AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.567

Kan inte starta min E36 325 Cab, elproblem

Sida 1 av 2
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej,
har ett problem med min 325 CAB. Har haft bilen avställd i drygt tre månader och batteriet har laddar ur fullständigt. Inte ens en lampa går att tända, inte heller centrallåset fungerar. Batteriet sitter ju i bagagen och bagageluckan går inte att öppna, vilket den gick när det fanns ström i bilen. Har försökt med hjälp av startkablar till pluspolen under huven utan något som helst resultat (enligt instruktionen i manualen). Bilen är en automatare så det går inte att rulla igång den heller. Någon som har ett bra förslag på hur jag får igång bilen?

Mvh Martin
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Helt säker på att Du fått bra jord på minuskabeln? Det SKALL funka...

På min e36 cab tror jag att jag kunde öppna bagaget med nycket, funkar inte det?

Carl
ma
279
martin_gbg
Hej,
Har testat flera olika karosspunkter utöver fjäderbensmuttern som visades i manualen, ingen reaktion alls. Kan den behöva stå ett tag med kablarna eller ska det bli reaktion direkt? Har vanliga startkablar (som finns på bensinmack) och en Mazda 323 som jag hämtar ström från, om det kan ha någon betydelse..

Kommer inte in i bagagen. Har ett Cobra-larm om det kan vara det som påverkar. Efter det installerades har det inte gått att öppna bagagen med nyckeln utan endast med fjärren, men det är ju svårt nu eftersom all el är slut. Känns som en ond cirkel så jag hoppas verkligen det går att lösa!

Mvh
Martin
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Det funkar direkt. Kablarna direkt till plus och minus på Mazdan? Mazdan är igång? Det skall bli lite gnistor när Du kopplar in BMW. Plus först och minus sen.

Är nyckelhålet igensatt?

Carl
ma
279
martin_gbg
Kablarna sitter direkt mot plus och minus på mazdan, ingen reaktion alls på BMWn, inte heller några gnistor. Konstigt. Kan det vara för dåliga kablar? Eller kan jag behöva köra någon form av starthjälpsbatteri med extra startström?

Batteriet i BMWn är verkligen HELT slut, om det har någon betydelse. Dock är det ett relativt nytt batteri (drygt ett år gammalt)

Nyckelhålet är inte igensatt, går bara inte att vrida om nyckeln, vare sig man trycker in "pluppen" eller inte. Finns det något annat sätt att komma in i bagagen? Har inte fällbara säten..

Mvh
Martin

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
En säkring måste ha gått för c-lås och larm ska funka direkt när du kopplar på mazdabatteriet. Kolla om det finns någon huvudsäkring eller liknande.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Eller testa med ett nytt batteri, typ Mazdans.

Det är inte så att Du kopplade fel först och löste ut någon säkring eller brände av någon kabel (i BMW'n eller i startkablarna)? Kolla att kablarna är hela!

Carl
Se
1
Seofs
328 Touring -96
Byt batteri, min volvo gjorde likadant när batteriet var dött.
Var tvungen att ta ut det ur bilen för att det skulle gå att använda startkablar.

Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Hur kan ni missa att han inte kommer åt att byta batteri, läs innan ni svarar.
ma
279
martin_gbg
Jag var väldigt noggrann när jag satte dit startkablarna så den manövern brände nog ingen säkring. Det är i så fall om säkringen har gått sönder bara av att bilen stått still. Som sagt, ingen reaktion alls när jag kopplade dit startkablarna, ingen lampa fungerade och inget alls hände när jag försökte starta bilen. Antar att en BMW verkstad kan lösa problemet, men hur då isf?? Kan man ju undra..går det att koppla på strömmen någon annanstans än via + polen? Typ direkt på startmotorn eller så?

Mvh
Martin
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hmm. Sorry för förslaget med byta batteri. Hade otur när jag tänkte.

Fasen vad besvärligt. Det sitter ju en givare i cab-locket som gör att man inte kan öppna bakluckan om inte cab-luckan är stängd. Då snurrar bara nyckeln. Det låter lite som att bilen tror att cab-luckan är öppen.... Men hur löser man det...?

Jag antar att Du har elcab? Cablocket är ordentligt på? Om manuellt, kolla så luckan är nedtryckt i alla fall...

Funderar lite och återkommer...

Carl
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Har Du testat med annan bil och andra kablar? Det kanske behövs ett kralligare batteri än Mazdans. Kablarna kan vara trasiga (longshot, men ändå).

Carl
ma
279
martin_gbg
Just nu har jag hardtop på bilen, kan det vara problem med cabluckan då?
Har bara testat Mazdans batteri än, men ska ev. försöka med en Volvo S80 också. Finns det olika typer av startkablar? Dessa kanske är för tunna lr så. Tror inte att de är trasiga, men man vet ju aldrig..

Mvh
Martin
ma
279
martin_gbg
Eftersom c-låset öppnar bagagen kanske det finns något sätt att manuellt ge ström och "trigga" c-låset en gång? Då skulle jag iaf få upp bagagen och problemet skulle troligen vara löst. Någon som vet om detta går att göra och i så fall hur?

Mvh
Martin
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
Mata 12v på säkringsstiftet till c-lås i säkringsdosan kan ju funka. Borde inte kunna förstöra något heller men kan inte garantera något.
ma
279
martin_gbg
Varför går det inte att öppna bagageluckan med nyckel? Verkar ju väldigt konstigt..är det bara min bil som är sådan? Stod inget i alarmmanualen att det inte skulle gå att öppna bagagen efter installation..minns inte om jag öppnade bagagen med nyckel innan eller som jag öppnade den via c-låset.
Nyckelhålet finns ju där så det borde ju rimligtvis ha en funktion också! Någon annan som inte heller får upp sin bagage med nyckeln?

Mvh
Martin
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Det går inte alls att vrida om nyckeln? Testat med låsolja för att smörja?

Eller är det så att den bara snurrar runt?

Carl
ma
279
martin_gbg
Den går inte att vrida alls. Tror inte att det är låsolja som fattas, det känns som om det inte ska gå att vrida. Den rör sig inte en millimeter ens..

Mvh
Martin
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Bara en liten fundering...

De kanske var så att du tvättade bilen innan du ställde av den?
Kanske skulle ta o kolla säkringarna för c-lås, cab m.m allt som kan ha med detta o göra iaf. De behöver ju inte vara sönder men kan ha fått nån dålig anläggning av korrosion eller liknande? Gå lös med 5-56 o plocka bort säkring för säkring...

Om du mäter med en multimeter, hur många volt ger bilen då?
ma
279
martin_gbg
Japp! Tvättade bilen innan! Kan korrosion på säkringarna göra att inget händer då man ansluter startkablarna? Kan man se på säkringarna om dom är kass? Ska ta en titt på dem imorgon i så fall! Har tyvärr ingen multimeter..men om jag kan låna en, var ska jag ansluta den i så fall? På samma ställe som jag ansluter startkablarna?

Tack för alla tips!

Mvh
Martin
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag hade nog gjort som så att jag hade börjat i ena änden av säkringsboxen o jobbat mig till andra. Ta bort en säkring spraya i lite 5-56, kör ner o upp säkringen i säkringshållaren några gånger så de "slipar" bort ev korrosion innan du sätter dit säkringen för sista gången. Gör så på alla säkringar. Rätt om de inte skulle funka sen så borde du inte behöva oroa dig för säkringar som har dålig kontakt på ett tag iaf. Inte dumt o ge reläena en omgång på deras stift när du ändå är där kanske...
Eftersom du inte kommer åt batteriet så hade jag nog använt mig av den pluspolen som finns där batteriet sitter på en 4-cyl bmw o sen mot chassit nånstans bara där du vet att de är jord.

Låter ju som att du har fått kortis i batteriet eller nåt sånt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.