AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.034

535i E34 vill inte starta,vad kan vara fel?

ex
58
expect
535 E34 -89
När jag skulle starta bilen i morse så ville den inte först, det bara klickade som att det var slut på batteri.
Man hörde att startmotorn slog till men sedan så blev det inget mer, datorn varnade inte heller för något.
Testade ett par gånger, och sedan så startade den som vanligt utan problem, det lät inte heller som att det skulle vara taskigt med ström i batteriet.
Detta har hänt 1gg tidigare förra veckan!

Någon som vet vad det kan vara?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Förmodligen är det startmotorn som börjar bli kasst..

ex
58
expect
535 E34 -89
Det konstiga är att förra veckan, den första gg det hände så kopplade jag på ett startbatteri och då var det en jävla fart på startmotorn.
Kanske kan det vara så att batteriet jag har inte riktigt orkar efter en kall natt, även fast det finns ström i det.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ja men då är det konstigt att den startar när du ar trixat en stund.

ex
58
expect
535 E34 -89
Det har du rätt i, hoppas bara att den inte packar rakt av, lite svårt att få igång den då jag har automat.
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Kontrollmät batteriet. Om en cell lagt av tappar batteriet ork. Det ska bubbla ur alla hål när du laddar och alla celler ska bli varma. Normal spänning är ca 13-14v. Om en cell lagt av kan du ändå ha 12v, men det räcker inte till för att driva startmotorn om batteriets övriga celler är halvladdade.
/CC

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Cellerna är på 2v styck och det är sex stycken så om en cell är kass har du bara 10 volt, förutsatt allt dom fem som är hela är full-laddade.

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Jag vet, fast ett fräscht batteri har inte 12V utan snarare 13-14V om man mäter över ett obelastat batteri.
/CC

Visa användare
847
Subidius
750 -91

13-14V ska generatorn ladda, mellan 12,5 och 13 är vanligt i vilospänning med avslagen motor. Men nu va det inte baterier vi skulle diskutera utan varför trådskaparens bil inte startar. På min bil fick jag byta startmotor idag efter att det skett samma förlopp för mej som för trådskaparen..

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
klickljudet är typiskt problem med låg spänning från batteriet. Om startmotorn är kass brukar det snarare vara helt tyst istället. Om startmotorn är kass och drar för mycket ström borde säkringen gå.

Funkar det att ha på helljuset med rätt styrka när du inte har motorn igång?
/CC

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Klickade ljudet är solenoiden, den kan klicka även att det är full spänning. men visst prova med ett fräsht batteri innan du byter startmorotn men jag tror ändå att det är det du behöver göra. Men jag kan ju ha fel..

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Visst prova med att byta startmotor innan du testar om batteriet är OK :)

Skoja bara subidius. Jag skiver bara vad jag tror men kan naturligtvis också ha fel. En gång trodde jag att jag hade fel, men det visade sig att jag hade rätt.
/CC

Visa användare
847
Subidius
750 -91

hehe, en gång ;)

ex
58
expect
535 E34 -89
Tänkte att jag ska se om jag kan se något mönster i det hela, har fungerat klockrent hela dagen idag iaf.
Har väll startat bilen minst 10gg utan problem.
Kan bli kul att se hur det går om det har varit riktigt kallt på natten när man ska starta på morgonen.
Visa användare
83
bmw_tom
BMW M535i-85
BMW 520D -09
har gammal erfarenhet av att det kan vara dålig kontakt på den grova +-kabeln/defekt
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är solenoiden på startmotorn som felar, typiska symptom!

Normalt sitter det ett kopparbleck i änden på solenoiden som sluter kontakten mellan batterianslutningen och lindningen på startmotorn när man vrider om nyckeln. Det brukar kunna bli slitet/bränt som gör att kopparblecket inte får kontakt ordentligt på bägge polerna vid kyla och/eller svagt/kallt batteri.

Du kan prova att hålla kvar nyckeln i tändläge i en 10-20 sekunder, då passerar stark ström genom solenoiden och gör att blecket expanderar och du får tillslag och motorn startar.

Vad gäller batteriet, så ska ett friskt fräscht batter ge drygt 12V obelastat. Det är sex celler och 2 volt per cell = 12V. Subidius har rätt.

___
750-bloggen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.