AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
745

BMW520i -93 bra köp ?

Hej ,

Jag ska kolla på en bmw 520i -93 & jag har läst guiden här på Autopower, Men jag undrar om ni har några råd om bilen i övrigt ,är det en bra bil allmänt eller är småkrabb eller något annat som jag behöver veta ni som har dessa bilar känner ju till dom.

Priset är 20000:- & den har gått 20000mil det är tydligen ingen rost på bilen,får man ju kolla upp noga.inredningen ska vara i perfekt skick enligt ägaren.

Bara ös på nu med svar så får ni ytteligare en AUDIÄGARE att konventera till BMW-stallet.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ska vara en bra bil utan större svagheter. Se bara till att byta vattenpumpen ASAP om det inte är gjort nyligen/osäkert. pumpen brukar väl hålla 16-18000mil max oftast.
Kolla att allt elektriskt funkar och att den drar rent och utan ryck redan från botten, ska inte vara ngn monster drag på den men det ska vara ryckfritt och rent.
Väldigt tyst och bra på vägen och till motsats till audi, bra styrning och kurvegenskaper. se bara till att ha bra vinterdäck så är den bra på vintern också.

MVH:
Sakke
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
en sak som audiägare kanske inte är så bra på och vana med...ROST!:)
för dom rostar faktiskt! så gå igenom hela bilen å kolla alla utsatta ställen noga!
lite utsatta ställen jag kan komma på:
alla fyra domkraftsfästen.
nederkanten på dörrarna, innanför listen.
nederkant framskärm.
runt tanklocket.
bakluckan.

finns mer ställen men är dessa ok så bör den vara ganska fräsch!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som f.d. Audi-ägare måste jag säga att rostskyddet på dessa är klart överreklamerat. Men i alla fall, E34 rostar de också.

En annan sak jag tycker man ska kika efter är vatten i oljan och det kan vara relaterat till de känsliga vattenpumparna. Pumpen har kanske pajat och topplocket kan ha spruckit om motorn kokat. Om topplockspackningen är paj brukar nog oftast vara lättare att märka med rejäl vitrök i avgasröret. En minimal spricka i topplocket är svårare att märka genom att titta på avgaserna. Lite kondens under oljepåfyllningslocket är ingen fara så här års, men det ska absolut inte finnas spår av vatten på oljestickan! Då är det säkrare att låta bli att köpa.
Vibrationer i ratten vid bromsning behöver inte bara bero på skeva bromsskivor, de kan vara dåliga bussningar i framvagnen också vilket är dyrare att reparera.
Kolla att fläkten att går på alla hastigheter samt att luften går att rikta åt det håll du ställer in den. Har råkat ut för en E34 där just att styra luften inte fungerade, ganska irriterande när man får imma på rutan och inte kan göra något åt det!

En fin är E34 en kanonbil. Kassaskåpskänsla, komfort och körglädje i mängder. Går perfekt på vinterväglag då de är hur stadiga som helst om man inte är stygg på gasen. Inga efterslängar om man råkar ut för sladd. En Audi 100 av samma årsmodell (ej quattro) upplever jag ligga mer instabilt på vägen och de skenar hjälplöst rakt fram när de släpper som jämförelse när det gäller vinteregenskaper.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Thanks för alla svar !
Nu har jag köpt en 520i -93,riktigt skön bil att köra !
Men ska dom verkligen varva 3100 varv i 110km/h det känns väldigt mycket,verkar som om det skulle finnas kraft för att ligga på 2500-2700 varv istället.

Min bränsleförbrukning ligger på 0,95 mest landsväg .
Hade en 520 innan min nuvarande 525:a och visst måste jag verkligen rekomendera 525:ans motor, klivet upp till den är ganska stort, både i vrid och accerelation. Men 520:an gör jobbet den också även om man får varva den lite mer. Lycka till med E34! Bättre bil för pengarna finna nog inte...och så vackra de är!

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo min ligger oxå på drygt 3000rpm i 110. antagligen för att den skulle uppfattas som slö om det var annan utväxling...men jag håller med. ibland känns det att man skulle vilja ha en sjätte växel...

är heller inte helt nöjd med min br.förbr. landsväg.
tycker inte det skiljer mycket alls från stadskörning.
drar ungefär lika mycket som min turboförsedda 535:a ju!
men i stan går den billigt faktiskt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.