AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.120

Trög växling...vad kan det bero på ?

BMW 528
Vi har en E36 316i - 94 som har fått en tröghet i växlingslägen, som om det skulle vara kall sirap i lådan. Någon som kan förklara vad problemet består av. Mvh Leif
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Alltid trög? Är det bara när den är kall så testa att byta olja.
Castrol transmax z är bra, redline har en som ska vara bra också.

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hoppar in lite och frågor om det är någon som har en hum om vad en icke auktoriserad verkstad skulle kunna ta för att byta olja i lådan?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Redlines olja MTL ska funka bra på tröga lådor.

jimpa: med eller utan oljan? det är kanske 0,5 timmes jobb..+200kr olja i dyraste fall. alltså inte dyrt alls. säkert under femhundringen.
BMW 528
Hej! Ja växlingen är trög trots 10 mils körning eller mer. Nu vet jag inte i skrivande stund när oljan är utbytt på denna bil.Maj i år så har vi haft den i 3 år så sista halvåret har trögheten varit i peiroder, men nu får man använda mer kraft för de olika växlingarna som körningen kräver. Om vi nu säger att oljan är utbytt och trögheten består...vad är då nästa tänkbara orsak ..tror ni ??

BMW Entusiast
ma
24
marantz
325 coupé -92 "e36"
kan väll troligt vis vara synkringarna som börjar ge sig?
låter alldriglustigt nät du växlar?
BMW 528
Det är växelföringen oavsett växel som går trögt dvs när man för spaken till någon växel och släpper man spaken innan växeln går tex...så stannar spaken just där, och vill man ha i växeln så får man i sin tröghet föra den i sitt läge och släppa kopplingen.
Jag tror inte att synkringarna har gett sig, för man behöver aldrig dubbeltrampa kopplingen.

BMW Entusiast
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
prova att smörja de leder på länkaget som ligger utanför lådan, kan även vara skiftaxlarna som börjat kärva i lådhuset?

5-56 och ficklampa.
BMW 528
Ja...jag tror också på länkaget som en första någorlunda enkla åtgärd hoppas jag. Tack powerpak...återkommer med besked framledes om det hjälpte.

BMW Entusiast
BMW 528
Ja då var det gjort med att smörja lederna på länkaget. Det hjälpte fint att få väck trögheten i växelföringen med olja.....det gjorde susen. Om fler får liknande problem så prova att smörja länklederna.

BMW Entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.