AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.201

Hjälp att välja däck/bandäck

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Jag behöver lite hjälp att välja däck till min BMW E36 M3 -93. Chassit är ordentligt ombyggt med H&R coilovers, powerflexbussningar, samtliga stag är ställbara och försedda med kulleder, Fjäderbenstag fram och bak, Porsche bromsar osv.
Jag har tänkt köra en del bana i sommar, dels på BMW klubbarnas bandagar men ävan andra + troligen en sväng ner till Nürnbergring.

Jag är inte gjord av pengar och ställer mig därför frågande, ska man köpa ett par bra sportdäck till de fälgar som sitter på bilen. Jag har en uppsättning 18" fälgar som sitter på min bil, 8,5" fram och 9,5" bak.
Eller ska man lägga pengar på en extra uppsättning fälgar och köpa R-däck? (17" BMWs original M3 fälgar går precis på med lite vaselin över bromsoken och 18" däcken är helt slut/slitna).

Jag vet hur man kör bil men är väl ingen stjärna på bana, men jag vill lära mig och har banlicens. Frågan är, kommer jag att behöva R-däck första sässongen med denna bil? Kommer jag kunna göra dem rättvisa och kommer de ge mig så mycket extra som det kostar med extra uppsättning hjul?
Eller ska man helt enkelt bara köpa ett bättre sportdäck på vardagsfälgarna (18":arna)?

Vilket som så behöver jag hjälp med att välja märke och modell, men då vill jag inte ha svar som de är snygga eller mest inne. Jag vill ha svar från folk som testat dem och gärna flera olika märken så det har referenser.

Hur lätt överhettas däck? och vad händer då? att de för stunden blir hala har jag märkt men sen då?

MVH
Richard
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
R-däck är klart överlägsna på bana. Det är inte bara en fråga om sänkta varvtider. Med korrekt lufttryck i R-däcken uppför sig bilen mer konsekvent, vilket ger roligare och säkrare körning, som gör det lättare att utvecklas som förare.
Dessutom tål R-däcken bankörningen bättre än gatdäck, som nöts väldigt snabbt på bana. Däremot håller inte R-däcken lika bra vid vardagskörning på vanliga vägar.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett alternativ är att köpa lätt begagnade R-däck, så kan du prova till en rimlig kostnad. Då och då annonseras sådana ut, t ex på Powerbörsen eller rejsa.nu.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag skulle rekommendera att även ställa samma fråga på rejsas forum.
Där finns det många som kan ge dig utmärkta svar (finns iofs säkert här också...)

Racerbilen: Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo begagnade R-däck är ju en tanke, men de är svårare att se i vilket skick de är i. Hur ser man tex om ett däck överhättats?

Finns det något R-däck som fungerar att köar på till vardags? om man skulle ha dem på 18"arna.

MVH
Richard
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Jag har nog i det stora hela en bil som är ganska lik din och har kört den aktivt på banträffar och på Nurburgring sen -00. Det första är väl den ekonomiska aspekten som du nämner, det kostar material (pengar) att busa runt lite på banorna. Har man bara svalt det så är det bra att åka och njuta!

Att åka med R - däck på gata är inget jag rekomenderar. Dom slits ruskigt fort och då vill jag helst ha så skoj som möjligt på banan. Dom spårar och plockar upp grus, att åka när det regnar på våra svenska ibland dåliga vägar är att utmana ödet.

Så att köra med dubbla uppsättning är väl det enda vettiga.
När det gäller gatdäck så har jag för mig att man i stort får vad man betalar för, visst man kan hitta medelprisdäck som funkar men chansen är mindre.
Vill man chansa när det ändå är så mycket pengar? inte jag. Jag gillar däck som inte är V mönstrade då min bil spårar grymt med dessa däck.

Sista rundorna har varit Continental sport contact 2, ett däck som jag både kört
ringen med och lite banträffar. Ett toppen däck! Nu har jag Dunlop Sportmax och dessa verkar ochså funkar bra, har bara kört i torrt till ringen med dem i god fart ett par gången men det verkar vara bra.

Alla R-däck som jag provat har överlag ochså varit bra men suget att åka lite fortare har gjort att man testat lite olika.

Yokohama 032 - grymmt bett men dålig livsläng på min tunga bil.
Pirelli P Zero C - 2 uppsättningar - lättkörda höll bra, ok på gata
Pirelli Zero Corsa - 3 uppsättningar - köpte lätt beggade - ok med tanke på vad jag betalade, ok på gata men inte i närheten i vad ett nytt R däck presterar.
Michelin Sport Cup - Snabbt däck - kräver ändrade hjulvinklar slits fort är väl knappt gatlegala efter 2 träffar.
Bridgestone Re 540 - kör nu på 2:a uppsättningen - snabbt däck kass på gata.

Glöm inte att se till att du har lite värmetåligar belägg och fräsh bromsvätska om du ska köra med R däck.

Har du en gång provat att åka med bra gummi så är du fast!

Lite nyfiken men vem har byggt din hjulupphängning? eller vad är det för detaljer du har? En orginal är där ju inte så mycket att justera på.

/ John
Om du är intresserad av 17" r-däck på fälg så har jag nog en 16 däck och ett gäng fälgar som jag skulle kunna kränga iväg billigt. Alla däck är bridgestone re540s med dimensioner 235 och 245, fälgarna är billiga m3-kopior
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena John John, tack för en mycket utförliga erfarenheter på däcken.
Så med andra ord ska man ha dubbla uppsättningar, suck.

Nu minns jag inte exakt vad killen hette, Niklas något, som byggde om chassit men följande sitter på:
* H&R coilovers
* Powerflexbussningar
* Stag ställbara och med kulleder
* Fjäderbenstag fram och bak
* Hjulvinklarna stälda efter bilarna i Camaro cup, tror det var lite toe in och något mer (sliter framdäcken insida.
* Bromsarna bytta (fram och bak) till Porsche 996 C2 (4-kolvsok) med BMW E46 M3 skivor.

Bilen har varit med på en del banträffar de senste året/åren och är näst snabbaste E36 M3 i Superstage (plats 64 totalt = 7 snabbaste BMW:n).

Ryk 330xi: Jag kan vara intresserad. Skicka ett mail med bild och pris så jag vet vad vi talar om. Den planerade kolfiber huven och bakluckan blir nog för dyra i alla fall.

MVH
Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.