AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.344

Funderingar om man har rätt bilmärke igentligen!

Sida 1 av 2
JO
158
JONAS BMW CS:4338
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Jag har som många vet ringt o försökt få BMW att skriva intyg på både de ena o andra utan framgång!
Idag pratade jag med en jobbakompis.Han är ägare till en Volvo 740-88.Han hade ringt till Volvo o hört om intyg till att lägga i en annan motor i den.Inga problem sade de bare den inte överstiger 238hk, så skriver vi ett intyg på det!
Så han ska nog förmodligen lägga i en 850tic motor i den nu!!
Kan man bli förbannad eller???

*MORE POWER*
schneberger
tjenare ! håller med dig. det är ju sjukt. fast det mnåste ju gå för jakan m3:an med turbooch norrlands m3:an med turbo boirde ju vara godkända. eller så är dom fullbesiktigade. *hmmmmÄ* bra fråga !. är det nån som har nått svar ?

Raped by Stressfläkt
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Volvo är ganska unika just när det gäller intygsbiten.
BMW är stenhårda.
Men varför ens bry sej om vad SBP tycker? ;-)

Get in and sit down,
shut up and hold on!

///M Power
schneberger
där har du en ganska bra poäng. varför bry. sig det är ju inga problem att fulbesitiga. fast frågan kvarstår han jocke från jakan racing. fulbesiktigat sina turbobyggen eller inte. och har han inte det spå bore det kul att veta hur fasen han lyckades med det. vore kul om han såg dett aoch kunde svara. eller någon annan som vet !

Raped by Stressfläkt
Det är ju ett helt gäng här i Sthlm som åker turbokonverterat och M5-hembyggen men fulbesiktning och mutor verkar vara det vanligaste. Tror inte att Jocke S M3:a är godkänd med turbo... Iaf inte med BMW-papper!

JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Jahapp!
Då fick man svar på hur de gör som turbokonventera sina bilar!!
Skulle vara intressant o få veta vem o var de har besiktigat!!??
Du kanske kan ta reda på det??(MATTE)

*MORE POWER*
schneberger
ja det vore intresant att veta. ni som bor i stockholm med omnejd och känner grabbarna i fråga jkan väll ta reda på deta. så att dfet komme ut i det fria hur man skall gå¨tillväga. eftersom bmw är så jävla hårda på poapper. eller så får man försöka fixa nån bundsförvant ine på bmw. som är schysst.

Raped by Stressfläkt
Jag vet iofs bara två personer som betalar lite extra hos SBP. Den ena åker "M5" E28 och den andra 325 TiC. Det faktum att de är bekanta med trimfolk som åker liknande byggen och ändå inte försöker få igenom bilarna på "rätt" sätt tolkar jag som att ingen av dem åker godkänt. Ute i periferin finns även J S med M3. Kanske lite förhastat att dra den slutsatsen....?

Den här frågan borde även tas upp i Bilsport tycker jag eftersom de ständigt är ute och testar hembyggen som knappast kan vara godkända av SBP. Är Bilsport skyldiga till lagbrott?? Hemska tanke!!! (viss ironi)
schneberger
jo jag tycker att det är logiskt att dom tar upp det i bilsport. för en fråga som man kjan ställa sig är ju hur dom har tänkt att göra med 740:n besiktiga eller inte .! men jockes turbo m3 och även den andre nisen golf borde ju vara godkända. efterso dom ståtar med regnummer i bilsport. kan iofs vara falkst men varför utgå ifrån det !.dettta är någonting som vi borde titta närmare på. för finnsd det nåt sätt att få en turbo bm,w godkänd så måste det hittas så att fler får möjligheten !

Raped by Stressfläkt
Om du har lust kan du ju ringa till Turbocenter och fråga Patrick (?) hur han gör med sin dubbelturbomatade (?) 320 när det är dags för SBP!! De är ju rejält inblandade i många turbokonverteringar här i Sthlm-trakten! Tel nummer finns i Bilpsort!
schneberger
det få¨r man ta och göra. för det vore ju ganska gött och få sitt bygge godkänt nu när det börjar bli färdigt också. !.

finns det ingen annnan i dett avlånga land som har finfina kontakter på bmw ?. det måste ju finnas nån motordåre även inom bmw-sfären , eller har jag fel !

Raped by Stressfläkt
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Känner en som hade en 520i (E28) han tog en 323 (E30) motor å kasta i den....
Sen gav han fan i å tala om de för SBP!!!
SBP har släppt igenom den i 5år nu....

//Cosmos
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Likadant i min fd 520 med 2,8l motor. Besiktad ca 5 år utan prob. Blir nog svårare dock om man lyfter i en värre motor typ M5.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nu har jag varit på bmw igen...tycker det skulle vara skoj med häftigar motor än alpina snurran i 535àn
Och deras svar va
"Tack för ditt mail. Eftersom att vi endast kan utfärda intyg på befintliga
bilar och dess ursprungliga skick så kan inte vi utfärda något intyg i detta
fall.Däremot kan möjligheten ev finnas att typa om bilen som amatörbyggt
fordon .Info om detta finns hos SBP"

Med vänliga hälsningar
BMW Group Sverige
Men så lätt ger inte jag mig...man får börja bli lite jobbig...så kanske dom ger sig *s*
JO
158
320i 2,5l Touring -89
2002 -72tii
Jag säger det jag sagt förut!!
Skall du bes. bilen som ombyggt fordon så måste du ha ett intyg från BMW lik för bannat!+att bara byta motor eller liknande räknas inte som ombyggt fordon!
Amatörbyggt!!JA,då får du ta o modifigera bilen duktigt för att få den godkänd som det!

*MORE POWER*
dalen
haha! ringde bilregistrets automatiska teletjänst! jockes M3 turbo i järfälla är inte besiktigad och har körförbud! dom kanske inte släppte igenom den då? =)ringde nu idag 3:e januari..
Jo
744
Jonhny
745 -85
Tror inte SBP bryr sig så mycket om att han är bilsport-kändis. Men nu på vintern lär ju en M3 turbo ändå vara avställd så han besiktar nog den till våren. Kanske inte med turbo i den. Vem vet.
netsix
La märke till den här diskusionen och har ett par frågor om sbp, jag är inte så hemma på det området. Jag har tänkt att sätta i en kompressor i min 740 -95, hur hårda är dom på det behöver man intyg på det oxå? Eller ska man sätta i en turbo istället, är det lättare att smyga igenom? Då kan jag samtidigt passa på och fråga vilket utav dom som är bäst och håller motorn för bägge. Pratade med en som trodde att mina kolvar ev skulle ge upp.

/netsix
redbull
gissa då vad hans dahlbäcks rs-golf är registrerad som..... 1,6gl..
lite jobbigt om man inte typar om... försäkringsbolagen är ju inte ersättningsskyldiga då...

you are in my mirror
Robert.O
Tror att det är lugnt att modifiera sin bil relativt mycket, de däringa mupparna på SBP kan ofta inte så mycket och det som kan , de gillar bilar. Är din bil "trafiksäker och saker o ting sitter fast(och det inte är en org 316 compact med M5motor och biturbo utanrelativt sansade komverteringar (ink bromsar) så bryr de sig sällan. Låter däremot bilen som ett jetplan och påminner om ett strykjän utrustat med stora djupa frukost tallrikar ligger du sämre till. Brukar du förutom detta roa dig med att stå o spinna utanför den lokala korvkiosken eller vika ut dig i pentgarage (bilspott) som en del kända m3åkar och andra publicitetstokiga pubertetsmonster så får man faktiskt skylla sig själv, om jag som ämbetsman sklle blunda för en bil , som jag vet är konverterad, begår jag tjänstefel, ett ganska allvarligt brott, om jag däremot " missar " att kalle bytt ut sin 320 motor till en 325 motor, är det ingen sansad människa som bryr sig om, däremot om man som en del , köper en "lånad" m5 och komverterar en 518 begår man inte bara häleri utan även försäkringbedägeri. En sådan bil kan man bara inte släppa igenom , det vore så jävla fel..

Trimma lugnt och snyggt utan att skylta med det så går det nog bra...

(själv åker jag org 540....)

R

518i slow mobil
Hur fan är det med han som hade "m3" i nya bilsport. M3 bakdel och alpina spis i en BMW 320, kan ju omöjligt vara godkänt untan intyg....

Konverterar 518 till 528....
E28 är bäst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.