|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ska skaffa mig en E34 antingen en 520 eller 525 (manuell) Runt 95 alltså vanos maskinerna. Har hittat en riktigt fin 520 men jag funderar på hur den går i jämförelse med en 525 som också drar förhållandevis lite, bilarna är ju ungefär lika dyra att äga och köpa.. Har hört att det inte ska vara så stor skillnad i prestandan.. Siffrorna i "tabellerna" här på autopower talar ju emot det.. Har provkört en 520 kändes bra att köra förrutom vibrationer över 100km/h antar att det är framvagnen.. Sen hade väl kopplingen gått lika långt som bilen så den behöver väl bytas framöver, men det var absolut inget fel på den..Bilen hade gått 19000mil och var svensksåld, utrustad med ac elhissar speglar osv inget skinn bilen är helt original, ingen rost mycket fin i lacken. Vad ska man ge för en sånhär? Har förstått att de är väldigt svårsålda.. Tacksam för lite tips och synpunkter.. Anledningen till att jag väljer just en 520 eller 525 är för att få ner bränslekostnaden som jag har idag utan att behöva gå ner på 4cylindriga maskiner. Min bil drar minst 1,3 suck.. Mvh Daniel |
|
har en 520 93:a med vanos. tycker faktiskt den är riktigt pigg när man väl lärt sig köra den...men nån raket är det då definitivt inte! men hade inte tvekat en sekund om man fick välja en 525 istället! förbrukningen är mycket bra i mina ögon, min ligger stabilt på 1,1 enbart hård stadskörning. ska du ha en någolunda fin 95:a så tror jag 25-30 är ett lagomt pris... |
|
|
Länk Där finns det mer sifror. Jag skulle satsa på 525 med skin med all lyx. Vill du veta vad en viss bil är värd o har reg nr så kan du kolla där: Länk BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Jaha, då var det ännu en som lyckats hitta en E34 i vad som beskrivs som nära nog nyskick. Allt original, ingen rost o mkt fin i lacken. Undrar var dessa bilar fanns när jag letade e34:a. Den ena efter den andre var svårt angripna av rost och hade tydliga spår efter alltför mycket slitage på både det och det andra. Var själv också ute efter den där fullutrustade med skinn, inte för många mil på mätaren, gärna svensksåld, nybes. u.a och förstås rostrfri. Detta till ett pris som max fick vara 30.000kr!!!!!!! Det hela slutade med en 525iT hyffsat skick, inge skinn, importerad för 25.000kr. Inget kap o inget felköp utan ett rimligt objekt för rimliga småpengar. Är så trött på alla som säger sig äga, skall sälja eller har hittat objekt som beskrivs som helt omöjliga ekvationer. Det skall sägas att e34 är en trevlig bil som känns välbyggd i mycket, drar en del soppa, håller mekaniskt, uppstår mycket småfel och rostar betydligt mer än medelbilen. |
|
|
Välj 525i alla gånger om du går i valet mellan en 520i och en 525i. Inte för att en 520i är tråkig eller tokslö, utan istället för att 525i är en bra mycket piggare och trevligare bil till marginellt ökade kostnader. Förbrukningen skiljer troligen inget alls i praktiken (525i är lite högre växlad) och reservdelspriserna är likartade då många delar är samma. Endast lite högre försäkring talar emot 525i i jämförelsen. Däremot kan jag tänka mig att det kanske är lättare att hitta en fin 520i då dessa inte är lika eftertraktade i "bus-kretsar". Köp hellre en fin 520i än en halvdan 525i! Men hittar du fina ex. av varje så välj 525i alla gånger. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
@mattebatik: Lite bitter? Finns faktiskt folk som har lite flax när dom letar bil, sitter själv och letar efter en till fin e34. Fast jag vill ju ha en V8 förstås =) till ämnet: grymt svårt att avgöra vad den "ska" kosta, bilen är drygt 10 år gammal men en en mindre fin kostar runt 15 och en finare 35k och givetvis allt däremellan och över. Tipset e att kolla i tyskland, du slipper saltkörda bilar. |
|
|
Skulle helt klart sattsa på en 525 i stället..klart värd dom där extra lapparna i inköp.Sen skiljer de väl några kronor i månaden i försäkring,men de känns som de är värt de. Ang förbrukningen i mellan dom så kommer de nog gå jämt ut i mellan dom till slut då du måste belasta 520 mer å oftare än 525:an. Vad kör du för bil idag? mest landsväg lr stan? |
|
| ahh...va lite seg där :) | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Idagsläget så har jag som bruksbil en Ford Scorpio 2,9 Ghia -96 som drar bensin som en häst dricker vatten..hehe Har fått pris på bilen nu 27500:- men då måste jag bes den innan januari är slut, bilen verkar ju hel sjysst förrutom vibrationerna runt 100km/h Kan ju även va däcken som e lite platta då bilen har stått ett längre tag om jag har tur ;) Vad jag kan tänka mig är att nåt i framvagnen kan vara slitet, men det e väl inga större problem att byte tex en länkarm på en sånhär bil? Vad tror ni ska man slå till på det priset? Tillägger igen att bilen är mycket fin i lacken, har gått 19100mil, 7ägare inkl samma bilfirma några gånger och är svensksåld manuell låda, ac elhissar speglar, träpanel osv ej skinn. |
|
520 är billig i driftskostnad men är ganska slö. Satsa på en fin 525 så blir det lite mer körglädje |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Men det måste ju va bättre klipp i en manuell 520 på 150 hk 24v än vad det är i en scorpio 2,9 12v automat på 150hk..? Klart forden har ju en större maskin, eller normalstor ska man väl säga bmw gör ju motorer med väldigt liten cylindervolom exvis en V8 på 3 liter själv e man van vid 5,7L visserligen inte bruksbil.. |
|
eftersom du verkar ha en 5,7L att KÖRA med, tror jag du kan klara dig med en 2L att ÅKA i dessemellan ;-) Kan inte se att du skrivit vad det är för årsmodell? Men 27,5 är väl rätt OK för en 95a, skulle jag vara nöjd med för min iaf. Prova att få den besiktigad före köp. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Känns bilen fin och bra på alla sätt är 27,5 ett vettigt pris med tanke på ålder och miltal, det är j-kligt mycket bil för pengarna. Ha bara i åtanke att en 520i med sin låga utväxling snurrat många fler motorvarv än en 525i med samma miltal för att återgå till den jämförelsen. En 520i ligger på 3500varv/min i 120km/h, en 525i på 3100 varv/min i samma hastighet. För mig ringer det en liten varningsklocka när bilar säljs strax innan besiktningsdags, vet ägaren något som gör att han vill bli av med bilen? Du kan ringa Bilprovningen och beställa de tre senaste besiktningsprotokollen kostnadsfritt via mail. Då hittar man ju lätt problem som "Bra att veta" och kan se ifall de åtgärdats eller inte. Eller se om bilen ständigt haft problem med avgasvärden o.s.v. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Jag köpte en 525 '95 för ett par veckor sen, hade ungefär samma funderingar som du innan jag bestämde mej. Den tidigare nämnda marginella ekonomiska skillnaden mellan 520 och 525 och 525:ans underbara karaktär vid provkörningen avgjorde valet. Nu har jag iofs aldrig kört 520, så jag har ju bara sett ena sidan egentligen, men jag älskar 192-hästarsversionen av M50. Helt underbar motor, rekommenderas starkt! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Tack för alla tips. Står nog över bilen och väntar tills jag hittar en fin 525 ska ändå ha den som åretrunt bil så jag har ju hela sommaren på mig att hitta vad jag söker, för då har jag ju ändå min andra bil ute så slipper jag förhasta mig vid ett ev köp.. Om jag kör min Scorpio i tre månader till gör ju inte så mycket.. Om någon råkar ha eller veta om en fin bil tipsa mig gärna..//Daniel |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.