AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.623

Guide för att byta ventiltäningar

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Är det någon som har en fin guide med bilder för att byta ventiltätningar med hjälp av tryckluft. Dvs utan att lyfta toppen!
Har problem att den blåryker lite om jag varvar ur trean och uppåt..
Är så lite så att det behövs egentligen inte årgärdas men det är ju alltid kul o ha bilen i toppskick.. Är inte så sugen på att lyfta toppen
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Är du säker på att det är ventiltätningarna som orsakar att den blåsyker? Jag fick min M60 totalrenoverad helt i onödan. Vi började med ventiltätningarna gick vidare till topprenovering, byte av oljeringar, byte av alla slitagedelar överhuvudtaget i motorn och avslutade med att byta undertrycks membranet. Det sista hade räckt!

Är de flesta tändstiften sotiga och oljiga, ojämn tomgång och mer oljerök efter längre tomgångskörning?
/CC

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Kollade stiften för ett par veckor sen.. visade sig att stiften var oljiga. Dvs packningarna slut samt ventilkåpepackningen. Stiften såg lite vitsotiga ut så frågan är hur motorn mår.. känns som att den går lite varm om de finns vitt på stiften. Men den varnan inte för överhättning på något vis

Undertrycksmembranet? känner inte till det där
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Nu i efterhand kan man tycka att jag borde reagerat på att alla tändstift var sotiga och oljiga och det är inte så troligt att alla cylindrar har samma defekt, det borde vara ngt som är gemensamt för alla. De närmast ventilationen (bak i motorn) var mest oljiga såklart.
/CC

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Hmm.. ok och vad kom vi fram till nu? hehe
an
643
anlima
735iA -87
Tja, int vet ja men ett gott tips är att skippa tryckluften.
Därför att om kompressorn stannar faller ventilerna ur, ta hellre ett rep ca10-12mm i diameter och en meter långt och tryck ner i tändstifthålet minst en halvmeter .Sen drar du kolven i topp och INGA ventiler kan falla ner.
Fiffigt eller hur?

/Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.