AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
795

Vattenpump E21 320i-82

Jag skulle byta vattenpumpen på min E21:a 320i-82 igår kväll och stötte på lite bekymmer med demonteringen av fläkten. Jag ser fyra skruvskallar i fläkten precis bakom kylaren. Det krävdes spegel för att se dessa. Det är alldeles för trångt mellan kylaren och fläkten för att komma åt med spärrskaft och hylsa. Tittade i Heinz verkstadshandbok och där nämner man ingenting om att man ska behöva demontera kylaren. Samtidigt skriver Heinz att det är endast en skruv som behöver lossas för att få loss fläkt och viskokoppling, jag såg som sagt fyra. Har jag hittat fel skruvar?

Är det någon som har erfarenhet av att ta bort fläkten med tillhörande viskokoppling på en E21:a? Till saken hör att det är den senare varianten av fläkt i den här bilen.

Tacksam för svar
MVH
Henrik
Fläkten behöver inte demonteras från fläktkopplingen, utan du tar den stora muttern som sitter mellan motorns axel och själva fläktkopplingen och skruvar av den. OBS: vänstergängad.
Det är storlek 32, så den är rätt maffig... Det finns nycklar på biltema för detta, men det kan gå bra med en polygrip om den inte sitter för j**la hårt.

--
Markus
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Skydda kylaren på insidan när du arbetar också, det är lätt att skada den när man arbetar!!
Okej, tackar för svaren.
Jag förstår inte hur jag kunde missa den muttern igår kväll. En 32mm skalle kan ju inte vara så svår att hitta. Får kika efter den ikväll.

Mvh Henrik
Hittade ingen sådan mutter igår kväll heller. Däremot lyfte jag ur kylaren och sen var det lätt att komma åt de skruvar jag pratade om i tidigare inlägg. Vet inte vad det är för typ av fläkt/vattenpump på den här bilen men den stämmer inte överrens med vad Heinz beskriver iaf. Den nya pumpen jag beställde passar iaf. Problemet är löst.
Tack för tipsen.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.