AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
21.857

Ställer ni av er 330 på vintern?

Sida 2 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Puiu: Nja, nä ni missförstår du mig. Lite annorlunda på coupérna än på Sedanerna. På Coupérna så ska rutan gå ner automatiskt ca 1-2cm när du öppnar dörren. Och upp när du stängt dörren. Denna automatik fungerar inte kalla vinterdagar då rutan är fastfrusen.

Bara en av många anledningar till att jag ställer av som sagt ;). Njuter av att veta att Schnitzern står ren och torr varje dag när jag ser andra skitiga bilar ute på vintervägarna. Småsjukt jag vet, men snart är det vår. Premiärturen blir till Elmia med ett 20tal andra BMW från Club E36 och Club E46. Snacka om att man njuter under denna resa :)))

Mvh Jimmy

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Jasså en tur till Elmia? Vem vet kanske smyger förbi där jag med i min vinterskitiga bil :P
Inte många mil till Jönköping från Borås.
Ji
2.380
Jimmyboy

Bjorn_h: Region Väst kommer att utgå ifrån just GBG och paserar ju bla. Borås, går fint att hänga på karavanen om du vill. Bara att regga dig på hemsidan och följa snacket där inne. Träffansvarig för Region Väst heter "Miklen"

Mvh Jimmy

bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Regga mig? Har ju vart medlem flera minuter redan ju ;)
Jag ställer av. Mest för att jag vet hur mkt salthelvetet sliter på bilen..
pu
547
puiu
330i-03
jimmmyboy.det får ursäkta mig men jag har glömt att du har en bmw coupe.
Ji
2.380
Jimmyboy

Puiu: Anade det ;)

02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
va trevligt att ni ska till jkpg o elmia,, kanske syns här då. Vi kanske kan samordna nån bmw träff här o köra lite crusing :P Ä de nåt som kan va tänkbart??
Jimmyboy,, viktigt fet bil du har,, fortsätt vårda den som du gör....
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Självklart full fart med caben i snösvängen. Det går helbra. 17 tum friktionsdäck. Förvisso garage både hemma och på jobbet. Jag har inte ens hardtop.

Som jag ser det är det knappast nån M1 man rattar. En helt vanlig bruksbil, med lite vaasare snurra och förvisso utan tak.

Carl
Ji
2.380
Jimmyboy

02Turbo: Tack, skönt att se nån som har samma värderingar och tankar. BMW träff är det ju innan Elmia som vanligt på Coops övre parkering vid köpcentrat A6. Mer info kommer så småningom.

Mvh Jimmy

Lars Jakobsson
Har faktist aldrig upplevt era problem såsom rutor som fryser fast osv.

Men att bara använda bilen halva året känns bortkastat, bara att tvätta bilen ofta och tänka sig för lite..

Igår var det 8 grader ute, känns ännu varmare idag.. risk för snö och salt är obefintlig.

Bara ut o köra! Okej om det var en Formel 1 bil.. men en 330? näää :P

02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
Att de inte ä nåt salt?? Då måste du bo ganska långt söderut, här i jkpg vräker dom på salt så fort de blir en köldknäpp, altså typ varje natt:P,,,

Ja tycker fortfarande de ä synd om man har en fin bil som man gärna vill behålla i det skick som den ä, att köra me den i de blöta saltet, saltet ä iofs vattenlösligt men skyndar osså på rostens framfart,, o hur ofta tvättar ni under bilen? Där "fräter" de ju mer än på lacken ...

O==00==O
//Filip
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
Att köra på vintern om man vårdar bilen är inget problem. När BMW tillverkar bilarna så testas alla modeller i massor (läs massor) av olika klimat. +50 -35 grader minst! Nevada öknen och sibirien :) Just för att en bil skall kunna köras överallt (läs inte överallt, självklart inte i skogen .m.m :))

Men det är ju en smaksak. Jag kör med min, här i sverige har vi ju inte ens snö knappt. Någon minusgrad ibland :) väldigt sällan. Så det är inga problem. Handtvätta den ganska ofta så att man får bort metallrester som sitter i lacken från dubbade däck. (borde förbjudas med dubbat).

Smaken är som baken!

mvh.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Klart att bilen slits hårdare på vintern.

Är man riktigt rädd om bilen kör man inte på vintern. Vill man njuta av sin bil året om så gör man det och får betala priset genom högre slitage. Slitaget kan givetvis minskas genom att vårda och tvätta sin bil ofta osv.

Om en 330 är en bil som förtjänar att vara avställd eller inte måste vara upp till ägaren själv att avgöra.

Givetvis är bilen byggd för att klara många vintrar utan att totalt rosta sönder eller klappa ihop. Men vill man ha den i toppskick så kanske det tar emot att köra i saltet.

Racerbilen: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Så sant BjörnB, kunde inte sagt det bättre själv, helt min åsikt.

Som jag sa tidigare så är det inga som helst problem att köra på vintern med en 330 Coupé. MEN vill man inte utsätta den för det "stora" slitage som den svenska vintern faktiskt gör så ställer man av sin ögonsten.

Men detta är inte endast en fråga om avställning eller inte, det är oxå en fråga om vilket skick vederbörande ägare vill ha sin bil i och hur olika ägare ser olika på vad "fint" skick är osv. Låter kanske som om jag ser ner på alla som inte ställer av sin fina BMW men så är det inte, det är helt enkelt upp till var och en precis, som med det mesta annat.

Mvh Jimmy

Lars Jakobsson
02Turbo>>Enligt vägverket i Örebro har dom saltat vägarna totalt 5ggr den här vintern, jag tvättar bilen minst 2 ggr i veckan och spolar under båda gångerna. Dessutom håller jag rejält avstånd till bilen framför..och bakom ;)

Dessutom är det ju enbart dom stora vägarna som saltas...dvs. inte i stan..

Är övertygad att sköter man om sin bil ordentligt sliter inte den svenska "vintern" speciellt mkt. Så länge det är plusgrader kör jag med min, dessutom med sommardäck :P hahaha

Att köra på vintern innebär ju bara större utmaningar för den kräsne pedanten att hålla bilen i samma skick, det vore väl nått för dig Jimmy? ;)

02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
Lars <<du kanske har rätt i att dom bara har saltat 5 ggr men att dë inte ä nåt salt i stan de tror ja inte riktigt på, i vårat kvater brukar de ganska ofta vara total isgata men så fort man svänger ut på en lite större väg blir de genast totalblött,, måste va saltet, kan knappsat tänka mej nåt annat......
Sen ä de ju var o ens ensak hur rädd man ä om bilen och vilket skick den har.. ..

Smaken ä som baken o min sätter sej helst i en BMW :P

O==00==O
//Filip
02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
bara tillägga::::: den större vägen går genom stan.....

O==00==O
//Filip
Lars Jakobsson
Då har du ditt svar där ;)

Sen är det väl inte helt omöjligt att det skiljer från stad till stad?
Det här gäller ju Örebro...

02
179
02Turbo
1600-2 -69
320Touring -98
BMWCS #6908
mm alla har olika förutsättningar och olika sätt att ta vara på sin kärra.. Pungt slut ;O

O==00==O
//Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.