AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.570

Dålig värme 750 -97

Sida 2 av 2
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Luftningsprocedur enl. TIS: kall motor. Skruva av locket på expansionskärlet. Sätt max kupévärme på båda sidor. lägsta fläkthastighet.
Detta läge låter cirkulationspumpen jobba effektivast. starta motorn och varva upp till 4500-5000rpm 3-4 ggr. låt inte motorn gå längre än 30 sekunder för att undvika uppvärmning.
Har ett litet minne av att det sitter en luftskruv på en vattenslang uppe vid torpedväggen också men det står inget om att man ska behöva röra den.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
powertoy, tackar mycket för Luftningsproceduren. Värmen funkar nu kanon bra!

MvH Tompa

jag har samma problem, men varva 5000rpm med kall motor är jag inte så jättesugen på? kan man inte låta den vara lite varm?
stma
Jaha men kul!
Jag lade precis en 5 lök på BMW för att få dessa töntiga "dubbelmagnetventiler som det brukar vara" bytta.
Bilen är likadan, jag har spårat själva felet till reglaget i mitten; Den blåser kalluft i mitten på instrumentpanelen, golvvärmen kompenserar o blåser på full hetta.
Reglaget i övre mitten är garanterat boven (Varmt/kallt)!

Skitventiler som jag inte fick tillbaka/med (alltså de gamla som e 100% okej).
mm. mm.
Fan vad okunniga bilägare måste bli blåsta på verkstaden (Jag är en av dem på vissa grejor).
Inget ont om personal, men opersonligt på nåt sätt! Man får inte snacka med "Mekern", utan med en uttråkad dealare (=PUNDARE) som skiter i vilket och säger att man har en för gammal bil eftersom man behöver delar!

Annars kunde du fått mina gratis hemskickade med frakt och allt samt kanske en "kompistjänst tillbaka" ist för att betala 2.800:- för nya istället för mina gamla som garanterat fungerar (i "skrotlådan").

Typiskt!
Det bästa jag vet är att hjälpa om jag kan, aldrig för att jag inte vill!
..........Vill att alla tänker som jag, då fins inga problem, bara nya kontakter.
//Steve
stma
Förlåt!
Jag missade fortsättningen på tråden.
Kul om det funkar!
Luftning; ställ bilen i en djävulsk nedförsbacke och "rocka loss"!

BMW är känsliga för luft

/Steve
stma
Förlåt!
Jag missade fortsättningen på tråden.
Kul om det funkar!
Luftning; ställ bilen i en djävulsk nedförsbacke och "rocka loss"!

BMW är känsliga för luft

/Steve
Paap Reeder
Alltså det här med luftning hit och dit ...! Vet inte om jag är så inne på det spåret.

Tittar man på hur många M30 man fyllt på vatten i efter tex ett toppbyte ... säkert 30 ggr ... så har jag varje gång fyllt på fullt ... kört på tomme 1 min ... öppnat luftskruven där framme och pyst ut tills det kommer vatten =!! klart!

Tittar men så på M70 och M73 så är deras vattenpumpar av kapaciteten att dom kan driva vilken fontän som helst i en normalstor landsortsstad och utöver det så finns en extra cirkulationspump som driver på vattnet genom värmepaketet.

Således är det samma rutiner här. Fyll på vatten ... starta 30 sek med full värme... fyll på mer och gör så kanske 2-3 ggr till.
Öppna den lilla luftskruven vid v.ventilpaketet och fyll på så det rinner ut där.

Starta och kör 1 min med 1500 rpm. Finns inte en vattenblåsa som skulle kunna gömma sig i nått skrymsle med den vattencirkulationen. Vattenpumpen är dessutom konstruerad så att vattnet roterar i blocket även om termostaten är stängd. Detta för att aluminiumblocket skall få en så jämn uppvärmning som möjligt. När så tempen på det roterande vattnet blir för hög öppnar termostaten och kallare vatten tas in i kretsloppet.

MVH /// Paap R
jag har dålig värme i min 750 -95
nålen går upp till mitten som den ska när jag kör i stan men så fort jag far ut och kör landsväg så sjunker nålen till under 2a sträcket.
vad är problemet då?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Troligen termostatet som låst sig i öppet läge. Min far hade precis samma symptom på en V***o för några år sedan.

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.