|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon vet vilken modell av stereo man skall köpa för att rattfjärren med volymknappar fortfarande skall fungera med BMW bilarna E39 och E38 ? Det jag trots lite dålig kunskap om stereo försöker säga är att E38 tex. har S-buss och I-buss system , dessa system skall ha med knapparna på ratten att göra. Således bör den nya stereon man köper stödja rattfjärr genom något bussystem ? Frågan avser i första hand BMW 740 1998 E38 , samt om det fungerar även min egen E39 1999. Jag har hört att Kenwood skall ha någon modell som kan styras via ratten på BMW samt att Alpine har en "dosa" man sätter emellan stereon så det fungerar , men när man frågar lite mer ingående verkar det inte vara någon som vet direkt ...... Kanske någon här på forumet har en BMW 7-serien och vet hur man skall göra för att kunna använda rattens knappar ihop med en nyare stereo ? Kan det vara så att alla nyare stereos med mp3 stöder de olika bussystemen för rattfjärr ? näe.. låter inte så troligt va ? | |
|
Jag har en Kenwood MP9021 i min E46 -01 med en dosa ansluten emellan och det funkar klockrent! både volym och byta låt funkar finfint!! Jag vågar inte säga något om hur det funkar på E38:an.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Det är endå intressant att det fungerar bra , kanske har E38/E39 samma bussystem som E46 ? dvs. att systemet heter samma sak och att det har likadana signaler för att göra samma sak kanske , även om E46 säkert har en nyare standard med utökade kommandon etc. Vad heter dosan och är den ruggigt dyr ? var det svårt att hitta plats för den i din E46 ? både E39 och E38 är ganska tight bakom och under stereon lixom... stora saker får nog inte plats , men kanske kan man sätta dosan åvanför handskfacket , där finns en del plats faktiskt. Men modellen MP9021 verkar ju värd att kolla upp , det har bara varit så att vare sig jag eller min garagekompis (som har en E38) vågat köpa ny stereo eftersom ingen handlare kunnat säga vad som funkar med rattfjärr eller ens OM det funkar... och ingen ville ge öppet köp om man brutit förpackningen och installerat stereon... |
|
|
Ägnade några timmar till att ringa runt och undersöka Panasonic , SONY , Kenwood , Pioneer och det är högst tvetydiga svar man kan frambringa , ingen kan dock säga säkert vad som eventuellt kan fungera men de flesta kan säga med stor säkerhet att det passar de tidigaste årsmodellerna av E39 och samtliga E46 , allt annat är bara gissningar och spekulationer. Nästan lite komiskt att inga 5 eller 7 serieägare på sveriges största BMW forum har bytt stereo... |
|
|
Ja jag kan hålla med om det, har försökt få fram samma svar ang min 730-94 e38 med endast business cassette spelare men lyckas inte få fram nåt vettigt svar av någon, enda sättet är nog å prova. har hittat en firma som säljer "stalk adapters" som påstår sig fungera men jag vet inte med säkerhet. Länk Ska du eller jag prova den först =O) glöm inte å följ upp denna tråden om du hittar något som fungerar. |
|
|
Beställt prylar nu , leveranstiden var 1-2 veckor på adaptern och 0-1 vecka på stereon , jag skriver om det fungerade samt i vilken bil samt exakta artikelnummer dagarna efter paketet dykt upp , jävla inkompetens på detta område rent allmänt ute i handeln. Talade vid ett tillfälle med en serviceverkstad och de visste inte ens vad jag talade om , och de skall reparera skiten... tjena..... Jag kommer att testa det jag köpt i både E38 och E39 så att någon mer har nytta av informationen ty att vända sig till återförsäljare är inte så lätt , särskilt inte med bilar äldre än 2004. såvida det inte är E46... hmm.. byta ut E31 mot E46 hmm..... ja troligt. |
|
| Väntar med spänning, Hur gammal e e din e38 å vilken adapter valde du? | |
|
E38 = 1998 och ägs av en vän jag delar garaget med. Jag köpte en adapter som en åf. till MDS påstod skall fungera , jag återkommer med exakt namn och artikelnummer samt OM det verkligen fungerade. Annars får man köpa fler adaptrar tills det fungerar. |
|
|
Har för mig att jag läst om det i detta forum just. Folk som bytt ut sin stereo o har köpt nån dosa för att kunna byta kanal o ljud. Det handlade om just e39. Men vet inte vart jag såg det. Sen så råkade ja hitta en slags dosa på ebay som påstod sig göra samma sak. |
|
|
Har nu utvärderat ett flertal produkter i flertalet BMW bilar och rent generellt så fungerar rattfjärren i de flesta 90-tals BMW med samtliga adaptrar , MEN många BMW har integrerad förstärkare i bagaget och matar då LÅGNIVÅ från originalstereon i 950 meter kabel bak till originalsteget för att förstärka och mata runt till högtalarna. Därav spricker det helt att enkelt installera eftermarknadstereo med rattfjärradapter. , för de som har navi är det ännu värre såklart. Rent generellt är det ingen som vet hur det funkar i BMW bilar , inkompetensen är ruggig , den tekniska nivån är obefintlig. Många tror att det bara är att skicka på högnivå till högtalarna , istället går högnivån från eftermarknadsstereon in i originalsteget (10 Kohm inimpedans) och bränner samtliga OP-förstärkare som sitter på ingången , dyrt. Om någon verkligen bryr sig och vill veta mer så kan jag berätta hur man gör i en BMW740 1998 med stora originalstereon för att få det att fungera , vi håller nämligen på och river ut hela bilen och kopplar just nu. |
|
|
Skulle verkligen vara intresant med en sådan guide! Har åkt runt till "alla" bilstereo-nissar i stan och ingen vet nåt... /Ola |
|
|
Yaaaa.. Precis dett jag har lettat efter! hur är dett gått med bygget? Jag har pioneer 9600 cd spelar( Nya modellen ) o ska kopla Phoenix gold steg på den.. kunne vära skit bra rattfjärrisen fortfarande ville funka! hoppas det funkar me "Dosan" Jag drar sälv nya ledninger till högtalerena( tjocka för bätre ljud) o do mener jag inte det kommer at strula me allt det (gamla) i bilen, eftersom jag sälv drar allt om till båda högtaler o steg! Dvs. Drar lågnivau från stereon och bak till steget, från steget ut till högtalera o Subwoofer. koplar ur dom gamla högtlare kabler o (tejper) dessa til! på det visat kan man alltid kopla det "gamla" systemmet in igen. Med denna "Dosa", som --GOTIS-- har länkat till, vill jag ju fortfarande kunne styra (Volume- och bytta nummer).. problemmet är löst! MEN...-- AVDRAGARE-- . --> funkar "DOSAN"??? faaan.. vilken kabelnisse man är.. skulle alldrig ha börjat me ljudbygge! :-) HELL WAS FULL, SO I CAME BACK! |
|
|
Titta.. va jag har hittat i Danmark, men bara till Clarion.. Länk Om man nu kan få det till pioneer, så behöver jag inte byte min pioneer till Clarion. Cyaa |
|
|
Update.. eftersom jag inte ville byta min fina pioneer sterio (DEH-P9600MP) till Clarion, har jag letat up denna "Dosa" till Pionner, det som är vigtigt är, radion måste ha REMOTE (fjärnkontrol) ingång, (ledning eller jack). Har din nya radio det, kan du lett kopla in den med denna "dosa".. DET FUNKAR I MIN E38!! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.