|
|
|
|---|---|
| Hej! jag är i bilköpar tankar och har kärat ner mig i en E21:a (318i) men den har bara en 4-växlad låda. Kollat efter fakta i haynes och på bilskroten , men undrar ändå, vilken 5 växlad låda som passar egentligen? kan man ta en låda från en 518? behöver jag byta kardan åckså? är det någon som kan meka med äldre bumsar så får ni gärna komma med tips när det gäller spec:s (egentligen borde väl alla lådor passa 4-cyl, hursomhelst mellan e21,e28 och e30? eller är jag ute och cyklar?) | |
| ingen? | |
|
Innan du gör något större så bör du kolla efter hur stor skillnad det är i utväxlingen på lådorna, om det är lönt. Jag sysslar med äldre VW bussar också, och där är det iaf inte lönt att snegla åt nyare 5 växlade lådor, eftersom utväxlingen är lik på högsta växeln. Då är det till att titta åt andra lösningar. Det skulle ju vara om det finns en overdrivelåda till BMW, det vet jag inte.. Din bakaxel tex, eller så enkelt som storlek på hjul.. -- Markus |
|
| jag hade en 320i E21 , med 4 petad låda, och den var väldigt "surrig", så jag kan inte tro något annat än att en 5 växlad skulle vara bäst, oavsett utväxling, men jag undrar fortfarande vilken som passar och är bolt on sas.?? | |
|
jag har en 02a och ar precis samma tankar o planer,, de sitter ju osså samma motor i 02an som i e21. det som är bäst är att antingen hitta en sportlåda, tror den heter gtrag 240. Vet inte hur de går me kardan osv.. 2 alternativet ä att hitta en 5 petad från e21.. i båda fallen kan man vara tvungen att korta kardan och ev slå in en buckla i kardantunneln för slavsylindern......... Rad 4-6 ä vad ja tänker göra på min 02a O==00==O //Filip |
|
|
dom senare e21orna har ju 5 petad låda men är ganska ovandliga,, , Här:: Länk kan du söka lite,, dom brukar va ganska trevliga mot e21 ägare även om de ä en 02 sida ..... O==00==O //Filip |
|
| Alla femväxlade lådor till e21,e28 o.s.v har utväxling o,8:1(överväxel) på femman utom de sällsynta sportlådorna som har 1:1 på femman | |
| att tillägga är att sportlådorna har 1an högre utväxling men ä ganska tätstegad.. | |
|
vad ja vet så funkar inte e21 lådor som har suttit på dom "små sexorna" ,,asså enbart e21 med fyrcyl.. derimot ska växellådor från större 6 cyl passa,, tex från en 3,0a O==00==O //Filip |
|
|
e30 318i lådan passar rent mekaniskt på en e21...men den har inte något utag för hastighetsmätare. Jag vet inte om man göra som på getrag 265 och ta och montera dit hastighetsmätar dreven i efterhand??? Annars så finns där 2st 5 petade e21 320i lådor liggande på bildelsbasen. Glöm lådor från m20-m42-m50 bilar då dom har ett annat bultmönster än m10-m30-m88-s38 Din bil kommer att bli mkt trevligare att framföra med en 5petad låda än den 4petade du har i nu. |
|
|
bildelsbasen,, vad ä de o var ligger de?? någon hemsida lr mejladress?? Ja letar skarpt efter en 5 petad e21 låda.. När de gäller e30 så har dom andra fästen(går ju göra om) storleken kan ju skilja så man måste höja kardantunneln,, hast.viren ä de stora problemet:( O==00==O //Filip |
|
|
google underlättar världen,, hittade de direkt :D O==00==O //Filip |
|
|
Tack pelle! Jag visste inte att E30 inte hade vajeruttag, hur är det med en E28:ans 518i då? samma M1o motor där också ju? kan det gå? |
|
|
e28 har inte ngt varjerutag men därimot e12, men att hitta en 5petad 518/520 är inte det lättaste. Jag har en låda liggande från en tidig e30 318i så jag kan ta en liten koll på hur det hela ser ut på den, dvs om det verkar möjligt att få dit ett uttag så man kan annvända std hastighetsmätare. |
|
| kanske inte helt omöjligt med en e30 låda med tanke på att det finns listat delar till hastighetsmätar vajer uttag Länk | |
|
Lyfter denna tråden! Jag har tänkt byta växellåda i min E21 och har fått tag på en 5-växlad låda från en E28. Jag behöver ju dock installera drevet för hastighetsmätaren i den nya lådan och jag har försökt hitta en guide på hur man gör detta, men jag har inte lyckats hitta någon. Det finns många forum som länkar till en guide som fanns på ett BMW 2002 forum. Tyvärr fungerar inte denna länk på någon sida och jag undrar om det är någon som har den guiden eller vet hur man ska gå till väga? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.