AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
631

316 compact -03 tar lång tid att bli varm

Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hej, min compact tar runt en mil (!) att nå arbetstemp enligt mätaren i nollgradigt, i +4 ~8km. Detta när jag kör som en tant iofs, men det känns ändå som väldigt länge. Detta utan motorvärmare.

Motorvärmaren är ett annat kapitel, lät eftermontera en värmare en i höstas och den känns väldigt ineffektiv. Den känslan är väl relaterad till det förstnämnda problemet antar jag.

Jag har lämnat in bilen på Lindholms för att kolla termostaten osv men dom lät meddela att dom inte hittade något fel och att det "skulle vara så". Detta efter att innan ha hållt med om att "nä det låter skumt". Dom bjöd på kollen iaf, hyvens.

Vill bara bekräfta att "det kan vara så" med expertisen här också :), så vad säger ni?

Tack på förhand!

--Daniel
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Kan tillägga att när tempen väl nått "rakt upp" så håller den sig där jättefint. Inga problem när jag körde en 30-mils tur i julas. Tomgångskörning har jag aldrig behov av så jag vet itne hur tempen beter sig under längre sådan.

--Daniel
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Inga åsikter om detta? Kompisens 318 -00 är extrem åt andra hållet, når arbetstemp ("rakt upp") på kanske 2km när jag behöver som sagt minst 8km. Klart olika...

--Daniel
Da
77
Daniel.N
330xi Touring -07
330i Touring -03
Hmm OK jag provar omformulera frågan i förhoppning om svar ;) ..

BMWs nyare små fyrcylindriga motorer, hur länge brukar dom ta att bli varma (tempmätare "rakt upp")? 2km? 5km? 12km?

--Daniel
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
8 km efter kallstart utan motorvärmare med tantkörning innan vattentempen "står rakt upp" tycker jag låter rätt normalt...
Din motor är ju rätt liten, avger inte så mkt värme.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.