|
|
|
|---|---|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Det är dags att byta ut BMW 735:an, min bruksbil mot en lite nyare bruksbil och jag har beslutsågest som bara den. Synpunkter önskas. Visst hade det varit roligt att köpa en M5 men jag har redan prestanda bilar i garaget, så det är bruksbilar med kallkylerad värdeminskning som är intresant, inga garagevärmare. Nya 5 serien är för dyr och gamla 5 serien börjar bli lite tråkig och då kan jag kan lika bra behålla 735:an. Det kanske finns fler spår att välja en dom här?: 1. Forstätta med 7 serien 02a-03a med höga bränslekostnader och ständiga dyra däcksbyten, service och reperationer, men comforten är ypperlig och den är underbar att köra. men jag tycker inte den är så vacker och den attraherar mig inte så mycket längre. Andrahandsvärdet är bra. Länk 2. 3 serie touring 02 och framåt, lägre bränslekostnad, billigare i drift och underhåll, men trång gämfört med 7 serien och svårt att hitta bilar till ett vettigt pris som är bra utrustade, förnuftig bil men trivs man i bilen efter 3000 mil och 3 år? Är det fortfarande kul att äga? Länk 3. 3 serie cabbe med hardtop 00 och framåt. Funderar på hur det är att köra en sådan bil på vintern, samt värdeminskningen på 3 år + 9000 mil? Det finns bra bilar till "rätt pengar" att få tag på. Länk Eller utan hardtop Länk Eller ska man låta hjärtat välja, koppla bort hjärnan och köpa den här? Länk En 1 serie är inte helle fel men om man kör långt?? Där ser ni hur veligt det är....Synpunkter tas tacksamt emot. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Kanske dags att vara lite "otrogen"... Länk Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Jag kanske framstår som en Dj#"!% BMW fantast och märkestrogen, men faktum är att jag har några andra bilar tillverkade i Tyskland och en som är svensk tillverkad också. men Alfa??? Mycket tveksamt att äga en sådan men underbart snygga i linjerna de senaste modellåren i alla fall. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Varje gång jag sätter mig bakom ratten på en 3-serie (E90/91/92 inkluderad) så kan jag inte hjälpa annat än att känna en viss besvikelse över ljudkomforten. Det förstör en annars mycket fin bilupplevelse tycker jag. Och då jämför jag inte med min gamla E32, utan snarare mot den 7 år gamla E39 jag kör omkring med via mitt arbete. Mitt råd är således att inte understiga 5-serie storlek. ___ 750-bloggen: Länk |
|
| Udo har en poäng. Provkör en Alfa 166 3.0. Otroligt mycket bil för pengarna. Synd bara på framhjulsdriften och de täta kamremsbytena. Otroligt fin motor och bra komfort. | |
| En X5 3,0d med några år på nacken borde ju ha både ekonomi (för din del) och komfort... Eller X3 om du inte tycker illa om den som jag råkar göra... | |
|
Håller med Mugge. Har ägt både E46 T och E39 T. Bättre innerutrymmen och bagageutrymme (du nämnde ju Touring) och lägre buller talar tll E39:s förmån. E46 erbjuder som kompensation mer Freude am Fahren. Mvh Mikael |
|
|
Jag har haft svårt med utseendet på nya sjuan, men den du länkar till var riktigt snygg med de fälgarna. Men kommer verkligen andrahandsvärdet att vara bra? Största anledningen till att jag inte skulle välja sjuan vore risken för fortsatt stark värdeminskning. 330 cabbarna däremot har stått sig riktigt bra senaste åren. Svårt val, 745:an eller B3:an (eller ännu hellre en B3s touring) röstar jag för. Racerbilen: Länk |
|
|
E65 735/745 utan minsta tvekan. Jag tror du kommer ångra dig om du "byter ner dig" från din 7a, har man väl vant sig vid en sådan bil är de inte lätt att ändra uppfattning BMW CS #5139 |
|
BM 683 BMW 502 -57
Tack för alla synpunkter. BjörnB: utveckla gärna resonemanget om värdeminskningen på 7:an. B3:an tippar jag är den bilen som kommer att ha bäst andrahandsvärde, även om kunderna inte är lika många på en sån bil. Mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby. |
|
Om man tittar tillbaka har sjuserien (tex e38) inte stått sig särskillt bra. En begagnad 330 touring från -02 med m-pkt eller 330 cab kostar inte mycket mindre än en 745-02, i nypriset 2002 skiljer trots allt ganska mycket. e65:orna verkar inte lättsålda så jag tror det finns mycket att välja på från 200'. Om man tittar på nypriset så har tidigare ägare förlorat ganska mycket pengar på 3-5år. Svårare är det att sia hur den kommer stå sig framöver? En stor lyxbil med mycket finesser kommer att kosta att hålla rullande. Skatt och bränsle blir också dyrt. Å andra sidan verkar det vara en bil ganska befriad från barnsjukdommar och typfel. Har aldrig kört eller åkt e65 antar att man inte bör göra det heller då det kan skapa ett jobbigt habegär eller leda till ogenomtänkta bilköp. ;) |
|
|
jag lägger också min röst på en E65. du skriver ju i princip att du inte vill ha en sportig bil. kvalitetskänslan och utrymmena i din 7-serie talar ju också för att du kanske upplever en mindre, billigare bil som just mindre och billigare, precis som J.L antyder. dessutom är det riktigt bra priser på åttacylindriga modeller i tyskland. värdeminskningen borde vara rimlig. å andra sidan är jag väldigt nöjd med min E91:a. håller t.ex. inte med mugge om ljudnivån. storleken, utrymmena och komforten gör E90/E91 till en utmärkt bruksbil. sen kan jag tycka att små bilar är väldigt praktiska till vardags, vilket skulle tala för en bättre begagnad 130i eller 120d. /Lars Vägen är målet. |
|
|
Jag hadde kollat på några Alfa romeo (roliga bilar,Snygga,mm) Jag kör både BMW och Alfa och jag är super nöjd med dom. Mvh Jim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.