds touring som gått 33'mil... Har du kommit fram till va som e problemet på din? mvh Anders. |
|
| Problemet jag hade var att chippet var glappt. fick fylla chippet med kontaktspray lite då och då. Då gick den som den skulle. Och då var de fart i grejjerna! Jag uteslöt nästan chippet från början med tanken att bilen skulle sluta fungera helt om chippet var dåligt. Men upptäckte till slut detta. | |
| fanken oxo... ja har inget chip som kan glappa... inget som ja känner till iaf... Vart sitter d på dessa bilarna? | |
|
För en så där 12 år sedan när jag hade en 525tds -93, hade jag två problem. Det ena var att motorn var klen på att starta, vilket berodde på korrosion på anslutningsbultarna på startmotorn. Efter putsning startade den så lätt så att jag trodde motorn skulle hoppa ur! Det andra problemet var att den en dag blev otroligt svag i motorn och efter felsökning skulle Wibergs bilel i Luleå skulle byta pumpen - Vilket var HELT fel. Jag skrek bara stopp och belägg i morsans skägg, det är inget fel på pumpen! Jag kollade själv igenom bilen, det visade sig att motorn hade sugit ihop plaströret/slangen mellan turbon och luftfiltret. 300 spänn för ett nytt plaströr och motorn gick som en raket igen! 525tds ÄR mycket svag på låga varv, typ stendöd upp till 1800 varv,,, |
|
|
jo att den e klen upp till 2000rpm har ja märkt. :) Köpte en ny förpump på Biltema (den till volvo 740 är samma!) och rensade den totalt igensatta silen o d fick bilen att gå lite bättre vid gaspådrag. Pumpen skall tydligen vara renoverad nyligen, men ja ställer mig frågande till om den justerats, både mekaniskt och elektroniskt, efteråt som den ska... Får kolla upp detta... Hoppas kunna bli av med den höga dieselförbrukningen nån dag snart innan min plånbok svider ihjäl... Att den e segstartad e oxo lustigt... köpte helt nya glödstift på Biltema (jo ja kan ha problemet där, ja vet) och d blev bara lite bättre... MEN... om ja glöder den två gånger så hinner startmotorn knappt snurra innan den e igång!!! Så ja kanske skulle bitit i den sura flänsosten o köpt mig Bosch från början o inte Equiem. (som förövrigt sitter i renault och citroën från fabrik, men d säger iof allt... :s) |
|
|
Kom ihåg att se över de elektriska anslutningarna innan du gör något förhastat med glödstiften. Jag är ingen dieselexpert, men rosten/korrosionen som jag hittade var inte direkt synlig, men efter att jag lossat på fetanslutningen på startmotor och bara drog åt den, så både fräste det och rök. Efter putsning blev det som nytt. Tänk bara på att att det finns fler ställen att putsa på, tex jordanslutningar till motor/batteri/etc. Kolla upp luftfilltret också. Det som förmodligen ställde till det på min var att det var för tätt (pirat, inte skitigt). Kolla också att plastslangen/röret mellan filtret och turbo är okay, du ska ju typ få in en arm (mindre i allafall) ner till turbon! På min såg det ut som på denna bild: Länk Slangen som heter 10 på figur var slangen som hade sugit ihop, värst var det när motorn var varm, då kunde den suga ihop helt..! |
|
| okay d låter som en god ide att kolla. Men den går runt snabbt på starten så d borde inteva något där... Slangen e däremotganska mosig så den ska ses över. ska ändå byta till öppet filter så d blir rör istället. | |
|
Jag vill mena att det inte behöver vara till just starten det är korroderat, tänk på att glödstiften drar mycket ström. Men det gäller ju att du har rätt glödstift också, längd, värmetal och effekt osv. Länk |
|
|
enligt Biltema så e d rätt stift ja köpt. Mätte mitt laddtryck idag och så lite till min förvåning att den laddar 1 bar ganska så precist. Vet inte va dom ska ladda orginal men ja tippar på att d e typ 0,9-1,0 bar? Borde bilen ladda så bra om inte kammen o pumpen e rätt intrimmade? |
|
| Angånde laddtryck osv måste jag överlåta till experterna, där det inte typ 0,8 orginal? Det som att den är chippad? Vad är det för "chip/box" ställbart? | |
| Ja hittar inget som tyder på att den e chippad... Ingen box som inte ser orginal ut på något sätt... D skulle va om någon har vart o bytt prommet i boxen då... Får kanske öppna o se. D kan oxo va så enkelt at nån har skruvat upp pumpen. | |
|
1.0 är original. 325/525tds fick ett högre laddtryck och bränsletryck än 524:an pga intercoolern därav har den 143hk istället för 115hk som td:n hade 1.0bar är absolut inget att oroa sig över. men 525tds har ett grenrör som är bland de sämsta som en turbo kan andas igenom så max gränsen där ligger kring 1.4bar innan den "stockar igen" har du bytt bränslefilter? har du bytt slangarna mellan spridarna? har du kollat så förpumpen fungerar okej? har du kollat så den inte tar in luft i bränslet? har du kollat in luftfiltret? har du kollat så inte en spridare läcker? bara några tips på vägen min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Hej helgonet! Ja har bytt bränslefilter ja har kollat slangarna mellan spridarna med avseende på läckage ja har precis bytt förpumpen Luft i bränslet vette fan hur ja ska kolla....men d verkar inte så... Luftfiltret e begagnat men rent. Ska byta till öppet, Inget synligt dieselläckage iaf... spridarna är helaoch rena utåt... Skulle va om dom läckte innnåt då. Ja hade en 320 ´88 (bensin) innan o ja fick höra att spridarna på den modellen gärna satte igen sig och att ultraljud va den enda lösningen. kanske e så här oxo men den som lever får se... //Anders. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.