AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
599

Info- och selectknapparna döda

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag har sökt efter info om rubr. knappar, utan att hitta något speciellt. Förutom att koppla från batteriet, eller uppgradera firmware.

I kväll satt jag med instruktionsboken för BC i handen för att gå igenom inställningarna för radion. Jag har en MkIII med fw 18 (3-1/40). Som rubriken säger fungerar inte dessa knappar, men efter ett tag låste sig radion och samtliga knappar. När jag slog av och på tändningen kom det fram en ljusblå skärmbild och till min förvåning fungerade Infoknappen enligt instruktionsboken. Bara en kort stund dock, men jag såg att bilden såg ut som det var ver. 2-1/xx (precis som i boken), innan BC återgick till sitt normala utseende.

Nu lyckades jag inte återskapa det här mer än en gång, men undrar om någon annan här på forumet har någon liknande erfarenhet och kanske t.o.m. kommit längre än så.

Jag skall byta batteri om någon vecka och dessutom upgradera till ver. 27.1 (3-1/63), så då får jag ju fler tillfällen att leka med radion.

gorth
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ev måste du koda in radion hos bmw för att få knapparna att funka men de kan också börja funka efter uppgraderingen , tänk på att du skall ha radion avstängd under uppgraderingen och så fort uppgraderingen är klar slå på sedan av och sedan på radion igen så att navin initierar radio modulen.När info knappen ej funkar så beror det på att navin tror att det sitter tex en bm54 radio i bilen fast det egentligen sitter en bm24.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för det svaret. Får se vad som händer efter uppgradering.

gorth
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Nu har jag uppgraderat till v27, men inte f*n vaknade knapparna. Det blev ingen skillnad alls, vad jag kunde se, men det hade jag iofs läst mig till redan. Fast hoppas kan man ju......

Jag antar att jag får besöka min närmaste BMW-verkstad och hålla tummarna för att de inte förstör något annat. Deär förhoppningsvis bättre på Boardmonitorer än diesel.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Du glömde väl att stänga av radion innan du uppdaterade. Och sen gäller det att sätta på radion och stänga av den när du tryckt ok efter uppdateringen och det ska göras medan navigatorn boot:ar om.

/Pulare
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Glömde jag inte alls! Däremot har jag inte läst att på- och avsättning skall göras under bootprocessen. Och ändå har jag läst massor av trådar i ämnet.

Jag får åka till BMW. Det är fler saker jag vill att de skall se över i datorn.

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
De skall kunna koda in radion utan problem så de e lugnt.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Ett vanligt tips är annars att nedgradera till V23, och sedan uppgradera till V28 enligt anvisning (med fokus på avstängning av radion).

Om det fortfarande inte fungerar och du antingen bygger en ibusadapter (den enkla varianten som består av ett fåtal standardkomponenter, men ej har kollisionsskydd) eller har tillgång till en går det enkelt att skicka kommandon mha datorn till systemet så att det kodas om för BM24an.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Obs, såg i efterhand att du hade MK3, var (vilket du troligen redan vet) försiktig med vilken mjukvaruversion du laddar i navigatorn då splitscreenvarianten och den utan ej stödjer samma
versioner av mjukvaran.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.