|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett märkligt problem, har en 328 E46 -99. Har märkt på sistonde att när jag lagt i växel och parkerat i backe så kan bilen helt plötsligt börja "hacka" sig bakåt (handbromsen är dålig och tar knappt men växeln är i!). Häomdan när jag stod i en backe så började den rulla nerför hackandes och jag kunde inte stå kvar utan fick flytta mig. Någon som har nån aning om hur det kan vara möjligt att bilen börjar rulla med växel i? /Håkan i Uppsala | |
|
En bil rullar ju även om du har en växel i? Hur brant backe är det? Vilken växel? // M.v.h. Daniel |
|
|
prova om det lutar frammåt så lägg den i #R" dvs i backen .. om den lutar på andra hållet så lägg den i 1 ans växel'' bilen ska inte kunna flytta sig på det sättet |
|
|
Om en bil inte rullade med en växel i vore den ganska okörbar... =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| Om en bil ska börja rulla/hacka sig i väg på 1:an så måste de va en väldigt brant backe i så fall... | |
|
Spajjs och heltsonika: Om bilen är avstängd och kopplingen uppsläppt så ska väl ändå inte en bil rulla om en växel är i ;) Inte så svårt att räkna ut att det är det scenariot som menas. Antingen missade ni det eller så var det kass ironi från er sida ;) Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
visst kan en bil börja rulla med en växel i. Hur funkar det annars att putta igång en bil? =) // M.v.h. Daniel |
|
|
Man kan ju oxå ställa frågan vilken växel du använt? En hög växel gör ju att bilen rullar lättare. Annars kanske du har förlorat all komp i motorn:) ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
Spajjs: Prova du o putta din bil med 1ans växel i/koppling uppe och tänding till för att se hur lätt de är o putta igång den då :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Spajjs: Man puttar inte igång en mil med kopplingen uppsläppt, den släpper du upp först när du fått lite fart på kärran ;) Man ska sikta på att vara bra! |
|
| klart det går att knuffa igång en bil med ettan i å uppsläppt koppling, ordentliga benmuskler bara MEN det går!:) | |
|
wendtan: vem sa att det var lätt? =) Sa att de gick =) // M.v.h. Daniel |
|
|
jag upptäckte samma sak på min 320 för ett par dagar sedan. Fick dra åt handbrosen ordentligt + att ha 1:ans växel i. Det kändes ändå inte helt säkert... Antar att BMW har lägre komp jämfört med tex. Audi som jag hade innan då hade jag aldrig detta problem. JJ |
|
|
I denna backe Länk fick jag svänga hjulen mot betongväggen för att bilen skulle stå kvar, med dålig handbroms och ettans växel, eller backväxel i. BMW CS #5206 |
|
|
kan bara tillägga ett litet tips när man ska parkera i backe. vid nerförsbacke, lägg i ettan. uppförsbacke, lägg i backen... detta för att kamkedjan (eller remmen) om man gör omvänt kommer att belastas åt fel håll. detta gör att kedjespännaren trycks in å sen när du ska starta bilen kommer kedjan att slaka lite å kan om man har riktigt otur paja ventiler mm... |
|
| jonaz_6: Du menar väl tvärtom hoppas jag? Om nosen pekar nedåt ska man ju lägga i backen, och pekar den uppåt ska man lägga i 1-an. | |
|
Fixa handbromsen istället! pärlan Länk |
|
| Jonaz_6. har har helt rätt. | |
|
Jag står alltid i backe nu och har fått som vana att alltid dra i handbromsen.. Att en bil drar runt motorn när ettan eller backen är i, behöver inte betyda att motorn är slut eller har dåligt komp. Är backen brant så räcker det! Fixa handbromsen och använd den! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
jonaz_6: men har kamkedjan/-remmen nåt att göra med att bilen ska stå på växeln? Det måste väl vara kompet i motorn som förhindrar att det börjar rotera, inte kedjan/remmen? Eller har det betydelse att motorn rör sig aningen innan det tar stopp och att den rörelsen helst ska vara åt rätt håll, dvs att cylndrarna inte ska tvingas baklänges? Dvs rulla framåt - ettan; rulla bakåt - backen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Jonaz_6 tanke är att kammen inte ska drivas i fel riktning för att kamdrivningen inte är konstruerad för det och skulle kunna ta skada av det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.