AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.046

E90 + Vinterdäck

Sida 1 av 2
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Hej,

satte vinterdäck på bilen, en 330 -06 och fick en punkad traktor.

Att vägkänslan skulle försämras hade jag räknat med, men mitt största problem är faktiskt antispinn systemet. Detta aktiveras tom. på 6an i motorvägsfart! Alltså - på torr asfalt! (observera att detta tom händer då man accelererar med farthållaren - varvid den slår av!)

Jag har Gislaved Nordfrost, inte RFT då jag inte uppskattar dessa.

Någon annan som har liknande problem?

Kan man programmera om antispinnssystemet för lägre känslighet? Nu åker jag mest omkring med DTC aktiverat - men då fungerar ju inte farthållaren.

/Kalle

Vad har du för däcksdimension?

Jag har Gislaved NF5 med dubb, 16" 205/55. Funkar kanonbra, bilen känns tom. bättre än med RFT sommardäcken.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Jag har samma som vinterdäcken, men smalare.

Alltså 17", 55, 225 tror jag.

Och som sagt - bilen känns som en punkad traktor på vägen. Nästan som om man är tillbaka i A4an.

/Kalle

Skumt!

Är dom balanserade ok?
Lufttryck ok?
Rotationsriktning ok?

Hur många mil har du kört på däcken nu?
Har hört att nya däck är lite "hala" (pga. skyddande ytbeläggning) innan dom har gått några mil och slitbanan är inkörd.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Jag har rullat runt 500 mil på vinterdäcken, så dom torde vara inkörda.

/Kalle

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har 17" 45/225 Conti Viking dubbfria vinterdäck fungerar bra!
Antispinn går endast på vid halt väglag eller vid kraftig acceleration.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tjenare,

jag kör Continental WinterViking2 SSR (dubbade, RFT) i dim 205/55 R16 utan större bekymmer. Har haft ett enda litet spökande från antispinnen när jag drog på 3:an på torr asfalt i motorvägsfart. Vet inte om det var halt just där eller om det var samma syndrom som du har fast mildare.

Har läst att andra har haft samma problem som du, sök här på forumet så kanske du finner svar.

/ElakaKatten

Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Jag har precis samma problem med min 330/Gislaved NF5. Riktigt jobbigt!

Att inte farthållaren fungerar utan DTC är väl i och för sig förståligt men det är ändå trist att få lov att slå av systemet hela tiden. Däcken fick ju kanonbetyg i tester men de kanske helt enkelt är för mjuka för det känsliga DTC-systemet. Har BMW snäppt åt systemet efter fiaskot i älgtestet med 523 månne???
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Upplever det som några av er skriver, har 17" 225/45 Nokia Hakkapelitta 5 RFT - och jag kommer ingenstans - utan att anitspinn lampan blinkar som en galning. Blev häromdagen nästan frånåkt av en P*****t 206RC för att jag hade ingen motorstyrka då antispinn systemet slog in hela tiden.

Längtar otroligt mkt efter våren, så man kan ha sommardäcken på.

*håll till höger, eller gasa* Länk
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Ok,

då kan vi konstatera att vi är några stycken med samma problem.

Även jag längtar till våren och sommardäck, men borde in BMW kunna programmera om antispinn-systemet?

/Kalle

Visa användare
13
PlayR
530e -18
Jag hade precis samma problem med min i början, men det har blivit mycket bättre. Åker på Michelin X-ice North dubb. Gissar att det har att göra med 1000 mil på torr asfalt och mycket vrid, bakdäcken är ganska slitna nu.

Ringde min verkstad när jag just monterat dem och de menade att de aldrig hört något liknande. Det var bara att trycka i DTC och åka vidare..

kalleb
Att vissa däck är känsliga med dtc och inte fungerar bra på bmw är ett känt problem sedan tidiagre.
På min 328 e46 som jag hade tidigare så fick jag precis det problemet du beskriver med blinkande lampa. Jag hade Nokian hakka dubbfritt och det fungerade först utan problem, nästa vinter köpte jag nya Nokian Hakka dubbfria och på femmans växel i motorvägsfart så dog bilen, antispinnlampan blinkade frenetiskt och bilen gick knappt att köra då den ströp kraften hela tiden. Jag kontaktade bmw som sa att det var en felaktig gummiblandning i dom nyare (nyare -99)nokian däcken och att många bmw och merchedes hade haft problem med dom.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Det är ju för jävligt att bli spöad av en Pegga.
Jag köpte mina vinterhjul nya på BMW FB. Dunlop Winternågonting M3.
M3 va! 205-55-16 på BMW 32 fälgar.Inget antispinn går in trots full gas på låga växlar. De känns bättre sommarhjulen med 255-40-17 bak och 225 fram. Spårar inte och är inte svajiga i svängningar. Fantastiskt.
Visa användare
741
fastEddie
BTW de är dubbfria och splejs nya.
Fr
6
FranzJaeger
BMW 325iA -05
Jag har precis köpt fyra dubbfria Nokian hakka sipe 205/55/R16 till min e91 -325. Innebär det att jag kommer få samma problem med antispinn som ni pratar om här?
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har de två senaste säsongerna monterat nya vintedäck, inför vintern 07 friktionsdäck och inför vintern 08 dubbat och båda gångerna upplevde jag bilen som instabil och hal före däcken blivit inkörda. Med dubbdäck kändes den helt opålitlig i högre fart eller i kurvtagning, men efter en tids inkörning blev däcken acceptabla.

Gu
1
Gunlus
330D, E91 Touring, -09
Det blev rena chocken när jag drog igång efter byte till vinterdäck, Hakka 4 med dubb, 205x17 på 8" fälgar(allt enligt rekommendation från försäljare på däckfirma) Farthållaren klippte direkt i motlut och omkörning var inte att tänka på utan att först koppla ur DTC. Jag kommer att ta kontakt med BMW-verkstad för att efterhöra möjligheten av omkalibrering av systemet mot en liberalare attityd. Förmodligen blir svaret nej men hänvisning till BMW säkerhetspolicy och rekommendation att köra på RFT från eget sortiment.
Jag återkommer med besked!

Runn
Visa användare
741
fastEddie
Vad för skitdäck kör ni med?
Jag köpte mina vinterhjul på BMW. 17 tums original med Dunlop friktionsdäck. Jävla bra däck.Känns som att köra på original sommardäck. Jättebra feeling i dem.
Handla på BMW ! :D
Kanske är jag som är lite tung på gasen vid omkörning men jag tycker att antispin går i lite väl sent, kan ligga i 100, gasen i botten och det spinner loss om det är lite blött ute.

Har aldrig tidigare använda (men har legat sen i våras) Nokian Hakki friktionsdäck på bilen. Jag tycker att bilen upplevs ostabilare än med sommardäcken, men man ska väl inte heller jämnföra 18" RFT med 17" vinterdäck.
J-
534
J-A
325i T -08
Skulle ha läst Autopower innan köp av vinterdäck men tycker samtidigt att däckleverantörer och däckhandlare borde känna till problemet och vägleda kunderna. Verkstaden kände till problemet.

Har nu reklamerat Gislaved NF5 pga problem med blinkande DSC vid gaspådrag på hög växel rakt fram. Tippar på att ca 1/3 av vridet försvinner när man som mest behöver det vid omkörning. Även irriterande när farthållaren kopplar ur i uppförsbackar i torrt väglag. Problemet tilltar med högre temperatur.

Fick däcken utbytta till Continental TS830 som är ett centraleuropeiskt dubbfritt däck (ej RFT). Är ingen höjdare på is men funkar kanon på barmark och framför allt DSC lampan lyser med sin frånvaro.

Michelin X-ice North som troligen har stadigare stomme går bra på kompisens 325i E90. Fick dock inga garantier att dessa däck skulle funka så därför blev det ett säkert kort.

Varför måste BMW ställa DSC så känsligt?
Är det för att kunna sälja mer RFT däck?
Skaffade en 320D -08 för ett par veckor sedan (hos BMW i solna) men det är en sak jag undrar över som kanske inte har med topic att göra men jag låter er avgöra.

Om jag minns rätt nu så har jag Continental WinterViking2 SSR (dubbade) i dim 205/55 R16. De är helt nya sedan ett par veckor och har väl än så länge rullat ca 100mil.
Det jag upplever är att jag nästan hela tiden behöver göra små justeringar med ratten för att kunna hålla en rak linje. Ibland blir det för liten kompensation ibland för mycket, på det hela känns det som att man inte riktigt har koll på vart bilen är på väg.
Den känns hal på något märkligt sätt.
Detta är när jag kör på motorväg, i lägre farter är det inga problem.
Eller så är det bara för att bilen är ny och man är ovan men har faktiskt inte upplevt detta med tidigare bilar (dock inte BMW).

Ska ta och kolla lufttrycket i däcken för säkerhetskull, har inte kört på sommardäcken än så jag kan tyvärr inte verifiera om det är vinterdäcken eller ej.

Någon som känner igen fenomenet ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.