|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
För ett gäng år sedan så pluggade jag och åkte gammal Volvo 245 -77, med B21A. Motorn skar, men jag fick tag i en B23A som jag stoppade i, men behöll B21A-luftburk och förgasare. Dags för besiktning, och så fort gubben öppnar huven så ger han mej en 2:a på fel motor!! Hur kunde han se det? Jo, B23 har frostpluggar på båda sidor av blocket och B21 bara på ena.....vadå hököga?.. Som om det skulle spela ngn roll egentligen, vad kan det skilja? 10 hästar? Och efter 20000 mil? Och som om inte 240 har båda motorerna...osv osv... Det var ju inte ett TRIM, utan bara ett sätt att få bilen att rulla ett par år till. Den var ju iallafall trött som faaan... :) Vad göra? Då var ju inte besiktningsdatorer uppfunna, så det var bara till att låta tiden gå ut och sen besiktiga nån annanstans, och hoppas... Då gick det bra. Alltså, många gånger slinker det nog igenom en hel del moddade grejjer, men ibland har dom ögonen med sig. Lycka till!! |
|
^LS^ |
Tjo Angående intyg för annan motor så upplevde jag en sån grej för 6-7 år sen. Bilen det gällde var en MB 230 -78, som jag tänkte hinka in en MB ambulans motor i. Jag pratade med bilprovningen först och de sa att jag var tvungen att byta (minns dåligt nu) fjädringen fram bara p.g.a tyngden, och ett intyg från MB förstås. Nu det roliga började; Ringde MB i sthlm och pratade med nån kaxig jävel där som mest gäckade mig för mina "löjliga" trimingsplaner! Och nåt intyg skulle det inte bli! Anledning till det var: "därför". Ringde tillbaka till samma snubbe på bilprovningen och berättade detta för han. Han blev vansinnigt arg, och bad om namn på dennna jöns på MB som inte gett mig intyg, för han skulle ta ett snack med han. hehe. Nåväl, jag sket i detta och trimmade den motor jag hade istället. Gick bra för att vara en gammal sur merca. :) Denna upplevelse kan nog vara anledningen till att jag även bytt till BMW. Inte så mycket att välja på numer om man vill ha bakhjulsdrivet iofs. Men jag stortrivs med BMW! =) (Denna gamla merca är den enda bil jag vågat sladdat med uppåt 160-180km/h på vanlig vinterväg. Snällare bil får man leta efter! Tränar med min 318.. :) ) =-------------------------= Fullgasväxling, javisst! =-------------------------= |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.