|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Min 750ia -97:a har något fel i sig, och det är värmen. Det kommer ingen värme alls! Motortempen går upp rätt snabbt och är helt stabil, men det kommer ingen värme alls, även om båda sidorna står på 32grader. Någon som har en susning? MvH Tompa | |
|
Hej,kolla värmevenLänk nr 1 i denna länk. Länk |
|
|
Nu förstår jag inte, alltså NR 1 i länken, vad är det som ska kollas med den? (Nyvaken efter nattpass) MvH Tompa |
|
|
Här finns en länk till dessa "vattenventiler" som kan krångla ibland! Länk |
|
|
kolla att de öppnar, du kan känna på slangen som går till värmepaketet att den är varm annars får du demont ventilerna enkelt o kolla att de öppnar genom att lägga på späning på kabeln. Länk |
|
|
Har för mig det är avig funktion på dessa, spänning på solenoid = stängd, eller ? |
|
Paap Reeder |
.. om ... v.ventilerna fungerar elektriskt ... ... så är topparna sannolikt lossade och så har det kommit in klegg i värmeventilerna. Verkar vara samma konstruktionsprincip på dessa som på E32. Efter mitt toppbyte fick jag lossa v.ventilernas magnetventiler och med en Kärcher våtdammsugare suga rent ventilpaketet samt även själva värmepaketet från klegg. ... men obs att detta gäller endast om strömmen är OK till ventilerna. MVH /// Paap R |
| hade samma problem på min 740. för mig var det vattenventilerna som krånglade... bara o köpa nya eller begagnade från skroten. | |
|
OKej. Får ta imorgon och testa o dra ur kontakten och i igen o kolla om man hör något, om inte så får jag väll lossa den, testa i garaget istället. Om det inte händer något, borde det väll gå att skruva isär den och kolla vad som kan vara det kärvande? MvH Tompa |
|
|
värme ventilerna ser helt annorlunda ut på e38a´.TP du har en cirkulationspump under ventilpaketet är den paj så får du ingen värme i bilen på tomgång. Länk |
|
|
Tog loss hela den biten idag, cirkulationspumpen fungerade, även så magnetventilerna. Dock vet jag ej hur det fungerar när de är i bilen (dvs enheten som slår dem av och på). Märkte en sak idag också, det kommer mycket värme om man håller lite varv, 2000varv eller högre kommer det väldigt varmt. under 1500varv KOM det kallt förrut, men nu kom det iallafall lite värme på passagerarsidan när man låg i 70km/h/1200rpm, men på förarsidan kommer det fortfarande inget på så låga varv. Men som sagt, nu har det börjat komma ganska bra på passagerarsidan, men inte förarsidan, fortfarande osäker funktion, och sen att varvar man motorn så kommer det mycket värme! Motortempen och allt sådant är helt perfekt. MvH Tompa |
|
| tja! låter som om du behöver lufta systemet och då kan jag passa på att fråga om d finns nån mer av luftning än den på kylaren på e38?????? | |
|
endast den på kylaren Länk |
|
|
Idag testade jag o starta bilen, och då kom det dåligt med värme, men det kom sen när man varvade lite, fast denna gången mer på förarsidan. Det där med o lufta, kan någon bara snabbt dra det igen hur man gjorde det på effektivaste sätt. Har hört så mkt olika om att bilen ska stå i uppförslut, bilen ska vara varm, kall, motorn igång, avstängd etc. Tack på förhand//MvH Tompa |
|
|
jag hör gärna åxå ett bra tips på d för jag VET att jag har luft i värme paketet för när jag gör en kikdown el dylikt så skvalar d i PAKETET men jag fattar inte hur jag ska få ut d!!! det blev så efter dom bytte kylare! nån som har tips på hur man får ut luften ut paketet????mvh 7an |
|
| har iof en bmw 740 99a | |
|
Samma principer. |
|
|
den ska vara själv luftande frånsätt luftskruven på kylaren du har en cirkulationspump under värmeventilerna den pumpar runt kylvätskan genom värmepaketet,du hade väl kollat att pumpen fungerade? Länk |
|
|
WAN: Pumpen gick hela tiden när tändningen var påslagen. |
|
|
ja då är de rätt.temp mätaren står rakt upp? Länk |
|
| de kan också vara så att du har en spjällmotor som inte öppnar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.