AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.963

Är K-sprit en bra lösning?

Al
15
Alekc
520i- 97
Undrar vad herrskapet har att säga om av Bosse Bildoktorn på Aftonbladet
skrivits: "Jodå, med k-sprit i tanken sänker du avgasernas Co-halt. Men detta gäller främst bilar med förgasarmotorer.
Moderna bilar (från och med 1988) har en syresensor (lambdasond) i avgasröret som hjälper bränsleinsprutningens dator att till viss del kompensera spritens påverkan"

På Bilteman som K-sprit rekomenderas Karburatorskydd.
Är denna vätska Är verkligen K-sprit?
Undrar om vad händer om man blandar Karburatorskyddet med sopan i tanken. skadligt?

Alekc
Nej inte skadligt, det är alkohol, du tillsätter k sprit för att förhindra isproppar i bränslesysstemet.
Ska man fuska med avgasvärderna så funkar det bäst med metanol, använt av mången bilhandlare under tyskimportens högkonjunktur.
Tyvärr så kan det uppstå skador om man inte är försiktig, motorn blir riktigt varm å go. Bättre att justera om det är möjligt eller fixa det eventuella felet.
Mv. Matte
Sm
39
Smärgel
525d xDrive E61 -10
Ingen fara att slå i lite extra K-skydd (karburatorsprit). Dessa produkter består mest av etanol vilket inte är skadligt att blanda i besninen. Det ger i regel lite lägre CO-halter. Men du kan lika gärna tanka lite E85 vilket är lite billigare. Kom också ihåg att bensin i dag ofta innehåller en del etanol från början så jag vet inte hur stor skillnad det egentligen blir idag. Om du vill klara besiktningen så föreslår jag också ny olja, tändstift + kablar samt luftfilter. Se också till att bilen är riktigt varmkörd innan besiktningen.
Al
15
Alekc
520i- 97
Hej,

Det är klart att man skall byta olja .... men hur är det med påståendet om lambdasondet som "hjälper"till . Kan det hända att efter man blandat i K-sprit får man motsatta reslutresultat?
Sm
39
Smärgel
525d xDrive E61 -10
Lambdasonden mäter syreöverskottet (tror jag) och justerar då bränsle luft så att man har rätt förhållande. Eftersom etanol innehåller lite mindre energi per liter så krävs det lite mindre luft. På en gammal bil blev det således mer luft (magrare blandning) vilket säkerställde fullständig förbräning men på en nyare kanske den effekten blir noll eftersom sonden känner detta. Jag tror dock att den största effekten kommer från att etanol (och andra alkoholer) brinner väldigt rent och att OH-gruppen har en positiv effekt på den totala förbränningen. Jag vet inte säkert men jag tror att det inte blir sämre i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.