AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.912

Om jag varit ute efter en M5 e39 så...

Sida 3 av 5
Jetta_GTI
Jag testar den gärna för att undersöka det nuvarande skicket men det vore jäkligt drygt att missa ett fel som Asken redan har sett och åka på dyrbara reparationer när man redan i detta stadiet kunde ha fått reda på allt och värjt sig.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är ju märkligt att man talar om att man har kollat och testat bilen men sedan inte vill tala om vad det var för fel på bilen??Då är det bättre att inte skriva att man testat den om man ändå inte vill dela med sig.Ett forum är till för att upplysa och inte att retaupp folk.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Nu gäller ovan inte bara Asken, beteendet är ganska vanligt förekommande här på AP (och på andra forum).

Jag har lärt mig att människor har väldigt olika syn på det här med att blanda sig i andras affärer. En del anser helt enkelt att var och en får göra sin egna misstag, de vill inte bli en del av affären eller är rädda att stöta sig med säljaren. Det respekterar jag och det är ofta det som är anledningen till att människor säger "ja, jag vet något om bilen" och sedan inte vågar gå vidare.

Det gamla uttrycket "har man sagt A får man säga B" är kanske bekant? Så fungerar det i alla fall inte för en del, det får man lära sig acceptera. Det man kanske skulle önska sig är att den som svarar hade tänkt efter före och inte öppnat munnen överhuvudtaget. De måste väl förstå att de kommer att få en motfråga på en antydan om att de sitter inne med mer information?

Det är ganska mycket lekisvarning över att flagga för att man vet något och sedan hålla inne med det. "Pilutta dig, det är en hemlis, sådeså..." :o)
Quixotic2!

Ja precis, om man inte vill säga något om det man testat så är det faktiskt bättre att inte säga något alls.
Jag respekterar med om någon inte vill prata om det, men har man blandat sig i och nämnt att man vet något är det lite dumt att sen knipa igen som en mussla.
Precis som du skriver med så förväntar man sig att ett sånt här forum skall vara en riklig och intressant informationskälla som hjälp vid reparationer eller bilbyte eller vad man nu har för avsikter.
Jag delar gärna med mig utan förbehåll allt jag vet och varit med om när det gäller bmw. För jag vill ju ha samma hjälp tillbaka.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vet inte om jag tolkar Asken rätt, men jag gissar att han betalt för ett test som han själv inte hade någon nytta av och nu kan tänka sig att dela med sig av infon till en viss kostnad?

Annars tycker jag inte det är schysst mot varken köpare eller säljare att påpeka att nåt inte är helt ok med bilen utan att närmare precisera.

Annars skulle jag rekommendera de som är verkligt intresserade av bilen att skicka ett mail direkt till Asken så löser det sig nog.

Racerbilen: Länk
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
tomlin:

Det är inte den som stod på Åke Eriksson. Den hade regnr HEE XXX.
Stod också där och dreglade, tyckte(och tycker) den är skitläcker i vitt.

ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :)
Benke:

OK, chansade på att det var Åke Eriksson-bilen då jag inte sett fler vita E39 M5. Har för övrigt sålt 635:an till Umeå och letar ny hobbybil. Kanske blir det en BMW, eller så kan det bli en annan tysk fast svansmotorförsedd...
Lars Jakobsson
Mixtus>>"Det går att köpa sig ett väsentligt bättre eftermonterat system."

Då undrar jag om du har sett dom uppdateringar som finns?

Och vilka system skulle det vara som är väsentligt bättre än det?

Orginal är och förblir det jag skulle föredra, med eller utan uppdateringar..

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Detta är absolut inte mitt specialområde även om jag tycker det är intressanta tekniska prylar.

Jag tycker en väsentlig fördel med med eftermonterade system är att man kan plocka med sig dom ut ur bilen och knalla runt i den främmande staden och navigera till fots. Fler och fler funktioner byggs också in i apparaten som kan så mycket mer än bara navigera tex Mp3 spelare med FM-sändare, bluetooth kontakt med mobilen mm mm.

Nackdelen är att den inte blir lika snyggt installerat med sugproppsfästen och lös laddningssladd.

Jag har dålig koll på senaste uppdaterade originalsystem men jag körde med en Navigon 7000 i helgen och den var mkt trevlig.

Är det inte en ny förbättrad GPS teknik på gång? Kommer det gå att uppgradera originalsystemet? Har du en gammal 4:3 navi blir det knepigt att uppgradera till Widescreen.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Lars: Jag har själv ett gammalt 4:3-system som visserligen fungerar, men usch vad nattståndet det känns. Layouten är bedrövlig och placeringen usel. Om jag uppdaterar till 16:9 så blir det bättre, visst, men det är kostsamt och precis som tidigare nämnts i tråden så kan jag inte ta med mig utrustningen till en annan bil. Och placeringen är fortfarande dålig. Men jag tar tacksamt emot förslag på (mirakel)uppdateringar till min 4:3-skärm om du har några!
Det var ju attans till att vara snåla - har man inte råd med ett M-test när man skall köpa M5 E39 för 200tkr så bör man se sig omkring efter en annan bil.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Bu
241
Bucket
535iA - 87
M-test kollar väl mest stenskott, bucklor och sådant man lätt kan se själv. Tror det är bättre att lämna till en kunning BMW-makaniker för att få koll på de mekaniska dyrbarheterna..

/Henrik
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det här har blivit en tråd med väldigt mycket åsikter från olika håll vilka ju är lite O/T.

För att vara konkret Jetta Gti: Låt Perre på Bil&Motorteknik undersöka bilen, gör det tillsammans med honom. Om du efter det inte förstått vad jag menar, då pröjsar jag halva testet, Dare you!:)

Jag är okej, du är okej men jag är mer okej än dig:)

Det är skillnad mellan sak och person, dvs bilen och mig. Det är även skillnad mellan att jag är informativ och öppen till en viss gräns. Däremot är jag knivskarp när det gäller vad som är mina privata förehavanden och vad som är publikt. Jag är inte snälldum... Åsikter om detta kan avhandlas i privat mailtrafik sinsemellan de som vill utbyta det. Sen visar tråden för olika människor visar tråden vad respekt och gränser går.

Sensmoral: Det man inte begriper, kolla med en expert speciellt om det kan bli dyrt. Var och en efter egen förmåga.

Protokollet har jag inte för avsikt att sälja nej. Det är ett dokument som inte speglar nu utan då.

Åter till bilen. Den är okej.

Sensmoral: Det man inte begriper, kolla med en expert speciellt om det kan bli dyrt. Var och en efter egen förmåga.

Trevlig tråd.

Tut och tack för mina fem öre:)

Mvh
Asken

bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Asken: Varför inte bara skriva. När jag testade bilen för x-antal veckor/månader sedan så hade den följande fel. Dessa fel kan ju vara fixade nu, vad vet jag.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bucket:
Kolla följande länk vad de kollar så slipper du famla i mörker + blivit visare;
Länk

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Lars Jakobsson
Mixtus>>Jag pratade naturligtvis om 16:9, vilket jag skulle tro dom flesta M5 E39 är utrustade med. Placeringen tycker jag är helt ok, lyfter helhetsintrycket massor..har inga problem med layouten heller...

Naturligtvis kan man inte plocka bort den som många alternativ, men nu pratar vi om att köpa en bil som har det från början eller inte, priset mellan en modell med eller utan varierar inte så mkt...därimot hur attraktiv den är spelar nog in.

Om du har sett en 16:9 med senaste uppdateringen, samma grafik som nyaste I-drive..fartkamror...allt, då är det värt det..

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lars, kan du även få upp aktuell hastighetsbegränsning?

Lars Jakobsson
BjörnB>>Nej, inte än iallefall..men det känns som det kvittar.. har en radar/laservarnare med.. så vet ju vilka som är aktiva och inte.. och det är det jag bryr mig om...Brukar inte ha framskylt heller i o för sig ;)

Snacket här har nu sträckt sig bortom beklagligt - rentav patetiskt.

Här vill Asken inte lämna ut viss info av orsaker som ni inte har den blekaste om, och då börjar det skitsnackas och smutskastas. Man upphör aldrig att förvånas över hur folk till synes verkligen anstränger sig för att vara muppar så fort man inte står öga mot öga...

Shame on you.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Lars: Jag har ännu inte nått stadiet tankeläsning så inte visste jag att vi bara talade om 16:9 ;-)

Hur som haver så tycker jag trots allt att den inte håller särskilt hög klass, låt vara att jag inte har sett den med den "senaste uppdateringen". Lovar att hålla ögonen öppna och jag är absolut beredd att ändra uppfattning om det är som du skriver!

Däremot tycker jag fortfarande att placeringen är dålig i E39. Det dröjde innan BMW flyttade upp sin navigation i synfältet, något som Volvo tidigt snappade. I vår Audi (årsmodell 2007) så sitter den fortfarande strax ovanför växelspaken. Dåligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.