|
|
|
|---|---|
|
tänkte byte kammen i min 535a nu i sommar (sliten på 1 nock på avgasidan) vad ska jag satsa på för nåt?, bytte kam på min förra bil till en vassare, och fick en vandrande och hostiggång..blire det samma på bmwn?, tjänar man nåra extra hk eller?. nån som har en kam till salu?, kan kontakta mig på icq eller mail så får vi diskutera..men söker först och främst råd. /mvh jocke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En standardkam duger väl bra? Att BARA byta till vassare kam är rätt meningslöst, utan då är det hela conceptet som ska dit, men på en motor som har många mil på nacken så ska den självklart helrenoveras innan trimmning. MVH Hasso |
|
håller med Hasso, köp original...och lägg lite pengar på en topprenovering istället. Hur man än trimmar så får man oftast ge avkall på något positvit i motorgången, medan en fräsch motor i originalskick går som en dröm och enbart skänker körglädje......*ler lyriskt*... Fast det beror ju på vad man är ute efter. Visst kan det vara kul med en trimmad bil, men då ska den helst vara mycket trimmad så att man märker stor skillnad mot original. Men då blir ju bilen OFTAST inte så rolig att använda som bruksbil ju. Minns själv en Chevelle Malibu SS som passerat min fordonspark....hur kul som helst vid rödljus och fullgas, men den ledsnade man snabbt på eftersom den inte gick att använda till så mycket annat....... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Greger:Kan aldrig finna en Cheva rolig:))Fordälskare. Du har helt rätt i ditt resonemang för övrigt, har provat dessa varianter själv också med samma erfarenhet. MVH Hasso |
| >>>Hasso......Fordälskare??...rodde ju att du var BMWälskare...för du är väl inte otrogen??......du vet väl att bilar kan man ju bara älska en...inte som med tjejer inte ju ;o))... | |
Greger:Bmw är en bruksbil och jag är nog tvärtom än vad du är :))(numera) En gammal amerikansk Ford är nått helt annat. Fiskebåtmuller ska det va. MVH Hasso |
|
hehe, ni vet inte av nån fräsch original kam eller så?. toppen är genomgången, med ny sotningsats, planslipad, alla ventiler och lyftare kollade och sådär.. ny topplocks packning, bara kvar att byta kammen..fast den tickar inte sååååå farligt egentligen, låter lite illa när man har huvenöppen osv..jag kör nog ett tag till med den. /mvh jocke |
|
| ...BRUKSBIL!?!?!?!?!?.....en BMW är väl ingen bruksbil...en BMW är ju ett njutningsmedel..känslan "körglädje" materialiserad i formen av en bil..en fröjd för ögat..en tillfredsställelse för kroppen och något som sköljer ren och harmoniserar din själ likt ett stilla vårregn...*extatisk*..........å du Hasso..jag är nog oxå tvärtom mot vad du tror att jag är..numera.. ;o) | |
|
nån som har nåt emot att hålla sig till ämnet?, så jag kan får nåt svar... /mvh jocke |
|
|
det är väll ingen idè att köpa en begagnad kam köp nytt!! kolla pris på orginal annars vet jag att motor nord har 284 garders Cat Kam för 3400kr om jag inte minns fel Om du köper ny kam så SKA du köpa nya vippor också 150kr styck GASAR TILL DET RASAR |
|
| kolla på börsen här under "Utförsäljning efter nedlagd reservdelsfirma!!!!!!!!!".....vet inte hur seriös han är men har för mig att han tog 3400:- för kam+vippor till 535:a | |
|
Jag skulle satsa på en ny kamaxel. Ythärdningen på kamnockarna är väldigt tunn men hård. Har den börjat bli sliten genom detta skikt kommer det fortsatta slitaget att gå väldigt fort! Risken finns att du får göra om renoveringen av toppen snart igen eller åtminstone måste byta kamaxeln ändå. Det är nog smidigast att göra detta redan nu när du ändå har toppen borta. Och så förbenat dyr är den väl inte? Mvh |
|
|
toppen är juh inte borta..utan allt sitter i bilen.. men mekandet är inget problem, jag funderade bara hur man ska prioritera..borde väl att gå och få tag i nån jävligt fräsch kam, dvs nån som byttsjälv till en ny och sen krockat, eller motorn rasar för.. bara funderingar, det tickar inte så mkt så att maninte kan leva med det ett tag till..och den går inte sämre tror jag, inte märkbart iaf..nåja vi får se, ska hålla utkik.. /mvh jocke |
|
|
Dårliga nyheter!! Det GÅR inte att byta kam med toppen kvar i bilen den måste bort.. GASAR TILL DET RASAR |
|
|
okej, det var juh lite olyckligt, men det löser sig! tack för alla bra svar! /mvh jocke |
|
Länk Lite nyttigheter när det handlar om kamaxlar. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.