AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.231

320 touring 2.2 2001 värde

Sida 1 av 2
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs!

320
2001
EJ faceliften
2.2 liter 170 hk
ca 12.000 mil
Tyskimport
Lilla Navin
Multiratt
CD växlare
Sportstolar i tyg
Chromeline
Komfortpaket
Lastnät
insynsskydd
PDC
Digital klima
Motorvärme
Bra skick

Vad ligger värdet på en sån idag ca? färdigprutat...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Runt 90', kanske upp mot 100' om skicket är mycket gott och bilen är väldokumenterad.

Racerbilen: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Privatköp och färdigprutat är bäst att tillägga.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nej, 90' är för lite. man får fortfarande 125' för en faceliftad med den utrustningen och miltalet utan större problem, och det skiljer inte så mycket som man kan tro till en -01. däremot är den lilla motorn iskall, så där pratar vi 90 lappar. Jag tror 105-110', förutsatt att den är i mkt gott skick och välsokumenterad.

mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Joahn, följde du tråden om mosses -02:a?
Får du 125´ utan problem för en importerad -02:a med 12.000mil skulle Mosse knappast haft svårt at få ut 139´för sin svensksålda, lågmilade, M-pkt II, faceliftade, och enligt ryktet mkt fina 320i -02.
Iofs förvånade det mig lite att bilen inte gick iväg snabbare.

Finns 2st 330 touringar på blocket för under 120´ med runt 12.000 mil. Betänk att detta är oprutat på bilfirma.

Hur har det förresten gått med försäljningen mosse? Ser att du har kvar bilen i din profil.

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hejs!

OK, så 100 lax är vettigt, bilen i fråga är fin..men har ej facelift.

Björn, bilen har jag kvar, tröttnade på alla drömmare som skammbjöd, jag vet vad den är värd hos rätt spekulant. :)

Hade!
/K
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Björn: Kan inte hitta någon 330t under 120' på Blocket. Finns två för 129' och sedan ett par för 135'-140'. Ett flertal av dessa skulle jag i alla fall inte titta närmare på.

Tror nog som Johan när det gäller priset. Var också förvånad att Mosses
320 var så svår att bli av med men det är bara att inse att Touringmodellen både står bättre i pris samt är lättare att avyttra. Tittar jag på vår parkering utanför jobbet så går det 4-5 E46T på varje E46 limo.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
mosse, beror på hur du resonerar.

Om du tänkte sälja/byta din 320i-02 för under 139´ och ersätta den med denna -01:a så skulle jag knappast göra det om den kostar/värderas 100´.

Annars kan det vara vettigt om bilen känns rätt och är vad man söker.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Programmer, finns en i Lund som är prissatt till 129' men i annonstexten är den nersat till 119.900.

Tänkte också på en silverfärgad i Örebro med hemska interiörbilder (från någon annan bil). fel av mig, ser nu att den kostar 129' jag hade nog mentalt redan prutat ner den till 119 ;)

Jag har bara snabbt skummat annonserna. Det jag saknar på den röda är sportstolarna och multiratten. Hade i ett svagt ögonblick tänkt lägga ett bud på den för att sedan uppdatera med nya stolar ratt och vita blinkers. Är lite svag för röda bilar och för mig är shadowline ganska viktigt.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
den röda är importerad i okt förra året.Ej tagen i bruk. Kan ju inte gett mer än drygt 100´för deni Tyskland om det skall vara lönt besväret...Låter lite för en 12´milare.

Fd. E46 fantast.Har haft 11 st.Större familj=E39
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag står fast vid min värdering, baserad på ett par 320-touringar som jag och folk i bekantskapskretsen har sålt. att jämföra sedaner och touringar är enligt mig fel, det är olika köparer och touringar står 10 % högre än motsvarande sedan. jag har dock inte läst om mosse's bil, men det brukar finnas anledningar när bilar inte går iväg.

självklart finns det ur-billiga 330-touringar, men att de inte säljs trots de priserna säger en hel del. janne sålde sin nyligen, och den gick för helt andra pengar. finns även andra exempel på folk som fått betydligt mer för 330-touringar, så som vanligt är jag en rabiat motståndare till att blanda in "billigast-på-blocket" i värderingsdiskussioner. de tillför inget, utan förblindar bara.

som vanligt gäller rätt färgcombo-skick-mil-utrustning-dokumentation-pris för att bli av med bilen. en röd eller vit bil ska tex alltid kosta mindre, eftersom de är ytterst svårsålda. rätt bil går alltid iväg, förr eller senare, utan att dumpa priset!

mvh Johan
Pe
179
Petter1
330iM-03
Johan< Ovantående 330 hade ju t.om. varit "billigast-på-mobile"
Konstigt att folk alltid jämför prser med dom billigaste...

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Sorry, jag missade helt att bilen vi värderar är en touring.

Då är vi ganska överrens om priset. Man får normalt ingen 320 2.2 touring under 100´. Touring står säkert minst 10% högre som Johan skriver.

Petter1 "Konstigt att folk alltid jämför prser med dom billigaste..."
Det är precis det som köparna gör...

Johan (Autopower), jag vet inte vad Jannes bil (den stålblå antar jag?) gick för men den annonserades som en av de billigaste på blocket runt 139' om jag minns rätt. Du vet säkert hur skicket på denna bil var, Skulle man räknat bort den pga att den var billigast på blocket???
Och den låg ute till salu ganska länge. Hade jag inte haft tillräckligt många bilar hade jag absolut varit spekulant på denna.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Angående priset och färger.

Anser "panelen" och marknaden att röd lack tex imolaröd drar ner priset?
Se tex. Länk

Personligen tycket jag röd passar utmärkt på en bil typ e39 eller e46 om de är utrustade med med M-pkt. Lika så en M3e46 skulle jag gärna se som imola-röd.

Samma sak med en e38.

Vad är den allmänna uppfattningen?

Kanske lite OT. (får starta en ny tråd om detta annars)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Björn: Till viss del är det väl så enkelt att det finns röda bilar och så finns det röda bilar...;) Vissa nyanser eller vissa bilmodeller (t ex Ferrari) sänker absolut inte priset.

När det gäller 330'n du länkar till så är den visserligen fin men förmodligen så får han tumma en del på priset om han vill ha den såld.

___
//Ulf
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Programmer, "det finns röda bilar och så finns det röda bilar"
Visst är det så, men om vi specifikt talar röda e46, bör dessa vara billigare och kan man med gott samvete pruta extra pga färgen?

Visst är den röda 330:n jag länkar till dyr och ska absolut vara billigare enligt min åsikt, men ska den vara billigare bara för att den är röd?

Att olika färger betyder olika priser är jag fullt medveten om.
Vanligtvis är det vit och andra solidlacker som drar ner priset på vissa modeller.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Björn, röda bilar (som den du länkar till) är absolut mer svårsåld än tex en silver eller svartmet bil. en röd eller vit bil antingen älskar eller hatar man. Jag skulle tippa att relationen på en imolaröd bil är 25/75 % till färgens nackdel. enligt mig tackar man alltså nej till 75 % av marknaden med en röd bil. Sedan tycker jag Imola är fin, och jag kan defintivt äga en sådan. Men då ska den ligga 15 lappar under en svart i inköpspris också!

Jannes bil såldes som sagt 20 papp dyrare än "billigast på blocket", men då får man väga in att den var sparsamt utrustad och hade en färg som marknaden uppfattar som tråkig. jag gillar stålblå skarpt, och trodde den var populär, men att Jannes var trög att få iväg samtidigt som mina tidigare stålblåa bilar var det gjorde att jag la den färgen i det oxfordgröna facket. det innebär att ett fåtal gillar färgen skarpt, ett antal kan leva med den, men det övervägande delen hatar färgen.

sedan var Jannes egentligen inte svårsåld, det var aldrig någon tvekan att den skulle gå iväg. han hade lite otur med ett par spekulanter, det var lite lugnt på marknaden, toppat med ovanstående anledningar. mer behövs inte för att bli stående med bilen en månad!

mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Intressant att stålblå inte är attraktiv, det trodde jag definitivt. Själv gillar jag den också.

Oxfordgrön eller vinrödmetallic är väl det jag skulle sätta lägre pris på, endast baserat på känsla.

Kanske är läge att lägga ett bud på 100´ jämnt för den röda -01:an om den verkar reko? Sen får man då räkna med att behålla den ett tag ;)

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jo, fast om han släpper den för en hundring (och den är schysst!) så är han rent ut sagt dum i huvudet....

tycker också det är underligt att stålblå är svårsålt, men jag tror den hamnar i den ljusblå kategorin, därav ointresset.

köparna är tyvärr så kräsna att det snart bara går att köpa en svart eller silverfärgad bil. det har blivit på samma sätt som med mätarställningen, att köparna tänker mer på hur nästa köpare vill ha bilen än hur de själva vill ha den. jag tror att många gärna skulle köpa en "långmilare" (som gått 2500 mil/år), men de tror att den är osäljbar i andra hand och därför köper de en "kortmilare" (mindre än 1000 mil/år) som är skruvad istället. likaså kanske många skulle vilja ha en oxfordgrön bil med beige skinninredning (en färgkombination som jag själv gillar skarpt), men pga andrahandsvärdet väljer de en svart/svart bil istället. Sedan sitter de med sin snikutrustade svart/svarta skruvade kortmilare som kanske ändå var dyrare än den välutrustade grön/beiga långmilaren som man egentligen ville ha! tragiskt är bara förnamnet. tyvärr blir det en självuppfyllande cirkel av det hela, men om bara någon vågade bryta mönstret så skulle snart bilparken vara färgglad istället för blek!

låter jag cynisk? jupp....

Mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror inte heller han släpper den för en hundring, men kanske 108-110 när bilen stått tillräckligt länge.

Tyvärr är jag själv så tråkig som du beskriver. Jag åkte kombibil redan innan jag hade barn och familj endast pga att kunna sälja bilen snabbt och enkelt.
Personligen föredrar jag nyare bilar med många långa mil än äldre med få mil på mätaren men tyvärr blir det svårt att sälja en bil som passerat 20-25´ mil.
Kör nu en A**i som närmare sig 30.000mil. Den lider inte alls av milen men ingen ide att sälja den utan jag låter den käka ytterliggare mil istället.

Å andra sidan gillar man mörkgröna bilar med beige skinnklädsel (som jag också gör) så har man ju chansen att hitta en till rätt pris.
Denna saharabeigea tycker jag ser rätt trevlig ut men törs tyvärr inte pga färgen. Feg? javisst!

Länk

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nja, tycker inte du är feg för att du inte vill köpa en bil lackad i pissgul metallic.....

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.