|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte att vi kunde köra med en liten frågetävling. Man vinner ingenting och jag hoppas att man inte fuskar genom att läsa andras svar eller slå upp saker på nätet. Kan du svara på alla frågor? 1. BMWs huvudkontor i München byggd 1972, har en mycket speciell design. Vad heter byggnaden? 2. Vad symboliserar det blå respektive vita fältet i BMW loggan? 3. Alpina loggan består av en röd och en blå halva med en bild i vardera halva. Vad symboliserar dessa bilder? 4. Hur stort vridmoment utvecklar BMW 2002 Turbo? 5. Vad heter BMW 502 med ett annat namn? 6. Vilken konfiguration hade BMW motorn vid namn Goldfisch? 7. Vilket år påbörjades arbetet med utvecklingen av M60 motorn? 8. Vad heter den lagerlokal där BMW förvarar många av sina prototyper? 9. Vad kallas den prototyp som resulterade i utvecklingen av M1? 10. Vem designade BMW 507? ___ 750-bloggen: Länk | |
|
2. Har hört 2 versioner, Bayerns delstatsflagga är blå-vit rutig, och har även hört att det skall symbolisera en roterande propeller. - Snart i högersitsen på Airbus A320! |
|
|
Vad vinner jag om jag svarar rätt på alla? ;) BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Jag kan ingen. :-/ Flåklypa |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
1.? 2. propeller 3. 4.170hk/vrid? 5.Barockängel 6. 7. 8. 9. BMW Turbo,X1 tror jag den kallades? 10.Albrecht Goertz(dog väl under 2006?) MVH Patrik Ögonstenarna:Länk |
|
Fyller på med: 3. Förgasare och vevaxel. |
|
|
Grabber: Man vinner tyvärr inget utom äran. Jag vet att vissa frågor kan vara svåra, men jag är ändå övertygad om att det finns folk som kan svara på alla. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
1. BMW Vierzylinder 2. De er hentet fra Freistaat Bayerns såkalte "Rautenflagge". 3. Pistons and crankshaft 4. 240 Nm ved 4000 rpm. 5. "Bayerischer Barock" 6. 16 sylindrer. 7. 1984 8. Mobile Tradition 9. BMW Turbo 10. Albrecht Graf Goertz "Freude am Fahren" |
|
|
Inte en aning i något fall och är lite kluven till det. Skönt att jag inte är helt biten av allt kring BMW, men samtidigt lite retfullt att inte kunna något. bmwE9 är tydligen kung inom detta område. Mvh Mikael |
|
| Tjaa ... han har halvfel på 3 (pistons = kolvar, det korrekta är "intake trumpets" som jag översatt som förgasare även om det eg bara är delar av förgasare) och beroende på hur man tolkar frågan så har han ev även fel på 2. Det vita och blå fälten är en stiliserad propeller, från tiden när BMW byggde flygplansmotorer, men färgerna är hämtade från bayerska militären. Utrymme för tolkning alltså. | |
|
Ännu ingen som har svarat rätt på alla. När folk känner att det börjar bli dags eller senast på Fredag, kommer jag att presentera svaren, inkl. motivering och bilder. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
1) cylinder? 2) en flygpropeller 3) vevaxel och ? 4) 280nm? 5) barockängel (även 501 om jag förstått rätt) 6) - 7)88? 8)- 9)BMW turbo 10) albert goertz Sakke |
|
|
Svaret på spørsmål (fråga) 3 er "carburetor and crankshaft" og man finner svaret på flere av de andre spørsmålene her: Länk "Freude am Fahren" |
|
|
Det känns som att det är dags att presentera de rätta svaren, även om de flesta redan är besvarade. 1. BMWs huvudkontor i München byggd 1972, har en mycket speciell design. Vad heter byggnaden? Svar: Huvudkontoret heter 4-cylindern p.g.a. sin 4-cylindriga design och ser ut så här: Länk , Länk 2. Vad symboliserar det blå respektive vita fältet i BMW loggan? Svar: Vita flygplanspropeller mot ljusblå himmel. 3. Alpina loggan består av en röd och en blå halva med en bild i vardera halva. Vad symboliserar dessa bilder? Svar: Vevaxel & förgasartrattar (till förgasarensinsug) 4. Hur stort vridmoment utvecklar BMW 2002 Turbo? Svar: BMW 2002 Turbo som enbart tillverkades i 1670 exemplar, utrustades med en 2 liters turbo 4:a som utvecklar hela 170 hk / 5800 rpm och 240 Nm / 4000 rpm. 5. Vad heter BMW 502 med ett annat namn? Svar: Barockängel / Baroque Angel, mer info: Länk 6. Vilken konfiguration hade BMW motorn vid namn Goldfisch? Svar: Goldfisch var namnet på en V16 prototyp som hade sin grund i M70 motorn. 1 st E32 V16 byggdes och finns nu på Mobile Tradation. ---> Länk 7. Vilket år påbörjades arbetet med utvecklingen av M60 motorn? Svar: Utvecklingen av M60 motorn påbörjades redan 1984. Initialt utvecklades M60 prallellt både som en Rak 6:a och som en V8 på 4-liter. 8. Vad heter den lagerlokal där BMW förvarar många av sina prototyper? Svar: Mobile Tradition ---> Länk 9. Vad kallas den prototyp som resulterade i utvecklingen av M1? Svar: BMW Turbo också känd som BMW E25 ---> Länk Länk 10. Vem designade BMW 507? Svar: Albrecht von Goertz Länk ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.