|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar kring vad som kan vara fel på min E39 Touring -98. under sommarmånaderna så märktes inget spec förutom att batteriet verkade lite trött om jag spelat stereo med bilen avstängd ett tag, men när vinter/hösten kom och det blev ett annat temperaturläge så började jag förstå att något var fel. batteriet hade väldigt dåligt med kräm och jag har även testat byta i ett nytt batteri (Optima Röd) och när jag körde med extraljusen på så tog det bara några timmar innan batteriet var nästan dött.. vad tror ni är felet?.. generatorn "såg" vid en visuell check fräsch ut, har inte kollat kol eller laddregulator.. hur kollar man föresten om dessa är defekta?... spec regulatorn kolen vet jag att man "kollar på" och ser om dom är slitna. har köpt en begagnad generator men är inte så sugen på att montera dit den om min jag har är renoveringsbar för en överkomlig summa.. finns det några andra troliga fel?.. är det några kända jordfel på nån huvudfläta eller liknande man bör kolla upp?. samt hur sitter generatorn fast, är det bara dom 2 stora bultarna man ser när man tittar på den?.. och kablarna som sitter på baksidan, hur sitter dom fast i sjävla generatorn, är det med en färdig anslutning eller?... många frågor, hehe, har försökt söka före jag posta men inte fått några riktigt klockrena svar så tänkte ställa frågan själv, trevlig helg på er och tacksam för svar. /mvh joakim /mvh jocke | |
|
Börja med att skaffa en noggrann digitalvoltmeter. Mät direkt på batteripolerna, med startad motor skall spänningen ligga runt 13,8-14,2V när generatorn laddar OK. Om den är lägre så gör du en check på generatorn, byt isf regulator och kol, de levereras som en enhet. Kablaget på bakkant av generatorn sitter med ringkabelskor och bult, oftast M6 eller M8 på de största. Mindre kontakter brukar förekomma för styrström och laddindikator men för huvudströmmen 80-150A duger inga vanliga kontakter, det är skruvförband som gäller. Glöm inte att lossa batterikablarna innan du går på generatorn, det finns inga säkringar i denna krets. Optimabatterier har fördelar i vissa sammanhang men knappast i en E39. Totalkapaciteten är för låg, runt 50-60Ah, du behöver minst 80-100Ah för att få problemfri drift. Om man kör mest korta sträckor så behövs stödladdning då och då i synnerhet under kallare årstiden. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skaffa en voltmeter och mät batterispänningen över batteriet när bilen är avstängd, ett fulladdat normalbatteri håller över 12,7V, när du startar bilen ska spänningen öka till 13.8-14,4 Volt om bilen laddar som den ska. Optima batterier har jag inga referenser på. Hur kör du ? korta tider/sträckor. extraljus några timmar PÅ???? hur många och hur många watt. ///MVH Hasso Länk |
|
Haha FP |
|
|
haha?.... ja kul vet jag inte om det var. Hasso, det är SJÄLVKLART under färd dessa "några timmar på". ca 3tim körning, 3st bosch 100w, ska väl inte spela nån roll?.. /mvh jocke |
|
|
jag kör mest korta sträckor det stämmer.. men det spelar juh ingen roll egentligen, ett nytt/nyladdat batteri ska väl inte vara dött efter ca 1 dygn om jag bara startat bilen 2 gånger under den tiden. /mvh jocke |
|
|
Det kuliga var att Hasso skrev samma sak, samtidigt...) Om laddningen är OK så spelar inte bruk av 300W extraljus osv nån roll under körning. Allt tyder på att generatorn laddar dåligt, ev när den belastas lite extra mycket. Det är tidsfaktorn som gör att man ibland får stödladda lite extra, blybatterier går inte att snabbladda, dvs 2-3 timmars körning gör inte på sig så mycket, men en extra laddning över natten eller ännu hellre över ett dygn gör susen. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja Folkes HAHA är menat till mig. Inget som säger att ett nytt batteri är fulladdat, kör du korta sträckor tömmer du batteriet kontinuerligt en liten bit i taget. Kolla upp hur du har det med laddningen. går ju inte att gissa om den är OK eller ej. 300Watt förbrukar 20-25 Ampere vilket är 25% av generatorns capacitet och sedan kan du lägga ihop resten av bilens förbrukare och se hur många ampere du kommer upp till. Och om det blir några ampere över till att ladda batteriet eller så blir det så det suger ur batteriet i stället. Dessutom har du ingen kapacitet i batteriet som Folke säger utan det töms i princip dubbelt så fort som ett vanligt batteri och passar inte på en E39a som bör ha minst ett 90 el 100AH batteri som buffert. ///MVH Hasso Länk |
Inte en gång till !! ///MVH Hasso Länk |
|
Jo visst, men sätt det i proportion, du skriver att ett optima är olämpligt, jag har bara testat att sätta i batteriet för att se om det är det gammla bma org 90ah batteriet som är slut eller generatorn som laddar dåligt.. även om batteriet är dåligt ska ska juh ett fullt laddat batteri förmodligen inte laddas ur på 1 dag, visst om du brukar det ett tag så kan mkt väl så vara fallet, och varför jag vet att batteriet i fråga är fullladdat är juh för att det suttit i min bmwcab under sommaren och jag laddade det innan jag satte i det i E39an. hur som helst, det är med all säkerhet generatorn, jag ska mäta upp det innan jag skruvar isär, men tänkte mest om det var nåt annat fel som är vanligt på E39 och enklare att åtgärda innan man börjar med hårdvaru felsökning. tack för alla svar, återkommer efter monteringen av den inköpta fullt fungerande generatorn. /mvh jocke |
|
|
Mät upp laddningen som visar om generatorn är ok eller inte. Jag råkade för många år ut för ngt. liknande som du. Ena stunden startade den fullt normalt, nästa stund var det som batteriet var helt urladdat. Efter lite trixande och mätande kunde jag konstatera att laddningen fungerade ok. Det som var problemet var startmotorn, lindningen var mer eller mindre helt slut i den. Bara byta starter och sedan fungerade allt helt normalt igen. Detta var visserligen inte på en E39 men ändå. Mackan |
|
|
mjo, det är inte som är problemet, den startar alltid mer eller mindre som om batteriet är urladdat... och direkt jag bytte i ett nytt batteri snúrrade starten som aldrig förr, men efter 1 dygn var den lika trött och nästan död igen.. men jag ska kolla innan jag river, helt klart. /mvh joakim /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.