AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.010

Fungerar turbo på 535?

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Fungerar 535:ans (e34) luftmassemätare ihop med turbo?

Mvh: Tobias
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jajamän!
har min mellan turbo och insug nu å det funkar bra...ska även testa att sätta den före turbon å se om det blir nån skillnad.
jonaz_6: Jag kan berätta för dig att det, i och för sig till viss del beroende på när ditt laddtryck kommer, inte kommer att bli någon skillnad. Om du mäter upp din LMM, så kommer du att se att klaffen står vidöppen innan 2800 varv (om jag inte minns fel, men det är ju bara att mäta). På M535 TIC:en satt LMM:en på trycksidan. Turbon började ladda vid 2300 varv och den hade fullt ladd vid 2500 varv. Den gick också perfekt.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Jonaz_6 Det låter bra. Jag hade nämligen tänkt mig att skaffa en 535 e34 och turbokonvertera. Har du lite foton på din bil och hur du installerat det hela så vore det intressant att se. Om du har foton får du gärna maila dem till transbrake@hotmail.com

Kör du med laddluftskyl? Original map? Hur går det att köra med original map och pig5 extra sprut som är laddtrycksberoende?

Mvh: Tobias
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
lite lat av mig så det är faktiskt en 745-motor...:)
denna är ju, om du inte redan visste det i stort sett identisk med 535-motorn förutom bättre kolvar, oljekyl å lite andra smågrejer...
iom detta så har ju jag sluppit en del jobbiga moment som att fixa grenrör, oljetill/bortförsel mm.
MEN jag kör med 535-ans motorstyrning och 745:ans spridare samt en linjär ställbar btr.
detta funkar mycket bra, dock så går den lite fett nu men det är självvalt för att va på säkra sidan.
laddar 0,5-0,6 nu, tycker det duger fint.
har testat 1 bar å det funkade finfint det med förutom att m5-kopplingen börja slira!?? samt svänghjulet har börjat väsnas väldigt efter det...

och ja, jag har laddluftkylare, original från 745:an den med.
passar perfekt där spolarvätskebehållaren tidigare satt...

tyvärr inga bilder men det är inte så mycket att se heller...enda som skvallrar om att den inte är original är som sagt ic:en istället för spolarvätska...en sleeper alltså...å underlättar vid besiktning!:)

J. Lindgren:
anledningen att jag ens funderar på att flytta den till sugsidan är ju att 745:an har det så original. måste ju va nån anledning till att dom satt den så, för det är ju enklare att sätta den på trycksidan...!?
Pi
134
Pitbull_Power
Bmw 535 E34 -90
--> jonaz_6

Vart kommer du ifrån?

Mvh Mattias
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
pitbull_power:

gävle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.