|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Är det någon vänlig skäl som vet om man kan få navigatorn på svenska (dvd eller så) i en importerad 535 d -05. Det är min far som har köpt en sån och han är inte så haj på engelska eller tyska..... //Småland | |
|
Välkommen till Forumet. Lite läsning: Länk Länk Länk Länk Enklast är väl att kolla med BMW /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Nix det kan du inte! Språket i Navi i E60/61 är tyska, engelska eller spanska. Det finns en del andra språk också, men svenska nix ! Nu är det inte direkt svåra engelska ord hon säger, "in 200 meters, please turn right", så det är väl inget problem ;-) Väldigt trevlig bil, han har köpt ! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Det var synd .....Men tack för hjälpen. //Småland |
|
|
Mig vetligen är det samma navigator i både nya 5 och 7 serien , så detta borde även fungera för nya 5-serien. Navigatorns operativsystem (uppgraderbart via en cd-skiva) kan modifieras. Här kan man helt enkelt byta ut de tyska orden mot svenska med vissa mindre restriktioner, för att sedan åter bränna ner detta på en cd-skiva och ladda det i navigatorn. OBS!!! Något man ska vara medveten om är att det alltid finns en risk med att både göra ändringar i mjukvara samt ladda ny mjukvara i navigatorn (även om många av oss gör det). Om något går fel och navigatorn hänger sig under uppdateringen så gäller ej BMWs garanti. //Andy |
|
|
Det ska jag kolla upp om man kan få tag på en sån skiva... //Småland |
|
|
Orginalet för uppdateringen finns på denna länk: Länk samt info om mjukvarureleasen Länk Jag kan tyvärr ej hjälpa dig med en komplett och moddad skiva då jag enbart tar ansvar för förändringar och vad det resulterar i på mina egna saker. Lycka tills och säg till om du behöver mer tips. /Andy |
|
|
Tack jag ska kolla!! //Småland |
|
|
Detta fungerar inte på E60 ! Bilens mjukvara uppdateringar sker via BMW, där de kodar bilen med en ny mjukvara. Senaste är CIP 24, som då uppdaterar allt från navi till innerbelysning etc.. På DVD skivorna som sitter i Prof navin finns enbart software med kartor på, inte mjukvara. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Hej Sim, Det är samma sak på E38 E39 E46 samt E65. Kartskivorna innehåller ingen sådan information utan denna finns enbart på Operativsystems skivorna, det du däremot kan ha rätt i är om det skiljer mellan E60 och E65. Vet du om de använder olika navigatormoduler? Vanligtvis så har ju BMW alltid samma huvudelektronikmoduler på 5 & 7 serien. /Andy |
|
|
Har för mig att de anväder olika, det är iaf stor skillnad på designen på navin mellan E65 och E60.. E65 liknar väldigt mycket E39: Länk E60 är annan uppbyggnad: Länk BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Intressant, kanske dags att införskaffa en E60 då så man kan leka sönder systemen... ;) Synd bara att den inte använde den snabbare systembussen iochmed den kommande faceliften. Trivs dock väldigt väldigt bra med min E39a. /Andy |
|
|
:-) Systemet är ganska snabbt, när det gäller att räkna en ny väg osv, men med Navi PRO, voice input, Logic 7, bluetooth går ganska segt ibland om man använder mycket på en och samma gång. Den skulle behöva mer RAM, när man har så mycket utrustning. Navi PRO fungerar dock utmärkt, men det känns inte helt up-to-date, precis som E39'ans navi. Kolla på Volvo (RTI-DVD) eller Audi (MMI), grafiken, möjligheterna och snabbheten är så mycket bättre än BMW. I vår förra bil (V70 med RTI navi) kunde vi ha waypoints, detta kan inte E60'n :( BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.