|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar kring min nya hobbybil. Det är en 2002 -75 med vad jag vet helt original motor bortsett från extraktorgrenrör. Finns det någon som med framgång monterat insprutning från t.ex. E30 318i, E28 518i eller E21 320i? Jag antar att det är ganska så "bolt-on" och därmed relativt enkelt att göra? Vad kan man tänkas få för effekt? E21 320i hade ju 125hk så är det detta man kan räkna med? Min bil är f.ö. typad för motorbyte med uppgiven effekt 92kW så visst finns det roligare saker att göra vid motorn kanske. Detta var tänkt som ett första steg, och en fungerande insprutning är ju bra mycket trevligare i längden än förgasare som jag är helt nollställd på. Har två uppsättningar dubbel-Dellorto 40 liggandes i vad jag förmodar lite halvdant skick. Men jag känner mig lite tveksam i brist på egen kunskap, men kan det vara värt att satsa på? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
| Om du är lite händig vad det gäller elektronik och datorer så kan du skaffa en Mega Squirt byggsats(budgetvarianten 1500kr, www.partco.fi), eller VEMS (www.vems.hu 4500kr), båda mycket prisvärda, och då kan du själv justera tändning och bränsle.. | |
|
Det vore en intressant vidareutveckling när man väl fått ett sprut på plats. Har efter eget letande hittat lite mer info på 02-tavlan och det verkar vara ganska enkelt att lyfta på ett sprut från någon annan M10-motor. Gäller bara att få tag på en komplett kabelhärva och alla givare på en gång. Annars är det nog enklare att köra igång med MS eller VEMS på en gång. Får fundera vidare på det här, har svårt att bestämma mig för om jag ska satsa på mina Dellortos eller insprutning. Känns som att förgasare kräver mer för att hållas i ordning? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
L-jet från 318i passar rätt på. Köp gärna en donatorbil och plocka över det du behöver. Du behöver även ett returbensinrör. Spridarna på 318i är på 174cc7min om jag inte missminner mig, byter du dom mot ett gäng större spridare (knappa 200 cc/min) borde du få din bil att inte gå snålt. Eller så kanske det funkar att öka bränsletrycket. Tändningen och fördelaren på 318i går åt fel håll, vet inte om du kan separera tändningen från sprutet på l-jet, annars kan det vara en lösning. Eller bygga om din fördelare med delar från 318i kanske. länk: Länk /Andersc C |
|
|
Superstort tack för länken Anders C! Nu känns det som att det bara är att leta rätt på en lämplig donatorbil, blir nog faktiskt både billigare och mer praktiskt när man innan kan se var allt går. Det har suttit en turbo-spis i bilen en gång tiden så bränsleretur och kablage + strömbrytare till bränslepump finns redan draget! Jag tror det går att lösa med fördelaren också. På den 518iS -88 jag hade hade någon klåpare varit i farten och monterat fel kamaxel så fördelaren gick på fel håll! Med fördelarlocket vänt 180 grader och original brytarlös fördelare med utbytt drev fungerade det ändå fint. Fast förbrukningen var nog onormalt hög för en 518, aldrig under en liter/mil. Kanske för att vakuum-omställaren inte kunde vara inkopplad då den dragit tändningen på fel håll? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.