AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

trans progam vanligaste anledningen?

Se
19
Sebbbe
523ia touring -96
Tja...

har en BMW 525ia 92 med massa ventiler =P:

startade bilen som gick igång men dog direkt jag troddde jag var för snabb att släppa nyckeln varpå jag försökte starte igen. bilen startde inte mer och lät typ som att den inte var någon komp i motorn. det lät mycket av regnet och jag trodde såklart att startmotorn inte slog i så jag gjorde mina försök ända tills texten "tranf program" visade sig och jag konstaterat att motorn visst gick runt men tan ett ända hopp om liv.

försökte hitta alla trågar om "trans program" men ingen tråd här på forumet hjälper mig.

meddelandet "trans program" visar sig bara ibland och efter en liten stun av nötande på startmotorn.

vad betyder det och när brukar meddelandet visa sig.
har det med lådan, relän, motorn, datorn, soppa system att göra???
jag vill ju veta vart jag skall börja felsöka.
kan det ha med att göra att det är lite olja i motorn? för det har jag för tillfället.
att lämna bilen till bmw för en scan kommer inte på frågan eftersom bilen inte är körbar.

jag har inte haft bilen så länge och jag har aldrig kollat oljan i lådan.
kan det vara så att den inte vill om den tycker att det är för lite olja i lådan?
verkar dock skumt eftersom bilen inte änns tänder och låter som den tappat all komp (kanske för att den inte får soppa).

det här blev visst en jävla långt inlägg. hoppas ni orkat läsa så här långt =P

som sagt.
"transfer program", tänder inte, kanske ingen soppa,
vad beror det på, vart skall jag börja felsöka, någon som vill köpa skiten =P heheh

tacksam för alla svar.
Se
19
Sebbbe
523ia touring -96
Okej...var nere å hämtade lite skit i bilen och såklart så provade jag att starta igen.

Den här gången hostade bilen till lite då och då och jag fick den att gå jäääävligt risigt en liten stund...."trans program" visaden inte alls den här gången. själv blev jag nästan övertygadom att det är soppapumpen som står still. pumpen brukar ju bygga upp ett tryck i en dryg sekund när man slår på tändningen men det går ju inte att höra eftersom datorn skall pipa om alla småfel i bilen. sen efter att jag slagit av tändningen så brummar, surrar och nästan knastrar från motor rummet. vad är det som låter...gör den inte i vanliga fall.

som sagt så känns det som att soppapumpen står still men jag är
krafftigt förvirrad ändå med tanke på tidigare betende och felmeddelandet "trans program".

vad är troligast och vart bör jag börja felsöka?

tack på förhand.
ts
107
tsotred
540iA-96
Trans Program betyder nog i ditt fall att du har dålig spänning i batteriet.
Förmodligen efter att du kört mycket på startmotorn, det är nog inget att bekymra sig om.
Att motorn inte startar och att det låter som att du inte har någon kompression är ett standardproblem på sexorna.
Prova att ladda batteriet, starta sedan motorn. Om den inte startar så håll fullgas tills den börjar 'bluddra', släpp sedan på gasen vartefter motorn varvar upp - ingen rusning.
Efter en stund så borde motorn gå bra igen.
För att undvika detta problem, låt alltid motorn gå en stund efter start, stäng aldrig av den efter bara en kort stunds körning.
Hoppas att det löser ditt problem.
Se
19
Sebbbe
523ia touring -96
tack för svaret..

jag hittade lite andra trådar om samma problem och konstaterade att det kan förekomma....och i mitt fall så släppte jag ju nyckeln för tidigt så motorn han dö varpå jag försökte igen och då var den sur......var nere i morse och tuktade igång skiten och nu går den som vanligt. och batteriet räckte gått och väl...misstänker dock att det är lite dålig "kräm" i det.

men bekymrad var man, specielt när det lät som att den inte hade någon komp och inget hände. har aldrig vart med om något liknande och då har men ändå haft ett gäng bilar...dock inga bmws. men problemet kan tydligen uppstå på många andra bilar med.

som sagt... för alla andra med samma problem.
låt bilen stå en stund och försök senare och nöt tills skiten går igång bara.
vill man ha igång den direkt får man koppla ur relät till soppapumpen så cylindrarna går torra. bra kräm i batteret är ett plus då motorn spinner fortare och det blir bra flöde i alla kanaler.

tjipp tjipp
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Uppar tråden.
Var så att när jag körde o tränade idag (körde mycket lungt inga kickdowns lr höga varv på motorn)
tog ca 1,5 timme o när jag startade bilen vilket jag inte tänkte på om den stog o snurrade längre änn vanligt så fick jag upp ett meddelande i displayen "TRANS SAFE PROG" tror jag de stog.
Startade om bilen o de stog i menyn igen,lustigt tänkte jag o körde hem. körde första 3 km lungt för att sedan dra på som en dåre men den gick lika fint som vanligt.
bromsade,kopplade ur asc osv osv men inget ovanligt.
Kom hem o stängde av/startade igen o då va de borta.
Har läst om batteri problem o jag hade lite svårt att få ingång bilen i vintras om den stog 2-3 dagar, nu har jag fixat nytt ljudsystem i bilen o låtit detta spela in sig ca 30+ timmar med batteri laddare.
laddaren orkade dock inte ladda upp batteriet till fullo även när stereon var avstängd.
har jag dåligt batteri tro? kanske är precis så batteriet orkar dra runt startmotorn iom meddelandet i displayen?
hur många ampere är org batteriet i en 540 -97a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.