AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
464

Luktar bränt ??

Dino
Vad är det som luktar när man kör snabbt ? igår så hade jag litte bråttom så åkte litte snabbt i motorvägen sen när jag stannade så luktade det som FAN från bilen "runt däcken" sen knakade det underifrån bilen tickande ljud på nåt sätt ! jag har jo ZR däck = högfartsdäck så de borde inte lukta kan det nåt annat ?

M-MotorSport
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kan det där "knackandet" ha kommit från en väldigt varm katalysator som höll på att kallna? Kan inte lukten ha kommit från bromsarna? Du kanske hade bromsat rätt så rejält i hög hastighet?
Su
554
SunKi
325i -92
Åker man fort så tenderar man ju ofta att behöva bromsa lika fort. Brukar ju lukta rätt mkt om hjulen då, bomsbeläggen antar jag.
Dino
Det är inte däcken eller nåt annat konstigt med andra ord så jag behöver inte oroa mig ?
Skadas biles mer om man ligger på 5000 varv i femman eller samma varv mer tvåan ? eller är det samma slitage oavsett växel ?
Tack för hjälpen , Gunneriusson/Sunki

M-MotorSport
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag skulle nog föredra att ligga på feman än tvåan vid 5000rpm om detta skall utföras under en längre tid. Detta pga den jämnare gången - inte lika ryckigt på tvåan - inte samma slitage på drivlina mm. Men samtidigt så snurrar ju drivlinan och hjulen så pass mycket snabbare på femman och det borde ju ta ut sin rätt. Så vad som sliter mest vet jag ej, men det skall ju i alla fall inte vara någon fara i något av fallen.
givetvis är det bromsarna som luktar.

och det är väl självklart att det är bättre med 5000varv på5:an än på 2:an

låga växlar ska varvas ut, men man ska inte ligga och köra på högt varv.

en självklar anledning är ju att det kyler mycket bättre på 5:an

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.