|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har ni kommit fram till att det bara är däcken? Fick nämligen samma problem på min 320D-10 när jag bytte till vinterdäck 225/45/17 dubbade. Jag trodde innan jag läste tråden att det va nån inställnig man var tvungen att göra när man bytt däck? |
|
| Du måste reseta däcktrycksvarningen när du byter däck. Vet iofs inte om den påverkar antisladd eller ej men jag bytte i dag och reseta, fick inget utslag på antisladd/antispinn trots att det kändes som Bambi på hal is men det blev bättre efter ett tag. Behöver nog rulla ett antal mil innan de ¨sätter sig¨ efter förvaringen. Mvh | |
|
alla nordiska däck är mycket mjukare än vanliga sommardäck. därför får man i princip räkna med att antispinnen är känslig då gummit rör på sig mycket mer när du gasar. om du vill bli av med problemet så är det bästa rådet jag kan ge dig att sätta på Europa- anpassade vinterdäck |
|
| Kör ni inte med RFT så ska det vara XL-däck, styvare stomme men utan RFT-däckens sämre egenskaper. De däcken minskar antispinnens ingrepp. Brukade också vara tvungen att sätta på DTC då antispinnen blev för jobbig. Samtidigt märkte jag att det förvärrades då temperaturen låg över nollan, vilket garanterat hänger ihop med den mjukare gummiblandningen i vinterdäck... | |
| Kör på Hakka 7 dubb 3kg i ringarna funkar fint efter jag höjde trycket | |
| Hjälp! Satte på nya Pirelli Carving Edge, 205/55/16 och bilen uppträder som en berusad finlandsfärja. Dessutom går antispinn i på torr asfalt. Däcktryck 2.8. Om det inte blir bättre, kan man reklamera? | |
| Har också problem med att vinterdäcken lurar antispinnen. Vilka däck använder BMW som orginal. De bordu fungera | |
|
Conti TS830 om man kan tänka sig dubbfritt. Garanterat att slippa hysteriskt antisladdsystem. BMW har inte tänkt att att ägarna ska använda däck med bra vinteregenskaper dvs mjuka däck. Kompensering med högt lufttryck ger sämre grepp. Däremot är ju antisladdsystemet fantastiskt bra på vintervägar. |
|
|
Har Michelin X-ice eller vad de heter. Funkar hur bra som helst med bara 2,6 i lufttryck. Inget svaj eller nånting. ------- //Lövet |
|
|
Köpte 2st nya Gislaved NF med dubb (225/45-17) till vår 325a förra hösten och monterade bak. Har dom gamla kvar fram ganska slitna. Bilen vinglar fortfarande trots att bakdäcken nu gått en hel vinter och borde satt sig lite. men ack nej samma känsla i år igen. Nåja det är väl bara att gilla läget och lära sig passa bilen med lugna rörelser i ratten. Funkade ju förra vintern, men det är en otäck känsla. Någon sade att det blir extra illa om man sätter bästa däcken bak, så jag kanske lider mer än er andra. Någon som vet varför det skulle behöva bli så? |
|
|
Att sätta nya däck med mycket mönster bak i kombination med äldre däck med mindre mönster fram ger ofta slingrig väghållning på BMW (och vissa andra bilar också - men just BMW verkar vara känsligare än många andra märken)! Blandar man dessutom olika märken/modeller på däck är risken ännu större för slingrighet! Med andra ord: Byt helst alla fyra däcken samtidigt och rotera platsen med jämna mellanrum för jämnare slitagebild och stabilare väghållning. Skall man vara "kinkig" skall BMW ha stjärnmärkta (femuddig stjärna) för att gå bäst - de däcken är specialanpassade för BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Satte på vanliga däck på min 325xi utan att ha några problem med antispinn eller att den skulle kännas nervös. Kan det bero på att bilen är tyngre med fyrhjulsdriften eller att chassisättningen är annorlunda? | |
|
Fyrhjulsdrivningen i sig stabiliserar ju bilen! Vissa däck verkar dessutom ge mer instabilitet än andra - ju mjukare gummi i slitbanan (läs nordiska vinterdäck) desto mer flexar de. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.