|
|
|
|---|---|
|
Är jag den ende token som står utomhus och tvättar bilen en dag som denna? Tre grader låter varmt men efterhand som vattnet torkas bort med sämsksinnet känns det inte så i fötter och öron. Men jag har en temporärt ren bil och upptäckte några stenskott jag tidigare missat. Det vore kanske lämpligare att använda maskintvätt så man åtminstone ett tag tror sig ha en fin bil utan stenskott! Men det skulle kännas nesligt eftersom jag än så länge kan hävda att jag inte vet hur de används eftersom jag aldrig besökt ett sådant lättjans tempel. Så fördelen, inga skador på lacken, stenskott noterade (ej åtgärdade hittade inte lackstiften), får inbilla mig att jag har varit duktig. Nackdelen Jäklar vad kallt! Har panelen några erfarenheter/åsikter inom detta område? Hur rengör panelen trånga skrymseln i dörrar och slikt? Mvh Mikael | |
|
Jag brukar åka till en OK GDS-hall med lyft. Varmt och gott och man kommer åt överallt. Torkar gör bilen på vägen hem... =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tvätta bil utomhus vintertid har jag gjort i bra många år, även under pågående snöfall. Kallt som satan men vad gör man inte för en ren bil :) Numera har jag tillgång till tvätthall några gånger i veckan så man slipper frysa. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Jag får nog följa ert exempel och söka mig till GDS-hallar. Tyvärr kommer det då att bli färre tvättar iom att det känns fånigt att sätta sig i bilen och köra en mil enkel resa för en biltvätt. Fast det kan ju alltid kombineras med annat och då får jag också tillfälle att vaxa bilen, vilket jag idag pga kylan inte kunde och som bonus blåsa rent underredet bättre. Känner jag mig själv rätt kommer det leda till att jag varje gång måste köpa till lite bilvårdsprodukter därför att jag alltid kommer på något extra som ska göras när jag ändå håller på. :( Såg just att det blir varmare imorgon. Hurra! En sista tvätt och vaxning och sedan GDS resten av vintern. Mvh Mikael |
|
|
Tvättade två bilar i sönsdags, runt 3-4 plusgrader. På med avfettning på hela bilen och sedan högtrycken, använde fodrade gummihandskar. Sedan en hink riktigt varmt vatten + tvättmedel och svampa över bilen. Skinn eller skrapa använder jag inte på bruksbilarna som är vit resp. röd. Kan inte påstå att jag fick lida speciellt mycket förutom att det är tråkigt att tvätta bilar. Jobbar man fort håller man sig varm, två bilar på en timme. Racerbilen: Länk |
|
|
Jag tvättar bilen i automattvätt (borstfri) och underhållsstvättar bilen hemma med bara högtryck. Funkar kanon. När man inte får bort skiten med högtrycken så är det åter dags för automattvätt. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag är tveksam till automattvätt på vinterhalvåret, tror mest det är en skönhetsfråga att tvätta bilen i automattvätt. Jag vill kunna avfetta och spola ordentligt i tex dörrarnas nederkant (även på insidan) vid skärmkanter och hjulhus, bakom nummerplåten mm mm. Många gånger sker underspolning med återvunnet och lagom insaltat vatten. Men visst, en automattvätt betydligt bättre än ingen tvätt alls. Racerbilen: Länk |
|
|
Det tycks som om det finns en och annan här som har långvarig erfarenhet av vintertvätt av bilar, så jag slänger ut en följdfråga. Klarar vax av att hanteras så nära nollpunkten eller måste det vara varmare för att effekten ska bli fullgod? Jag har nämligen inte höst/vintervaxat bilen, vilket känns trist. Mvh Mikael |
|
|
Jag har testat att vaxa bilen med vanligt vax vid 4 grader. Blev ingen höjdare direkt. Därimot så verkar Wax-it-wet fungera. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag har nog kört mina BMW max 25 gånger i automattvätt på lika många år. Sista fem åren har de inte varit in i en sådan. Är det plusgrader tvättar jag på garageuppfarten, med högtyck och ljummet vatten, sedan in i varmgaraget för avtorkning och rengöring invändigt. Är det minusgrader letar jag upp en tvätthall. Undviker dock GDS-hallar med lyft eller grop eftersom de alltid är slibbiga av olja mm. Vaxa skulle åtminstonde inte jag tänka mig att göra utomhus på vintern. Förutom egna hälsan är det förmodligen risk att resultatet inte blir fullgott. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
|
Jag tvättar också ute året runt - vilket gör det lite extra jobbigt på vintern... Ska faktiskt kolla upp GDS-hallar i närheten. Maskintvätt aktar jag mig för av två anledningar: 1) det blir inte rent överallt så själva tvätten är definitivt inte värd 100-150 spänn, 2) inte lika skonsamt som att tvätta för hand (t ex recirkulerat saltvatten, smutsiga borstar som repar osv). Dom tre-fyra gånger jag har provat automattvätt, både med och utan borstar, har resultatet varit kass. Så det är totalt förbjudet på nya bilen. Många vaxer ska enligt bruksanvisningen inte läggas på om det är lägre utetemp än 10 grader. Har faktiskt inte provat själv. På torsdag blir det ditec istället, främst eftersom jag aldrig lyckas hitta tid och lust att vaxa bilen när det är skugga, uppehållsväder och lagom temperatur... J.Dredd: Har provat Wax-it-wet ett par gånger, men tycker inte att det sitter kvar tillräckligt länge för att vara värt det. /ElakaKatten |
|
|
Här i Köpenhamn har vi just nu 10,5 grader, så jag vintertvättar nu också, haha :) Jag brukar tvätta ner till +2 grader, sen tycker jag vattnet fryser till is på taket av bilen när man är färdig om tempen är runt 1-2 grader. Tyvärr har vi inga GDS hallar här i DK. Varför vet jag inte, men danskarna är helt enkelt inte lika intresserade i att hålla bilarna fina. Alla tvättar verkligen automattvätt här. Varje bil man ser E39, E60 etc är maskintvättat med fula resultat, vilket är så trisst! När man betalar det dubbla för en bil här, så borde folk väl vilja sköta om dom skulle man tro, men icke. Handtvätt för vår E60 endast, snart tre år och 9.400 mil, och den ser fortfarande väldigt bra ut ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.