AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.748

Fråga ang skattereduktion för resor till och från arbetet.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hej!

Jag kommer inom några månader att flytta till Uppsala. Jag arbetar i Nyköping vilket kommer att ge mig ca 35 mils resa per dag en tid framöver. Så småning om när jag är färdig med mitt projekt kommer jag att söka mig ett arbete i Uppsala, men det kommer att ta ca 2 år.

Jag kommer att åka bil till och från jobbet så min fråga är hur det fungerar med skattereduktionen. Hur mycket får man ersättning för? Kan man ansöka om skattejämkning istället för att att ta allt på deklarationen?

Har någon koll på hur det fungerar vore jag tacksam...
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag skulle försöka med jämkning. Du kommer att behöva ligga ute med så mycket pengar annars i lång tid. Börjar du jobba idag kan du först dra av detta nästa år, dvs pengar får du tillbaka först hösten 2008!!!

Det är sak att ha 8-10 mil eller så, kanske kan man leva med den kostnaden, men 35 mil varje dag...mycket soppa det...men du kanske tjänar så bra att det kvittar. vad vet jag:-)

Annars är det ju det vanliga, 16 eller 17 kronor milen i avdrag, du ska spara 2 timmar varje dag på att köra bil, samt att det måste vara mer än 4 mil eller så. De första sju/åtta tusen kronorna (de har visst höjt tror jag) får du inte dra av. Så det kan löna sig att jämka.

Lycka till

*BAWORAK*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja de har höjt ersättningen till 17 kronor från 16kr, allt över 7000kr är avdrags gillt och på det får man tillbaka ca 70%, det är ju skatt på avdraget
också tyvärr. Men det bästa du kan göra är att hitta en bostad i Uppsala medan du står skriven i Nyköping, då bli det flis vill jag lova :-) En jag känner drog in ca 60000kr per på det sättet.

Det där med 2 timmar i vinst verkar inte vara så noga, 1 timme brukar räcka, dessutom måste det inte vara 4mil utan knappa 1mil eller 2mil tur och retur.
Fr o m 2006 är det 18 kr/mil som gäller. 18x35x220-7000=131 600/år i avdrag.
18 kr milen om du åker med egen bil (tjänstebil är lägre belopp) och så har de från och med 2007 höjt gränsen till 8000 kr, dvs endast resekostnader över 8000 kr är avdragsgilla.

Avdrag för resor med bil till och från arbetet, arbetsresor, medges
- om avståndet är minst fem kilometer
- om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Det Skatteverket skulle kunna ifrågasätta i ditt fall skulle möjligtvis kunna vara om du verkligen tjänar två timmar/dag jämfört med att ta buss och tåget mellan Uppsala och Nyköping men det beror naturligtvis på var din arbetsplats är belägen och vilka arbetstider det är frågan om. Mer info finns under www.skatteverket.se

T4 -99
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tack för svaren!

Ringde till skatteverket förut. De vill ju att man skall skicka in alla kvitton från bensinkostnaden samt besiktningspapper på bilen varje år för verifiering, vet inte hur noga de är med detta i praktiken men det e bara att börja spara kvitton sen. BMW:n kommer att få rulla ordentligt framöver :)

Det är ju det billigaste alternativet som man får göra avdrag för om det inte föreligger särskillda själ (tidsvinst på 2 tim m.m). Tåg/buss är inget alternativ då första tåget lämnar uppsala 05:40 och har en restid på 2:30 min, sedan ska jag ta mig till arbetet via buss. Då e jag inte på jobbet förän närmare 9. Fungerar inte då mina ordinarie arbetstider är 07:00-16:00. Sådant tycker man ju att de borde godta. De kan väl knappast tvinga en att missköta sina arbetstider?

Får kontakta en handläggare så får de göra en bedömning.

Som sagt, tack för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.