|
|
|
|---|---|
|
Har haft problem med centrallåset på passagerar sidan en stund men nu verkar det gått i baklås.Dörren går inte att öppna varken inifrån eller utifrån och klädseln går inte att demontera med dörren stängd. Tacksam för tips. Håkan O | |
|
Jobbigt! Vet inte om det funkar på din bil, men om enbart centrallåset lagt av på just den dörren finns en mekanisk öppning genom att hålla uppe handtaget samtidigt som du vrider nyckeln. Du borde förståss kunna öppna med låsknappen också isåfall. /CC |
|
Vantage |
Hade liknande problem på min förra E39:a. Där hade vajer´n för handtaget lossnat ur sitt fäste och dörren gick inte att öppna. På något vis så hakade vajern fast i något så jag fick upp dörren igen och kunde demontera handtaget och åtgärda felet. Vantage |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tips: Länk (Håkan O har fått instruktionen samt schema) hoppas det löser sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har precis samma fel på min 540 -99a. Får se om jag kan fixa det i helgen. mvh Jörgen |
|
| Var kan man få tag i ett schema förresten? | |
|
Skulle vara kul att veta vilken skruv han pratar om... *BAWORAK* |
|
| Jag har fått upp dörren. Så här gjorde jag på min bil jag kopplade bort batteriet tog bort trälisten som sitter på övre delen av dörrens insida sen gick det att få ut dörrsidan i överkant mellan kromlisten och dörrsidan då ser man fem kablar en svart .brun, vit och 2 blåa den bruna och blåa är tvinnade rör inte dom är till airbagen.Under handskfacket tog jag bort en täckskiva då ser man 3 kontakter på den stora svarta kontakten så finns en vit och en blå kabel pos 6 och 14 därifrån drog jag 2 nya skarvkablar upp till dörren där jag skarvade ihop den vita med den vita och den blåa med den blåa,sen satte jag dit batteriklamman. tog nyckeln och tryckte på öppna och voila dörren öppnade sig.Hoppas detta kan hjälpa dig duccen och andra med samma problem. Tack Hasso för all hjälp med bilköp och alla andra frågor jag har du är en pärla M.V.H Håkan O | |
|
Jag fick också upp dörren. Av någon anledning gick öppnades låset när jag öppnade som vanligt. Det låste sig dock i öppet läge. Det blev dock lite lättare när man kan öppna dörren. Detta var vänster bakdörr. Jag plockade av dörrsidan genom att dra den rakt ut. Man får skruva ut skruven vid dörröppnaren också. Sen är det bara att montera bort airbagen. Därefter kommer man åt låset. Jag plockade loss kontakten och mätte mellen blå och vit. +12 resp -12 när man låste och öppnade, så det verkar inte vara något kabelbrott. Jag putsade kontakterna lite och försökte igen men det hjälpte inte. Det verkar som det är låset det är fel på. Jag får bege mig till skroten och se om jag kan få tag i ett begagnat. Finns det någon som har ett schema på 540 förresten? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Strålande Feed back Håkan, som just var inne på mitt kontor och berättade, tyvärr glömde jag att upplysa honom att inte sätta på tändningsnycklen till radioläget med några kablar isärplockat vilket gjorde att airbaglampan nu lyser. Jag får se till att den släcks.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Var på skroten och köpte ett nytt för 375 spänn. Skruvade dit det och allt fungerade klockrent. Tack för tipsen. Nu har jag bara ett problem. Airbaglampan lyser. Jag kopplade ur airbagen för jag inte ville ha den hängande. Skulle man inte gjort :(. Någon som vet något ställe man kan nollställa billigt i Malmö/Lund-trakten. mvh Jörgen |
|
| Höger framdörr på min E39:a har gått i baklås. Har provat tricket med den vita och den blå kablarna utan framgång. Någon som har nånn ide? | |
|
Detta var en mycket bra tråd att öppna en strömlös dörr med! Men vad har ni haft för fel som orsakat att dörren gått i baklås. Centrallåsmotor är det inte. Ej heller kontakt mellan a-stolpe och dörr. Mvh |
|
|
Hade problem med kompisens E39:-96a som inte ville öppna centrallås på varken fjärr eller tryckknapp i bil. Det visade sej att det var fukt som trängt in i kontaktstycket som sitter mellan framdörrar och kaross. Kontaktstiften var lite ärgade så kontakten uteblev. Fönsterhissar och elspeglar fugerade inte heller. Tog 5-56 och rengjorde satte ihop det och nu funkar allt. Det är en M8 hylsa man behöver för att lossa kontaktens infästning mot karossen. sedan är det bara att dra ut kontaktskycket och dela på det. Det svåra är ju att få upp passagerardörren om den gått i lås när kontakten uteblivit. Jag vet inte om det går att komma åt kontakten innifrån bilen med dörren låst. Då skulle man ju kunna spraya på elektronikcleaner innifrån. Prova detta innan ni byter centrallåsenhet , modulboxar och låsenheter. Det kostar inget och går på bara några minuter om man har dörren öppen dvs. |
|
|
Har haft samma prob. Med min e39 kiStan dog helt och dörren gick inte få upp. Montera bort dörrinteriörn samt försök få loss den litetrångt men det funkar. När du fått bort allt och vajern hänger löst, så drar du i den så nippen går Upp ta ena handen och håll i den för att så fort du släpper den så kmr den att åka ner igen ( låst Läge) . Plockar en liten platt mejsel och letar efter en mekanism där du kan återställa / låsa nippen. Den bör sitta in mot bilen sida, centralt i mitten av själva låskistan den syns väldigt dåligt. Men ett sätt att Lokalisera den är att känna sig fram med fingrarna det bör kännas som en egen mekanism på låskistan som sticker ut lite där så finns det en spak som du drar upp och vips är dörren öppen lite peta jobb men när du väll gjort det så kmr du skratta hur lätt och snabbt det är Blev lite huller om bullret skrivet ska läggs upp en guide med Bilder om så önskars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.