AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
627

Byteshandel; E34 525 mot E36 320.

Bo
13
Bonka_Baver
525i Touring, E34 -92
Jag har en liten affär som en viss person vill genomföra med mig och jag kan 5-serien men har inte lika stor kolla på värdet på 3-serien. Om du har tid och läsa igenom detta och ge mig ett svar vore jag ytterst tacksam. Tack på förhand!

Anledning till att jag vill byta är att jag tappat suget för min egna bil och vill ha något annat.

Förutsättningar..
-------------------------------------------
Min bil, en BMW 525i Touring. Svart Metallic. E34. -92. 22000 mil.

Den andres bil, en BMW 320 Coupe. Mauritiusblå. E36. 92. 27000 mil.

Frågan i detta fall är om jag har lite rätt begära en mellanskillnad och isåfall hur stor?

525:ans egenskaper; lite rost på högar bakskärm samt lite lite ytrost nere vid dörrkanterna på något ställe, behövs göras vid. Något slitna dämpare, lite småsaker som ska fixas, byte av baklykta (lyktan har jag), byta av lampa i bensinmätaren, i övrigt bra körkänsla och kvalité, känns inte så gammal. Fin läderklädsel utan skavanker, likaså dörrsidor, allt är mycket fint i kupén. Sommar och vinterdäck på original respektive vinterfälg med däck. Ingen stereo.

320:ans egenskaper; Knappt någon rost så vitt jag vet, kanske lite lite vid någon skärm men knappt märkbart. Inredningen e skit, behövs bytas ut, även dörrsidor. Vintersdäck på fälg finns men inte kördugliga sommardäck, originalfälg till sommardäcken. Bra känsla i växellådan och ingen glapp i bakvagnen, lambda-sonden bytt nyligen, likaså bakdämparna. En hel del förslitningendelar är bytt. Ingen glapp i framvagnen. Ganska bra dämpare, stannar där dom ska. Snygg bil, tvådörrars coupe. Ingen stereo.

Som sagt, väldigt tacksam för svar på mitt inlägg. Är lite i desperat behov av råd och rön.. Ska jag genomföra affären, ska jag begära mellanskillnad, fördelar mot nackdelar, allt är välkommet. Tack!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
Jag tror att det är lite orealistiskt att begära mellanskillnad. e36 är nyare modell och känns modernare, även om jag upplever e34 som rejäl och relativt lyxig. Jag hade bytt rakt av om jag var sugen nåt annat än e34 kombi. Lycka till.

Wladimir
Med tanke på att du säger att inredningen i e36an är skit så känns det lite tveksamt om du skall byta mot den. Just inredning som är fräsch är superviktigt tycker jag. Sen kan man ju alltid byta, men det beror ju på hus skruvarglad man är.

Om du inte absolut vill ha just detta ex av e36 så skulle jag föreslå att du försöker sälja din e34 och hittar en e36 som är precis som du vill ha den.

Fast jag är allmänt anti bytesaffärer skall jag erkänna. Jag har inställningen, "det kan inte vara en bra affär för båda".

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
DIn 525a är mer värd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.