AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.372

bäst 540 eller 750?

Tänkte nyktra till och köpa bmw 540 eller en 750... E39/E38
Kraschade min förra 540 E34 :( så nu kör jag Turbo Rover :).
Ok V8 och V12 drar mycket soppa men en rak 6 drar "knappt" något..?
Men V8 / V12 rör på sig mycket bättre än sexan eller hur??
Men 750/740 finns nog inte som manuell låda förutom triptronic eller?
Har varit borta för länge från riktiga bilar med komfort.
Synpunkter dåliga och bra från båda tack...
V8án vet jag at oljepumppen vent.kåps.pack.. osv men v12án då? hur mycket skiljer det på riktigt i förbrukning, komfort osv..?
Jag kör ungefär 3000mil om året.
Om jag minns rätt så kunde man få "enligt datorn" 0,83milen med E34 touring men då körde man riktigt lagligt vilket man alltid gör med 286hk. Men vad drar en 750?

4cyl är bara halva motorer
0,83 med 540? Jag vill byta bil! Jag ligger i snitt på ca 1,25 liter, och ligger inte mycket under 1 liter på motorväg då jag kör relativt lagligt. Å andra sidan tycks det som min årsmodell är den törstigaste. :(

Mvh
Mikael
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
540 drar blandat 1.23l/m, Touring 1,28...
750 1,38 så det skiljer inte så mycket men dom är bara med automat.
5an är kanske mer "familjebil" o 7an lite som "rik snubbe" ;)
7an kan vara skönare pga längre axelavstånd men det kan vara lite jobbigt att parkera den på köpcenterns parkering.
7 har oftas massa lul lul o 5an kan vara ha tom det sämsta utrustningen som tygstolar etc...
Du måste nog provköra dom själv :)

BMW - Beroende Med Wilja!
Men jag hade manuell låda på min e34 och körde 85mil i sträck i typ 80-100kmh. Men det var med fjutiga 15" däck under..
Gissa om det var tråkigt värsta snö vädret upp till lappi för 5år sedan.

Tack Grabber måste komma över och testa lite vilken som passar mig bäst.
Men finns båda med M- paket?

Manuell låda gör under för förbrukningen i praktiken! Har för mig att e38 740 fanns med manuell låda 94-98, rätta mig om jag har fel. Från 99 års modell kom vanos på 540/740 motorn vilket innebär sänkt förbrukning och mer bottendrag. Själv hade jag nog valt en 540 med manuell låda för känslan och förbrukningen. 750 är också cool, men antagligen dyrare att driva/mil i praktiken.

Men om man kör riktigt snällt så kanske man kan komma under 1L milen med 750? Märkte bara att pris skilnaderna är väldigt små 520-540-750 om man jämför här i finland.. Men jag har en bil i kikaren som jag är intresserad av... 540 M paket osv.
Hur är ljudanläggningen i en normal e39? Bra eller ok?? Orkar inte att bygga stereo grejer igen.. Hade min 316 med 20 högtalare och 540 E34 touring med 15" bas och prylar. Rovern är snik modell för tunn plåt för att sätta nånting i den :)

4cyl är bara halva motorer MEN om dom har Turbo så duger dom. :)
Ljudet i E39 är knappt godkänt om man är intresserad av bra ljud (kör själv THX-certifierat hemma så mina öron är inte imponerade av bilstereon), men jag tror majoriteten tycker att det är riktigt bra.

Mvh
Mikael
Visa användare
60
totteman
540ia -97
518i -86
518i -83
Jag åker 540ia -97. Den är i princip fullsmetad med bla tv/navi och DSP. Ska du ha en E39 så köp en med DSP. Va och kolla på en 98:a innan jag köpte min och den hade nån stadardbetonad stereo och den lät som en klockradio. Angående bränsleförbrukningen så får den gå i andra hand när man åker 540. Jag ligger nästan alltid på 1,25-1,3, eller mer. Det går att åka under litern, men hur kul är det att ligga i 90 med en autobahnracer? Nej vill man ha bränsle ekonomi ska man åka 523, men vill man ha körglädje och skönt drag så är 540 bilen man ska ha. Jag hade aldrig ägt en bmw innan jag köpte min 540, så jag kollade på alla möjliga märken innan jag upptäckte att bmw ger dej mest bil för pengarna. Jag kommer aldrig att byta märke igen :) (en provtur i en bekants m5 E39 gjorde ju bilvalet ännu lättare)

BMW Tolvorna har vad jag har hört en del problem med elektroniken, men det är ju iofs vad jag hört, så fel och brister på 750 får någon kunnigare berätta om.

Tänk på att det finns enormt mycket förutfattade meningar kring dom här bilarna.
På jobbet undrar endel hur man har råd att åka 540 medans dom själva har en sprillans ny V70!
En 540 är mycket svårsåld och 750 ännu värre, bra för dig för du får en kanonbil till vrakpris.
Nu när vi blir ytterligare straffade med dyrare försäkringar så blir dom inte direkt mera lättsålda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.