AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.941

Allt ljud utom nav slutade plötsligt fungera...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har en E38 '99, Navigation Professional, HiFi System Professional DSP med CD-växlare och TV. Allt original förutom navigator, TV-modul och bildskärmen fram som jag uppgraderat till Mk4 samt 16:9-skärm. Har funkat prima.

Steg 1 var att jag fick "luckor" i ljudet. Detta hände knappt en gång om dagen och gick ut på att ljudet helt enkelt försvann i 2-3 sekunder. CD eller radio spelade ingen roll. Hände inte tillräckligt ofta för att vara irriterande, så jag struntade i det.

Steg 2 var igår, när jag satt mig i bilen och börjat köra slår jag på radion. Allt ser normalt ut på skärmen, men inget ljud. Bytte till CD-växlare, fungerade, hörde ljud. Bytte tillbaka till radio, fungerade också. Körde igen senare samma dag, då funkade allt normalt från start.

Nu i morse hände samma sak igen. Startar bilen, kör iväg, slår på radion men inget ljud. Denna gång gick det inte över förrän jag var nästan framme - tre minuter före min destination börjar allt magiskt fungera igen. Men eftersom jag hann "köra" (stå i bilkö) ganska länge under tiden felet uppenbarade sig kunde jag konstatera följande:

1) Radio fungerar men inget ljud, den hittar kanaler som vanligt, väljer TP-station som vanligt, osv.
2) CD-växlare kan byta skivor (åtminstone ser det rätt ut på skärmen) men kan inte byta spår. Inget ljud här heller, förstås.
3) TV:n visar bild som vanligt och tycks fungera normalt, men inget ljud.
4) Telefonen tycks fungera normalt, men inget ljud (testade bara handsfree, inte luren). Hör varken samtalsljud eller SMS-pip.
5) Navigator fungerar normalt, MED LJUD. Navigatorn var det enda i bilen jag kunde få att ge ljud ifrån sig.
6) Att "motionera" systemet genom att slå av/på upprepade gånger, växla mellan CD/radio etc, hade ingen inverkan.

Efter cirka 20 minuters körning började plötsligt radio/CD fungera igen, lät helt normalt dessutom. Jag hann inte testa alla funktioner, men åtminstone TV-ljudet kom också tillbaka. Det verkar uppenbarligen som om något är på väg att ge upp, eller så är det glapp i någon sladd .. men var? Någon som har en idé?

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Hade liknande problem i min E38.
Strax innan jag åtgärdade felet kom det dessutom ett tjutande ur samtliga högtalare.
Bytte DSP enhet varpå allt inklusive cd mm. började fungera igen.

/Andy
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack för tanken. Jag provade faktiskt att slå av/på DSP i menyn, men det gjorde ingen skillnad. Antar att ljudet ändå går genom DSP-enheten, dock. Skulle vilja prova att koppla ur DSP:n rent fysiskt och se om problemet kvarstår, går det?

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Om du kopplar ur DSPn helt (fysiskt) så kommer du inte få något ljud alls eftersom DSPn är en del av förstärkaren (stor svart låda med kylflänsar utmed sidorna bakom cdväxlaren i bagaget).

Enda rimliga sättet att testa detta är att antingen byta radioenheten eller DSP enheten och se om felet kvarstår.

För tillfället har jag ingen extra DSP att låna ut (kommer troligen ha en om någon månad), men vill du prova en annan radiomodul (för att utesluta att det kan vara den) så har jag ett par över.

/Andy (X KTHare och X Elabian)

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Hanterar radioenheten också ljudet för CD, telefon etc? Jag kliar mig i huvudet över det faktum att jag fortfarande fick ljud ur navigatorn...

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
...för övrigt så skulle ett lån av en radiodel/DSP för att kunna diagnosticera problemet vara högst uppskattat. Om du har möjlighet att hjälpa mig med själva skruvandet så är det ännu bättre, har inte varit fullt så djupt nere i baljan förut. Naturligtvis ersätter jag dig för din tid.

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Radioenheten Hanterar direkt eller indirekt (genom signalering till DSPn) allt ljud i bilen (utom PDCn), dock så sker mixning och överlagring på olika sätt vilket kan förklara att NAV ljudet förblir opåverkat. Dock borde detta även gälla Telefonen (testade aldrig om den var påverkad hos mig).
Både radiomodulen och DSPn sitter på iBusen vilket skulle kunna förklara att ett DSP fel påverkar övriga funktioner såsom cd spelaren på andra sätt än enbart ljudmässigt.

Visst kan jag bidra med lite kompetens vid testning, och djupdykning i skuffen.

/Andy

ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Hej,

Om någon löser problemet så skulle jag vara väldigt intresserad av vad felet e då jag har exakt samma problem på min. Navi Har ljud men inget annat. Detta problem har blivit värre då det i början var mera sällan ljudet försvann för att det numera är mestadels tyst. Någon gång har jag lyckats få på ljudet genom att byta mellan radio/TV/CD men det e inte ofta. Har oxå samma sak då ljudet försvinner att man kan byta cd skiva men ej spår. När väl ljudet funkar vilket inte e så ofta numera så fungerar allt OK, även att byta spår.

// Anders
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Problemet tycks magiskt ha försvunnit igen på min bil, återkommer när det dyker upp igen.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
maunuan: Vad har du för utrustning i din bil, förresten? Har du också DSP? Om inte så kan vi ju kanske utesluta den som problemet.

Wilhelm Svenselius
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Det verkar som jag inte har DSP. Såg någonstans här på forumet att om man har det så ska det finnas med på menyn och det har jag inte. Hade oxå samma fenomen ett tag att det funkade hur bra som helst och trodde att det löst sig själv men nu har det kommit tillbaka och numera är jag oftast utan ljud (förutom navin förstås)

/ Anders

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
OK - låter som om det kan vara radiomodulen då. Du kan ju höra med beolink som postade här ovan om han har en ersättare att låna ut för testning.

Är ju en jävla tur om det är radiomodulen då den lär vara vesäntligt billigare att byta än DSP-förstärkaren!

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
För att säkerställa att du inte har en DSP som ej fungerar korrekt (och därför ej visas i menyn) så kan du alltid titta i utrustningslistan:
SA676 = HiFi Förstärkare utan DSP
SA677 = HiFi Förstärkare med DSP
Ingen av ovanstående = BMW Standard förstärkare

Om du inte har en lapp med utrustning inklistrad i serviceboken, så sitter det
ett papper ihopvikt och inklämt på undersidan av passagerarstolen fram.

Om inte heller detta fungerar så kan du alltid titta på förstärkaren i bagaget.
Har den 3st stora kontaktdon är det en DSP har den 2st är det en utan DSP.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Att byta DSP hos BMW är väsentligt dyrare än Radiomodulen (ca 6.000 för radio och över 9.000 för DSP, några år gamla priser dock).

På ebay så är det istortsett samma priser för radiomodul och DSP.
Troligen för att radiomodulen är mer efterfrågad vid uppgraderingar till Navi och DSP modulen enbart är attraktiv när något gått sönder.

Men bor du i stockholm så kan vi testa med en av mina innan du köper en på ebay.

/Andy
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Verkar som det är BMW standardförstärkare. Kollade lappen i servicboken och där finns varken SA676 el. SA677 med i utrusningslistan. Kollar jag på utrustnigslistan verkar alla nr vara 4-siffriga. Tex 0672 för cd-vxl, 0609 för navi. Men så kanske det ska vara.

/ Anders

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Måste jag ändå byta radiomodul lär jag passa på att byta CD-växlare samtidigt och skaffa mig MP3-stöd. Är det BM54 som radiomodulen med MP3 heter?

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
I min lista står det bara "677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL". Se Länk .

Wilhelm Svenselius
ma
18
maunuan
BMW X5 3.0d 2005
Mysko, jag har ingen info om varken radio, telefon, TV som finns som utrustning. Har dock nåt som heter "0980 Exclusivpaket" om det kan innebära TV, tel mm??

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Visst kan det även stå 0677, 677 eller SA 0677 eller liknande, det viktiga är de 3 sista siffrorna.

Att byta radiomodul till BM54 är ej att rekommendera då det kräver mer än bara en (läs 3st) kontakt adapter.

BMW passade även på att ändra sin Antennförstärkare, vilket medför byte även av dessa.

Om ni vill ha MP3 funktionalitet kan jag varmt rekommendera en Icelink och en iPod istället. Då får ni full integrering med knappar i ratten samt ID3 tag visning även på BM23 och BM24. Plus att ni har möjlighet att använda iPoden för att visa film/musikvideo (förutsatt att ni har någon typ av tvmodul i bilen).

Säg till om ni vill se systemet in real life.
(Nej, jag är inte säljare för varken iPod, Icelink eller något annat BMW relaterat, men sprider gärna info om de bra system som finns att tillgå)

/Andy
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Idag uppstod problemet igen, fast helt annorlunda. Allt har fungerat perfekt sedan mitt senaste inlägg i den här tråden, och det gjorde det också när jag startade i morse (i sex minusgrader) och cirka 10 minuter därefter. Sedan dog radion, men CD-växlaren fungerade normalt. Förmodligen ett relaterat fel?

Beolink: Går IceLink att använda med någon annan mediaspelare än iPod? Jag är lite anti-Apple av personliga skäl...

Wilhelm Svenselius
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej!

Icelink Gateway modellerna har en usb kontakt där man kan ansluta ett usb-minne eller spelare som stödjer usb.

Därav kan man använda dessa till annat än icelink.
Den "vanliga" icelink plus funkar dock enbart till iPod.

Men nu är jag ju somsagt ej så bekant med andra integrationer än iPod till BMW.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.